מיסים    עסקים קטנים    

הוצאה מוכרת – מה צריך לדעת

מעודכן ל-03/2019

בעלי עסקים, מס הכנסה רואה בהוצאות שלכם כעוזרות ליצירת הכנסה, ולכן מקזז את ההוצאה מהמס. אילו הוצאות מוכרות, אילו לא ואילו באופן חלקי?

כשאנחנו מדווחים למס הכנסה על ההכנסה שלנו, אנחנו לא משלמים את המס רק על ההכנסות בפועל, אלא המס מתקזז עם ההוצאות. אבל לא כל הוצאה מוכרת לצורכי מס ומתקזזת עם המס. מה נחשב הוצאה מוכרת?

הוצאות מוכרות הן הוצאות על העסק,  אבל לא כל ההוצאות מקוזזות באופן מלא, חלק מקוזזות באופן חלקי.  בעל העסק יצטרך לשמור את הקבלות וכן להתייעץ עם רואה חשבון, יועץ מס או פקיד שומה למידע מלא.

חשוב לציין שהוצאות לצרכים פרטיים ולא לעסק אינן נחשבות הוצאות מוכרות, למשל בילוי בהצגה או נסיעת נופש שאינה לעסקים. כמו כן ייתכן שעבור עסק מסוים הוצאה תיחשב מוכרת ועבור עסק אחר לא.

כמו יש הבדל בין עוסק פטור לעוסק מורשה. אצל עוסק פטור המע"מ ששילם כלול בהוצאה המוכרת ואצל עוסק מורשה רק הבסיס ללא המע"מ נחשב הוצאה מוכרת, כיוון שהוא כבר מקזז את המע"מ בדוחות התקופתיים למע"מ.

ההוצאות המוכרות באופן חלקי כוללות:: אחזקת רכב, טלפון בבית שמשרת את העבודה, טלפון נייד, נסיעות לחו"ל, הוצאות אישיות בנסיעות (אש"ל), כיבודים, מתנות וביגוד מקצועי. כך למשל טיסה במחלקה ראשונה מוכרת רק על סכום טיסת מחלקת עסקים באותה טיסה . או עבור כיבוד קל יוכרו רק 80% מההוצאה.

לעיתים  יש הוצאות הכוללות שימוש פרטי ועסקי, למשל ביגוד. במקרה זה אם ניתן לבצע הפרדה בין העסקי לפרטי, תוכר חלקית ההוצאה, כך ביגוד שמשמש לעבודה אך יכול להתאים גם לשימוש פרטי יוכר 80% ממנו בתנאי שניתן להוכיח קשר לעסק, כמו לוגו, וכי קיימת חובה על פי דין ללבוש אותו. אם הוא יכול לשמש רק לעבודה, יוכר באופן מלא.

הוצאות שאינן מוכרות

יש הוצאות שגם כאשר הן הוצאות של העסק הן בפועל לא מוכרות כלל מסיבות שונות, כשרואים בהן הוצאות שלא תורמות לייצור ההכנסה בעסק או משום שהן הוצאות שיכולים לראות בהן כהוצאה שעיקרה פרטי.

למשל
קנסות ודוחות – כל ההוצאות שקשורות  בעלויות שניתנו לעסק כעונש על הפרת כלל או חוק מסוים, יהיו הוצאות שלא ניתן לקזז בגינן מס – ובהם דוחות תנועה או תביעה על רשלנות.

הוצאות המשפט בגין קנסות  -גם לרוב לא יוכרו.

ארוחות עסקיות – הוצאות על דברי אוכל שיוכרו הן רק הוצאות על כיבוד קל, כגון קפה ועוגיות. לכן גם אם יושבים לפגישה עסקית במסעדה, אי אפשר  לנכות הוצאה זאת מההכנסות בעסק, למעט הוצאות אירוח על אורחים מחו"ל

הוצאות שכן נחשבות כ"שירותי משרד" יוכרו לצורך ניכוי (הן במס הכנסה והן במע"מ) רק כאשר מדובר במשרד שהנישום או העוסק מנהל בו באופן קבוע את עיסוקו או משלח ידו, או כאשר מדובר במקום ששימושו העיקרי הוא משרד.

הוצאות המוכרות לעובדים מהבית

מחשב, אינטרנט ופקס – כל ההוצאות לרבות תיקונים ותחזוקה.

 

חשמל וארנונה –  בכ-20 עד 25 אחוזים מהתשלומים.

 

ועד בית וניקיון – בין 20 ל-25 אחוזים מהתשלומים.

 

טלפון קווי – אם הטלפון משמש רק למשרד אז תשלום ההוצאות יוכר במלואו. אם הטלפון משמש גם את הבית אז יוכר חלק יחסי מהתשלום. עם זאת, שיחות לחו"ל הקשורות לפעילות העסק יוכרו במלואן.

תשלום שכר דירה – תשלום למס הכנסה יוכר אם בעל הדירה משלם מס על ההכנסה ומציג לשוכר אישור על ניכוי מס במקור.

אם צוין בחוזה שהדירה משמשת למגורים בלבד, אי אפשר לדרוש הוצאה מוכרת ואם תעשו זאת, אתם עלולים להסתכן בתביעה. .

 

ריבית משכנתה – אם יש לכם דירה בבעלותכם ואתם עובדים מתוכה, חלק מההוצאות על ריבית המשכנתה ייחשבו כהוצאות מוכרות בהתאם למגבלות החוק.

אתר אינטרנט – רכישת דומיין שזהה לשם העסק תוכר במלואה, עלויות הקמת אתר לשימוש בית העסק יוכרו כהוצאות שוטפות למשך ארבע שנים מיום הקמה ועלויות התפעול השוטף של האתר יוכרו במלואן. ההכרה בתפעול השוטף כוללת בין היתר תשלום לספקים, לתשתית ולעבודות תחזוקה באתר.

מדריך משכנתא: הוצאות המימון מוכרות לצרכי מס!

עצמאי? מחויב להפריש לקרן פנסיה? מגיעות לך גם הטבות מס