קריירה    

החיים הטובים של העובדים: ההטבות השוות שתוכלו לקבל במקומות העבודה; מהן החברות שהכי משתלם לעבוד בהן?

מתחם עבודה Regus צילום עודד סמדר

מעודכן ל-06/2019

מי לא אוהב לקבל מתנות? יש מקומות עבודה שכיף לעבוד בהם, שיודעים לפרגן לעובדים שלהם בבונוסים כספיים, תחרויות נושאות פרסים, ימי גיבוש מגניבים ושלל צ'ופרים, מהסוג שעושה חשק לקום בבוקר ולרוץ לעבודה.

בשנים האחרונות מתקיימת תחרות סמויה בין מקומות העבודה מבחינת מגוון ואופי ההטבות הניתנות לעובדים. המובילות בתחרות זו הן חברות ההייטק, שבהן היכולת לענות לצרכים של העובדים גדולה ורחבה בהיקפה ונתמכת בהשקעת משאבי זמן וכוח אדם שאמונים על הנושא.

מקומות עבודה רבים מוכיחים שלא צריך מועדים חגיגיים כמו ראש השנה ופסח כדי לחלק מתנות מפנקות לעובדים לאורך השנה. סקירה שערכנו תגלה לכם איפה הכי משתלם לעבוד, לפחות מבחינת הפינוקים מסביב

מתנות – לא רק בחגים

מחקר חדש שבחן את נתוני המתנות שמחלקות חברות ההייטק לעובדיהן לאורך כל השנה, מצא כי במתנות החג ניכר פער של כ-12% לטובת חברות ההייטק אל מול שאר מקומות העבודה. שווי מתנת יום הולדת ממוצעת שמעניקות חברות הייטק לעובדיהן עומד על 160 שקל, לעומת 135 שקל במגזר הכללי. נתון נוסף שעולה מהמחקר הוא שאם עמדתם ביעדים או שהפגנתם מאמצים יוצאי דופן, אתם עשויים לקבל תגמול בשווי ממוצע של 330 שקל כשמדובר בחברת הייטק, בעוד שבמגזרים אחרים –תקבלו ״רק״ 220 שקל. בגלל שקביעות היא כבר מזמן לא הנורמה, בטח שלא בהייטק, אם החזקתם בחברה תקופה ארוכה יחסית, תוכלו ליהנות ממענק בשווי ממוצע של כ-640 שקל.

אירועים במשפחה

מתחתנים? מזל טוב! כאן דווקא העובדים במקצועות ה״לואוטק״ זוכים למתנה בעלת ערך גבוה יותר העומד בממוצע על כ-800 שקל, זאת לעומת 750 שקל שמקבל עובד הייטק ממוצע. לרגל התרחבות המשפחה, נשים וגברים כאחד, אתם עשויים לקבל מתנת לידה בשווי ממוצע של 270 שקל.

בכל הקשור לסוג המתנה, עובדי ההייטק בישראל מעדיפים בחירה חופשית; כלומר, אם לא מדובר בהטבה בשכר, העובדים מעדיפים לבחור איך להוציא את השוברים שלהם. במקום השני במדד הפופולאריות (20%) נמצאת קטגורית השופינג והאופנה, כ-20% מההייטקיסטים בוחרים במתנה קולינרית, 15% בסדנאות והופעות, 10% בוחרים בספא ועיסויים, 5% בנופש בארץ בחו״ל ורק 3% בוחרים בפעילויות אקסטרים.

הטבות לאורך כל השנה

בין ההטבות הגמישות בהייטק ניתן למצוא השתתפות הארגון בסדרת מפגשים עם פסיכולוג, כרטיסים למופעים והצגות למבוגרים וילדים, גן הפועל בחופשים של משרד החינוך בצד קייטנות, חנייה חינם באזורים בהם קיימת בעיית חניה, מינוי שנתי למרכזי ספורט, נופשונים המשלבים עבודה ומשפחה, ביטוחי בריאות מסוגים שונים, ארוחות צהריים במסעדות ועוד.

בונוסים – גם המשפחה מרוויחה

לשמחת העובדים החרוצים, מקומות עבודה רבים פיתחו בשנים האחרונות שלל שיטות תגמול יצירתיות לשימור עובדיהם ולמשיכתם של כוחות חדשים בשוק. המתכונת בנויה מתוספות כספיות לבילויים מאורגנים ומתנות יקרות ערך.

