רכב ותחבורה    

הטבות על רכב היברידי וחשמלי צפויות להתבטל

רכב היברידי
מעודכן ל-12/2018

רשות המסים הודיעה על שורת רפורמות במיסוי רכב, בהן הורדת הטבות המס על רכבים ירוקים עד ביטולן בסוף השנה הבאה, התקנת נוסחה מחמירה יותר לרכבים מזהמים ומעבר לתמריצים למערכות בטיחות אקטיביות

רשות המסים  הודיעה שהיא מתכננת להוריד את שלל ההטבות על רכבים ירוקים, ובהמשך מתכננת לבטל אותן כלל. כיום מס קנייה על רכב היבירדי הוא 30% במקום 83% . על  רכב היברידי נטען  משלמים מס קנייה של 20% ועל כלי רכב חשמליים 10%.

בהודעה שפרסמה הרשות אמרה שרכבים אלו "הופכים לנפוצים ומבוקשים, הן בזכות שינוי בתודעה הציבורית והן בזכות הוזלת הטכנולוגיה. בטווח ארוך יש לשאוף לשיטת מיסוי אחידה על כל כלי הרכב, ללא תלות בסוג הטכנולוגיה אלא רק על סמך דרגת הזיהום של הרכב. כעת יש לבחון הכנת מתווה מיסוי לשנים הקרובות, שיאפשר מעבר חלק לשיטת המס הקבועה -83% בניכוי הפחתות שקליות". התהליך צפוי להיות מדורג, תחילה רק יצומצמו ההטבות ולבסוף יבוטלו, כפי הנראה בסוף השנה הבאה.

ביטול ההטבה נובע כאמור מהזינוק האדיר ביבוא ובמכירות של רכבים היברידיים. ב-2017 10% מהרכבים שנרשמו לתנועה היו היבירדיים, 28,736 רכבים בסך הכול.  ובמחצית הראשונה של 2018 בלבד 25,100 כלים, המהווים 15.6%. ציים רוכשים יותר רכבים היברידיים לעומת לקוחות פרטיים, 18% לעומת 13%. הפופולריות עולה במיוחד בקרב כלי הרכב עם הנעה היברידית נטענת, בעיקר בשוק היוקרה. אלו חלשו על מחצית שוק היבוא.

נוסחת זיהום חדשה: הנוסחה הישנה תתבטל, ובמקומה תיכנס נוסחה חדשה יותר. באפריל 2019 תחול התקנה המחמירה, שכבר נכנסה באירופה: WLTP . עוד הרשות תשתמש בערכי המקדמים של המזהמים השונים בהתאם להמלצת המשרד להגנת הסביבה. מ-2019 לא תתאפשר יותר השוואה של דרגות הזיהום במונחים אחידים וכל דגם ייבחן בנפרד.

WTLP  ( פרוצדורת מבחן עולמית לכלי רכב קלים")  הוא מבחן מחייב לצורך תקינה כל דגם רכב חדש לגמרי, שהושק באירופה החל מספטמבר 2017, והוא מחייב את כלל דגמי הרכב החדשים המשווקים באירופה, כולל דגמים קיימים, מספטמבר 2018. מבחני ה-WTLP הם הרבה יותר ממושכים ומורכבים והם מתבצעים בכל אחת מגרסאות האבזור של דגם נתון, שכוללות אופציות שונות.

עוד מתכננת הרשות לבטל את הטבות מערכות בטיחות פסיביות, למשל כריות אוויר, כלוב תא הנוסעים, חגורות בטיחות. ולעבור למודל של הטבות על מערכות בטיחות אקטיביות, כמו מערכות לבלימה אוטומטית של הרכב או סיוע בהיגוי.  מ-2020 יינתנו הטבות רק עבור המערכות שנבנות בבית חרושת אצל היצרן ולא אלו שמותקנות על ידי יבואן הרכב. אחת ההשלכות של זה היא ירידה רבה בהתקנות של אפטר מרקט, של מבוילאיי ושל מתחרותיה.

על הקולות להוריד את שווי השימוש ברכב צמוד, סכום שנזקף להכנסתו של עובד שקיבל רכב ממעבידו, נמסר מהרשות :"יש בכך סכנה ממשית שכל מה שהושג ברפורמה יימחק, והשוק יחזור למצב המעוות תוך יצירת הטבת מס משמעותית לעשירונים העליונים"

רכב היברידי: האם הוא באמת חסכוני?

מס הקנייה על רכב היברידי יעמוד על 30% בלבד

רכב צמוד מהעבודה – טוב או רע?