מדריכי בנקאות    

הטבות לגיל השלישי – ככה תחסכו בניהול חשבון הבנק!

קרדיט: shutterstock

הגעתם  לגיל השלישי? ייתכן שמגיעות לכם הטבות מהבנק.

היציאה לפנסיה (או אפילו קצת לפני) היא זמן מצוין לבדוק אם מגיעות לכם הטבות והנחות מהבנק. בעצם, תמיד זה זמן טוב לבדוק אם מגיע לכם הנחות, ותתפלאו – ברוב המקרים תגלו שמגיע לכם הנחה כזו או אחרת, ומדובר בסכומים מרשימים, ובכלל – מעבר להנחה, תמיד זה נכון וטוב להתמקח. אולי לא תמיד תצליחו אבל בשוקים התחרותיים של עולם המוצרים הפיננסים סיכוי טוב שתצליחו ומדובר כבר על כסף גדול – אנחנו משלמים דמי ניהול משמעותיים על הפנסיה שלנו, וניתן להוזיל אותו (הרחבה: קרן פנסיה ברירית מחדל), אנחנו משלמים עמלות גבוהות על קרנות נאמנות, על קופות גמל ושיחה (עם איום עזיבה) אמורה לסדר לכם הנחה משמעותית. זה גם מול הבנקים – הבנקים גובים עמלות מאוד יקרות על ניהול חשבון ועל פעילות בניירות ערך. בפועל, רובנו משלמים פי 2 ו-3 יותר בעמלות ניירות ערך מאשר היינו יכולים לקבל בברוקרים פרטיים (שחלקן גדול אפילו יותר מבנקים בינוניים). אז למה אנחנו מתעקשים לשלם הרבה? לא ברור, מה גם שהחיסכון הוא לכולם, גם כאלו שהם פועלים פעמיים שלוש בשנה ויש להם תיק קרנות נאמנות, גם כאלו צפויים לחסוך מאות שקלים (הרחבה כאן).

ואחרי ההקדמה הזו, נעבור להנחות והטבות שמגיעים לגיל השלישי.

מסתבר שיש קבוצות (מועדונים, השתייכות לגיל מסויים, השתייכות לסטטוס מסויים) שמקנות לכם הטבות גדולות; אז ראשית חבל שלא לקבל את ההטבות האלו, ושנית – הקבוצות האלו (לרבות כרטיסי מועדון) פופלאריים לקבוצת הגיל השלישי. גם אם מערכת היחסים שלכם עם הבנק נמשכת שנים רבות, יכול להיות שתוכלו להוזיל את העלויות; יכול להיות שבנק אחר יציע לכם הטבות משמעותיות וזה בדיוק הזמן לעשות "שופינג" בין הבנקים; ולבדוק מי מהם עונה על הצרכים שלכם.

זה לא סוד שהאוכלוסייה המבוגרת לא מאוד מחוזרת על ידי הבנקים בישראל. אם כי זה השתנה בשנים האחרונות. הבנקים אמנם מעדיפים לקבל אותנו צעירים ורעננים עם המון פעילות בעתיד. פעילות כמו – משכורות, הלוואות, פיקדונות, חשבון ניירות ערך ועוד. ולכן  הם מציעים הטבות והנחות משמעותיות למגזרים  כמו סטודנטים  או צעירים. ובכל זאת, כדאי לדעת אילו הטבות, הנחות או שירותים מציעים לכם – בני הגיל השלישי,  הבנקים השונים.  ברוב המקרים לא תזכו לקבל אותם באופן אוטומטי.

לפי הרפורמה בעמלות הבנקים של בנק ישראל מ-2008,  כל האזרחים הותיקים (גבר או אישה שהגיעו לגיל הפרישה) זכאים להנחה בעמלות הבנקים, שתינתן בכל חודש עבור 4 פעולות שבוצעו על-ידי פקיד הבנק, ואשר יחושבו כפעולה אחת בערוץ הישיר (כספומט, אינטרנט או הוראת קבע).

עמלה הנגבית על פעולה בערוץ הישיר נמוכה בהרבה מהעמלה הנגבית עבור פעולה שבוצעה על-ידי פקיד בנק.  מדובר על פעולות כמו הפקדת צ'קים, משיכת מזומנים והעברת כספים לחשבון אחר.

כדי לממש את הזכאות צריך להגיע לבנק ולהציג תעודת אזרח ותיק, והזכאות תחל ב-1 לחודש שלאחר הצגת התעודה.

בנק הפועלים הצהיר בשנים האחרונות  כי הוא מגבש מסלול של חסכונות ארוכי טווח שיהוו השלמה לחיסכון הפנסיוני. מהחשבונות האלו תשולם הכנסה חודשית. לפי נתוני הבנק, כ־850 אלף איש, 10% מאוכלוסיית ישראל, שייכים למגזר הגיל השלישי; והמספר צפוי לגדול ל־15% עד 2035. מבחינת הבנקים, זה לא יהיה נכון כלכלית להמשיך ולהתעלם ממגזר כל כך משמעותי, ואפשר רק לקוות שהם יציעו הטבות משמעותיות יותר בהמשך.