התגמולים החומריים הפופולאריים ביותר, שכדאי לכם לבדוק אם מתממשים אצלכם בעבודה, הם השכר והתנאים הסוציאליים: קרן השתלמות, ביטוח מנהלים, תוספת של ימי מחלה מעבר למינימום הקבוע בחוק. חברות רבות מתקשרות עם חברות ביטוח בהסכם המעניק לעובדים הרוצים בכך ביטוח בריאות מוזל. בארגוני הייטק התגמולים החומריים כוללים אופציות, מניות וכמובן בונוסים, שיכולים להינתן על סמך ביצועי החברה, ביצועים אישיים או צוותיים. בנוסף, מקומות עבודה רבים מתגמלים את העובדים על הצטיינות, מסירות או השקעה יוצאת דופן בתקופה לחוצה או הצלחה בפרויקט מסוים". סוג נוסף של תגמולים שווים יעזרו וישמחו את המשפחות שלכם: שירותי מכבסה בתעריף מוזל, הופעות, מועדונים, קייטנות לילדים וכדומה.

מעריכים את ההישגים

ומדוע לדעתכם החליטו לפרגן לכם במחלקת משאבי אנוש? כי עובד מתוגמל הוא עובד  יעיל. המעסיקים מבינים כי בונוסים והטבות הם הכרחיים במקום בעבודה בעידן המודרני, כי הם עוזרים לשמר את העובדים הקיימים, לגייס עובדים חדשים ולהגביר את המוטיבציה של כולם.

מעבר להטבות החומריות, מנהלים יודעים שגם הכרה מקצועית חשובה לעובדים ומוכיחה עצמה כיעילה. מנהלת בחברת הייטק סיפרה: "כשאנחנו בוחנים למי מגיעה ההטבה, אנחנו תמיד מחפשים את העובדים המביאים לידי ביטוי את הערכים של חשיבה מקורית, פתרונות היוצרים סינרגיה בין התחומים השונים של החברה ועוד. היות שמדובר בחברה גלובלית, לעובדים יש הזדמנות לקצור שבחים גם בחו"ל".

תקשורת בתוך החברה חשובה מאוד ומשמשת כתגמול למי שמחפש קשב אצל מעסיקיו. יש חברות שהשיקו אתרי אינטרנט פנימיים דרכם העובדים יכולים לפרוק תסכולים או להביע את עצמם. סמנכ"ל משאבי אנוש של חברה סלולארית מספרת שלחברה יש אתר אינטרנט פנימי המאפשר לכל עובד, מבלי להזדהות, לשאול כל שאלה שעולה על לבו ולקבל עליה תשובה מחברי ההנהלה באופן אישי.

מתרוצצים בעקבות התמריצים

עובדים נהנים להרגיש שותפים מלאים ולהבין את המטרות ואת הכיוון שאליו החברה שואפת להגיע. חברות שונות מודות לעובדים שלהם על ידי הרמה של הפנינג ימי כיף עם פינוקים, ממתקים, מתנות, מסאז'ים ועוד.

בזירת המכירות, התודה מתורגמת לבונוסים שמנים. סמנכ"ל שיווק של רשת אופטיקה גדולה מספר שצוות העובדים בחנויות מתוגמל על בסיס הצלחה: "נקבעים לחנויות יעדי מכירה שבועיים וחודשיים של מוצרים מסוימים. עמידה ביעד מזכה את כל צוות החנות בחופשות בבתי מלון יוקרתיים ברחבי הארץ". לדבריו, תוכניות הבונוס של הרשת משתנות בכל חודש, וזאת כדי לרענן את העובדים ולמנוע שקיעה בשגרה אפרורית – ועל ידי כך ליצור מוטיבציה להצלחה. כך למעשה, הרשת בעצם מגדילה את הפדיון וגם העובדים יוצאים מבסוטים.

עובדים, אוכלים ומרימים משקולות

מלבד העזרים הפונקציונאליים כמו שולח, מחשב וכסא, יש מקומות עבודה שהוסיפו למשרדים שלהם חדרי שעשועים, שבהם העובדים יכולים לבלות בזמן ההפסקות או מעבר לשעות העבודה. חשבו על זה כך: הגעתם לעבודה לא רק כדי להרוויח משכורת, אלא גם כדי לחטב את הגזרה, לאכול טוב ולהכיר חברים חדשים. אחת מחברות התקשורת למשל מתפקדת כממלכה שבה עובדים ונהנים. בבניין החברה פועלים חדר כושר כולל חדר ספינינג, שני חדרי אוכל, אחד בשרי ואחד חלבי, בית קפה לארוחות קלות, חדר "ילדודס" ועוד.

