חיסכון פנסיוני    

החיסכון הפנסיוני –  פחות תשואה מובטחת! פגיעה בצעירים

מעודכן ל-04/2018

החיסכון הפנסיוני –  פחות תשואה מובטחת! פגיעה בצעירים, יותר הטבה למחזיקי הקצבאות

הפנסיה שלכם מתכווצת. זה היה ברור – קראו כאן, רק העיתוי היה בסימן שאלה, והחל מיולי 2017 זה קורה.  עד מועד זה, כל החוסכים בפנסיה נהנו באופן שווה מאגרות החוב המיועדות – מדובר באגרות חוב שהאוצר הנפיק בשביל קרנות הפנסיה ושביטאו תשואה מרשימה – 4.86%. הקרנות רכשו אגרות אלו בהיקף של 30% מהנכסים הכוללים שלהם, והמשמעות – תשואה מובטחת נאה – זה אגב, מסביר את התשואות הטובות יחסית של קרנות הפנסיה בשנים האחרונות. מעכשיו לחלק גדול ממכם תהיה פחות תשואה מובטחת , משמע – פחות תשואה בפנסיה – פחות פנסיה.

אלא שהיתרון הזה של קרנות הפנסיה הולך להצטמצם ולהיעלם. קרנו הפנסיה עובדות בשוטף על גירעון – מה שיש להם לתת לחוסכים נמוך ממה שיש להם בפועל. הגירעון הזה הוא שטות מוגמרת שנוצרה בגלל עיוורון פוליטי – מדובר בגירעון שנובע מכך שהקרן מתחייבת לשלם פנסיה לחוסכים בהינתן שהתשואה השנתית עד לפנסיה תהיה 4%. אבל כל מי שעיניו בראשו יודע שאין אפשרות לייצר כזו תשואה (באפיקים סולידיים) בשוק ההון. בשנים האחרונות על רקע הריבית האפסית, התשואה נמוכה משמעותית. זה אומר שהחוסכים לפנסיה מקבלים הרבה יותר ממה שיש בקרן. אלו שמקבלים קצבאות פנסיה עכשיו עדיין נהנים, אבל מתישהו יסגרו את הפער הזה (שעשוי להגיע עד 20% ויותר!)*, ומה יקרה אז?

ובכן, האוצר עלה על טריק, שפוגע יותר בחוסכים הצעירים  – כן, שוב הצעירי משלמים יותר – לא מספיק שאין להם כסף לדירות, עכשיו כשהם יזדקקו לפנסיה ראויה, ייתכן שלא תהיה להם. זה עובד כך – האוצר החליט להקצות את האג"ח המיועדות לחוסכים הוותיקים אלו שמקבלים קצבאות, בעוד שהחוסכים הצעירים לא ייהנו מתשואה מובטחת.

צעירים נפגעים יותר

ברגע שמקבלי קצבאות הפנסיה יזכו להגנה גדולה (תשואה מובטחת בזכות האג"ח המיועדות) כך הסיכוי שהקצבה שלהם תישמר גדול יותר. אבל, אז ההקצאה של האג"ח לחוסכים האחרים מתאפסת, וזה יוצר חור צפוי בתשואה העתידית.

החל מיולי 2017 מקבלי הקצבאות זוכים להגנה של אג"ח מיועדות בשיעור של לפחות 60% (לעומת 30% עד כה). הגידול הזה הוא על חשבון החוסכים הצעירים יותר – בפועל, ככל שאתם יותר צעירים כך הפגיעה גדולה יותר. אלו שקרובים לקצבה, "יסבלו" עד לקצבה ואז הם יקבלו אג"ח מיועדות. צעירים יותר, יהיו תקופה ארוכה יותר בלי אג"ח מיועדות, כלומר בלי הבטחת תשואה.

חשוב להדגיש – אין שינוי בהקצאות האג"ח המיועדות. השינוי הוא רק בהקצאה של האג"ח בין החוסכים. המצב הזה יביא לקיטון בגירעון אצל החוסכים הוותיקים – הם עדיין יקבלו קרוב לפנסיה שאמורה היתה להיות להם, אך בהדרגה, ירגישו החוסכים את הגירעון הפנסיוני מחלחל לקצבה שלהם. ודוגמה – צעיר שחוסך בגיל 25 לפנסיה, א יקבל הבטחת תשואה במשך יותר מ-40 שנה עד לפנסיה, ובמצב כזה, הערך של הפנסיה שלו אמור להיות קרוב באמת לה שהוא חסך (ולא לפי מודל תיאורטי שמגלם תשואה של 4% בשנה)

בקרנות החדשות (שהחלו לפעול לפני כ-20 שנה), יש יחסית מעט מקבלי קצבאות – פחות מ-50 אלף, והיקף הנכסים יחסית קטן – 18 מיליארד שקל ולכן, הפניית אגרות החוב המסובסדות לחוסכים עם קצבה, תגרום להם לשמור על הקצבה, או לכל הפחות, לא לקבל משמעותית קצבה נמוכה מהפנסיה.

על פי האוצר, החל משנת 2024, קרן הפנסיה תקצה את איגרות החוב המיועדות לשלוש קבוצות – מקבלי הקצבאות יקבלו הגנה בשיעור של 60% מהכספים (לפחות 60%). הקבוצה של חוסכים מגיל 50 ומעלה (עד קבלת קצבה מהקרן) – במידה ותישאר יתרה, הם יקבלו עד 30% מהכספים.

הקבוצה השלישית – מתחת ל-50, תקבל כספים, רק אם יוותר. כלומר, רק אם יהי אפשר להבטיח את הקצבאות ולתת את החלק לקבוצה השנייה, שיבטיח את הקצבאות שלהם.

על פי תחזיות משרד האוצר, הרפורמה הזו תגרום לכך שהחל משנת 2044 החוסכים הצעירים (עד גיל 50) לא יהיו זכאים בכלל  לאג"ח מיועדות, כך שלמעשה כל כספם יושקע בהשקעות בשוק ההון על ידי מנהלי קרנות הפנסיה.

מדריכים קשורים:

יועץ פנסיוני – כל מה שצריך לדעת

סוכן פנסיוני – האם הוא יועץ פנסיוני, מה התפקיד שלו בעצם?