בדקנו מה מציעים הבנקים המובילים  לגיל השלישי,  להלן התוצאות:

 בנק הפועלים

כפי שהזכרנו, בבנק הפועלים הוחלט לשים דגש על המגזר השלישי , וכיום הם מציעים מגוון שירותים והטבות ללקוחות שנמצאים לקראת ואחרי גיל הפרישה. השרותים כוללים הטבות, שירותים ומוצרים ייחודיים כמו מרכזי ייעוץ פנסיוני ייעודיים, מערכת ייעוץ חדשה לאוכלוסיית המבוגרים ("פועלים Advisor"), תכניות חיסכון להפקדה חד פעמית, שמאפשרות לקבל הכנסה שוטפת בחשבון העו"ש,ומועדון לקוחות יעודי תחת השם "פועלים GOLD". המועדון מיועד למי שמחזיק בתעודת אזרח ותיק, מנהל חשבון בבנק הפועלים וברשותו כרטיס אשראי בנקאי. המועדון מציע הטבות ומבצעים ייחודיים בתחומים שונים ובפריסה ארצית, וכן החזרי CashBack (החזר כספי בקנייה בבתי עסק שונים).

בין ההטבות שמציע בנק הפועלים ללקוחותיו הוותיקים אפשר למצוא מנוי בוקר לרשת מועדוני הכושר "הולמס פלייס" בהנחה, הטבות מתחלפות מדי שבוע בתחומי הצריכה, הפנאי, הבילוי והנופש, הרצאות ואירועים מיוחדים נוספים ומשתנים. בנוסף, השיקו בבנק אפליקציה, שמאפשרת לגמלאים לקבל מידע על חשבונם, לבצע פעולות וליהנות מההטבות.

בנק לאומי

בלאומי מגדירים את אוכלוסיית הוותיקים כבני 50 פלוס, ומציעים להם ייעוץ פנסיוני ללא עלות. כמו כן מספקים בלאוי גם ייעוץ השקעות לגילאים אלו. הלקוחות הוותיקים ייהנו מהטבות בני"ע, ובמידה שיצטרפו כלקוחות חדשים יקבלו פטור מעמלות ל-3 שנים, או הלוואה ללא ריבית.

בנק דיסקונט

בבנק דיסקונט זכאים מקבלי קצבאות הזקנה מביטוח לאומי לפטור מעמלת הקצאת קו אשראי, וכן ל-50% הנחה בעמלת פעולה על ידי פקיד, ובעמלת פעולה בערוץ ישיר.

בנק מזרחי-טפחות

הבנק מציע לאזרחים וותיקים משכנתאות למימון מגורים בדיור מוגן, כנגד שעבוד דירת מגורים;  ובכפוף לקריטריונים הנדרשים. בנוסף, אם מכרתם את דירתכם לטובת מעבר לדיור מוגן ונותר לכם כסף מהמכירה, הבנק מספק ייעוץ לגבי אפיקים נכונים להשקעת הכסף.

מי שמחזיק בכרטיס אשראי של הבנק ומשתייך למועדון הלקוחות שלו, יכול ליהנות מהטבות ייעודיות לאוכלוסיית הגיל השלישי, כמו הנחה לחנויות המספקות מוצרים ושירותים לגיל הזהב והרצאות ייעודיות.

בנק איגוד

אין הטבות ייעודיות מעבר לרפורמת 2008.

בנק ירושלים

אין הטבות ייעודיות מעבר לרפורמת 2008.


 החיסכון הפנסיוני קריט לאכות החיים בגיל הפנסיוני – (כתבה בדהמרקר). "בעשור האחרון החיסכון הפנסיוני השתנה מאוד.  נוספו מוצרים חדשים והמודעות הציבורית לנושא עלתה" הסביר יהודה פורת, יועץ פנסיוני אזורי, אגף הייעוץ והמחקר, אזור חיפה וצפון בבנק הפועלים. פורת הוסיף -"למרות זאת, צעירים לא תמיד חוסכים בצורה נכונה, ולכן כדאי שבני הדור השלישי יסבירו לילדיהם על חשיבות הפנסיה על מנת שיגיעו לגיל הפרישה עם פנסיה ראויה. חשוב ביותר להתחיל לחסוך מוקדם ככל האפשר בכדי לנצל את האפקט של ריבית דריבית ולהקפיד לשמור על רציפות בהפקדה". מעבר לכך, כדי להגיע להיקף הכספי הנדרש צריך לוותר על הביטחון – כמה שזה נשמע מוזר. חיסכון באפיקים סולידים יוביל אתכם בהתאמה לתשואות נמוכות, ואילו חיסכון באפיקים יותר מסוכנים אמור לייצר תשואה טובה יותרעל פני זמן. אבל יש כאן מלכוד – בטווח קצר ובינוני ייתכן מאוד ששוק המניות יניב תשואת חסר לעומת אפיקים סולידיים. זה נכון (במבחן ההיסטורה) שמניות מנצחות את האג"ח והפיקדונות, אבל רק בזמן ארוך, ולכן כדי שתגיעו להיקף כספי משמעותי בלי תלות בעיתוי גאות או שפל בבורסה, החיסכון צריך להיות על פני שנים רבות. ועדיין – חשוב לדעת אף אחד לא נביא – מה שנכון לעבר כנראה נכון לעתיד (כנראה שהמניות יניבו יותר מאפיקים סולידיים), אבל אף אחד לא באמת יודע.

משכנתא הפוכה – כל מה שצריך לדעת,  זה יכול להיות פתרון כלכלי מתאים לגיל השלישי.