אז מה מציעים לכם בחברות השונות?

כמובן שבסופו של דבר, בוחרים מקום עבודה לפי מגוון פקטורים ומקווים לבונוסים סבירים. אבל עם יד על הלב, באילו הטבות חשקה נפשכם? רוב הסיכויים שההטבות המתאימות לכם באמת, וזה אחרי טיסה חלומית לאיי סיישל וביטוח רפואי מושלם, קשורות בצרכים האינדווידואליים ובאופי שלכם. בסופו של יום, התגמולים צריכים להתאים לצרכים הייחודיים שלכם. למשל, אם את אישה שעובדת בהייטק, בוודאי תעדיפי גמישות בשעות העבודה או אופציה לעבוד מהבית, ואם אתם עובדים פרופסיונליים מהנדסים, רופאים או פסיכולוגים, חשובה לכם מאוד ההכרה שאתם מקבלים והקרדיט על פרויקט מסוים.

בתחילת הדרך המקצועית שלכם, הגורם המניע החשוב ביותר לבחור ולהישאר במקום עבודה הוא היכולת להתפתח מקצועית ועל כן, תעדיפו להיות בתפקיד שיאפשר זאת ופחת תשימו לב לתגמולים אחרים הניתנים בארגון. למשל, ביטוח בריאות פחות ידבר אליכם אם אתם צעירים, והוא יהיה משמעותי יותר כשתתבגרו ותרחיבו את המשפחה. כך או כך, עכשיו שאתם יודעים שמחזרים אחריכם במרץ במקומות עבודה מסוימים – כדאי לכם לבדוק אם אתם מקבלים מספיק הטבות במקום הקיים או לדרוש תגמולים אטרקטיביים במקום עבודה חדש.

מקומות העבודה הנחשקים ביותר בישראל:

שכר גבוה, שפים פרטיים וטיולים לקצה העולם הם רק חלק קטן מהדברים שחברות מובילות עושות כדי למשוך את העובדים הטובים ביותר. מדי שנה נערך בישראל סקר העבודה השנתי הגדול שסוקר אלפי עובדים ומאות חברות. מטרת הסקר היא לברר מי הן החברות הנחשקות בישראל, לדעת ציבור העובדים; ומהם הדברים שהכי מעניינים את העובדים אצל המעסיקים. לאחר שבמשך שנתיים גוגל הובילה את דירוג החברות שהכי טוב לעבוד בהן, חל מהפך בצמרת. אינטל עולה למקום הראשון אחרי שדורגה במקום השלישי בשנה שעברה. מסתבר שלמרות התנאים, כשליש מהעובדים מחפשים הזדמנויות במקומות אחרים, והנה לפניכם – דירוג עשר החברות הנבחרות לשנת 2019.

1          אינטל              

2          גוגל                 

3          מיקרוסופט ישראל                    

4          חברת החשמל              

5          שטראוס                       

6          ביטוח ישיר                   

7          בנק לאומי        

8          התעשייה האווירית                   

9          בנק הפועלים                

10        אמדוקס

העובדים דירגו בסקר את החברות שבהן הם עובדים ונשאלו על הפרמטרים החשובים ביותר עבורם במקום העבודה. מהסקר השנה עולה כי כמו בשנה שעברה העובדים מעניקים לתנאי השכר את המקום השני בחשיבותו. הפרמטר החשוב ביותר עבור העובדים במקום העבודה הוא פרמטר "יחסי העבודה", שדורג גם השנה במקום הראשון עם ציון של 9.20 בסולם של 1-10. במקום השלישי בפרמטרים החשובים לעובדים במקום העבודה ניצב השנה פרמטר של ניהול הממונה הישיר ולאחריו "האתגר והעניין המקצועי".

 עבודה בשירות המדינה: איך מתקבלים ולמה זה כדאי לכם?

מהן שעות נוספות בעבודה ואיך מתוגמלים עליהן?

מה הדברים שחשוב לבדוק כשמתחילים עבודה חדשה