חדשות    

היטל השבחה – רק על תוכנית ספציפית

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה  כי היטל השבחה המוטל בעקבות אישור תוכנית כוללנית, ישולם רק במועד כניסתה לתוקף של תוכנית מפורטת לנכס. זה נשמע ברור, אחרי הכל אי אפשר להטיל היטל/ תשלום אם אין תוכנית מפורטת וכוללנית. אבל עד עכשיו היו מצבים שהיה צורך לשלם את ההיטל לפני שהתוכנית היתה כוללנית.

ההצעה מתייחסת בעיקר לתוכניות בתל אביב ורעננה.  בערים אלו אושרה תוכנית מתאר רחבה וניתנו זכויות בנייה (תיאורטיות/ אפשריות). היטלי ההשבחה כבר הגיעו למחזיקים בנכסים, אבל בהינתן האישור של ועדת השרים והכוונה להעלות את העניין לקריאה בכנסת, הרי שייתכן מאוד שהיטלי ההשבחה  ישולמו רק לאחר שתאושר תוכנית מפורטת למימוש אותן הזכויות. היטלים הנובעים מאישור תוכניות מתאר כללית לא יהיו תקפים. כלומר, היטל השבחה יוטל כאשר תהיה תוכנית ספציפית. חשוב להדגיש שמדובר בסכומים גבוהים – מחצית מההשבחה של הנכס, ומדובר במאות רבות של אלפי שקלים וגם יותר.

בשה האחרונה מספר ערים, לרבות תל אביב אישרו תוכנית מתאר כוללנית.  תוכנית המתאר הכוללנית לתל אביב־יפו, תא/5000, שנכנסה לתוקף בינואר 2017, אפשרה  הגדלה של הזכויות הלא מנוצלות לבנייה למגורים לכ-200 אלף יחידות דיור. מעבר לכך, התאפשרו שימושים נוספים בנכסים והיתרי בנייה לשימושים נוספים ועל רקע זה, חייבה הוועדה המקומית את בעלי הנכסים בהיטלי השבחה. אלא שבמקרים רבים נדרשים הליכי תכנון פרטניים ותוכניות ספציפיות לשם מימוש, ולכן ההיטל יוטל רק בעת תוכניות ספציפיות.

אם החקיקה החדשה תאושר בכנסת, העיריות יקבלו היטל השבחה רק לאחר אישורן של תוכנית מפורטת.

 

מדריך היטל השבחה