חדשות    

החברות והענפים שירוויחו מהקורונה

pexels

בעוד הרבה עובדים נאלצים להיות בבידוד וכן בעלי עסקים, חברות תעופה ומלונות סוגרים את שעריהם ופנינו למשבר כלכלי, יש דווקא מי שמרוויח. לפחות בשלב זה.

מזון וחומרי חיטוי

כבר ראינו תמונות של מדפים ריקים ברשתות השיווק, של ניירות טואלט, פסטה ושימורים. לצדן  מרוויחות חברות המפתחות בדיקות לנגיף, וכן חברות המייצרות מוצרי היגיינה וחיטוי, זוהי שעתן היפה של יצרני הסבונים והאלכוג'ל.

היקף המכירות היומי של מוצרי סדרת אלכוג'ל של ד"ר פישר הכפיל את עצמו פי עשרה ביחס לתקופה המקבילה ב-2019, מוסרים בחברה. ללקוחות המוסדיים כמו חברות התעופה, רשתות בתי מלון ומשרדי ממשלה המכירות הכפילו עצמן פי 20. בחברה גם  גם צפויים  להוסיף ל-25 המוצרים מסדרת אלכוג'ל עשרה מוצרים חדשים, ובהם פורמולציה מחוזקת של האלכוג'ל, "אלכוג'ל פורטה", שלטענת החברה מחסלת חיידקים במהירות רבה יותר. בינתיים נאבקים בעליית מחירים אך אם הביקוש יעלה ויעלו החוסרים יעלו גם המחירים.

ברשתות המזון הגדולות נרשמו בימים האחרונים גידולים של כ-30% במכירות, וזאת על רקע הדיווחים על מחסור או הגבלת מוצרים באזורים שונים באירופה. עיקר הגידולים התרחשו ביום שלמחרת הבחירות, והם נוגעים בעיקר למוצרי מזון יבשים דוגמת קטניות, פסטה ושימורים, לצד חומרי ניקיון וחיטוי ובראשם ג'ל חיטוי.

ברשת הסופרים יוחננוף מכירות הפסטה והפתיתים זינקו ב-94%, של השימורים ב-76%, של המתוקים ב-60% ושל החטיפים ב-44%. במוצרי ההיגיינה נרשמה עלייה של 41% במכירות, בחומרי ניקוי העלייה היא של 39%, במוצרי המכולת עלייה של 40%, במוצרים הקפואים 40%, ובמשקאות 17%. באופן מפתיע, גם במוצרים טריים שלהם חיי מדף קצרים יחסית נרשמה עלייה: 27% עלייה במוצרי בשר טריים, 16% במוצרי חלב ו-13% בפירות וירקות. משרד הכלכלה עם זאת דיווח שלא צפוי מחסור במזון ולכן בשלב זה לא צפויה עליית מחירים.

ניירות טואלט

לצד יצרני המזון מושפע גם שוק הטואלטיקה, הן בטווח קצר והן בטווח הארוך. בטווח הקצר, הספקיות נדרשות להתמודד עם גידול חריג של עשרות אחוזים במכירות, מה שמייצר קושי לספק את הביקושים לרשתות. כך למשל, בימים האחרונים נרשמו חוסרים במותגי נייר טואלט שונים ברשת רמי לוי.

חברות התרופות

כאמור, חברות התרופות, ובמיוחד מפתחות החיסונים, נהנות מעלייה בתקציבן. אחת הבולטות שבהן היא חברת "אופקו", המחזיקה מעבדות אבחון רפואי. החברה כבר החלה בבדיקות קורונה פרטיות בבתים. לאחר ההצהרה על אישור הבדיקות המניה עלתה ביותר מ-60%.

בתחילת המשבר  עם היוודע על התפרצות נגיף קורונה בסין קפצו מניותיהן של החברות הקשורות לנושא, בהן חברות המפתחות חיסון לשפעת

מסיכות פנים

סין מרוויחה מייצור המסיכות שרובן מיוצרות בסין. עם תחילת משבר מניותיהן של יצרניות מסכות הפנים בסין רשמו עליות  של יותר מ-10%, אם כי בימים האחרונים חלה האטה.

הסחר המקוון, משלוחים ואפליקציות התשלומים

עוד מרוויחים גדולים בשלב זה אם המשבר לא יימשך הן חנויות הסחר האלקטרוני שכבר ממילא החליפו את הבילוי בקניונים ועכשיו גם יחליפו מסעדות. שליחי תן ביס וולט יכולים לראות עדנה בשירותיהם לעובדים מהבתים. גם אפליקציות התשלומים וכרטיסי האשראי יחליפו יותר ויותר את המזומן הלא מחוטא מספיק. כך שגם הסולקים יראו נחת.

בידור ביתי ומנועי חיפוש

המון אנשים נשארים בבית, אין להם מה לעשות, אז הם ישחקו יותר במשחקים ויצפו ביותר בשירותי סטרימנג, אפילו יותר ממה שבדרך כלל. גם תהיה יתחזקו גם כל מיני פלטפורמות של חיפושים בעיקר על הנגיף בענקיות חיפוש.

כל המידע על נגיף הקורונה וזכויותיכם

רכבת ישראל: ";בוחנים השפעות של התפשטות הקורונה על המשך מתן השירות לציבור";