הלוואות    

הונאת זכאות להלוואה או לכרטיס אשראי – איך זה עובד ואיך להתגונן

pexels

מעודכן ל-06/2019

מבטיחים לכם הלוואה ללא תנאים, דורשים מקדמה? בטוח עובדים עליכם. אחת הההונאות הנפוצות  היא הבטחה לזכאות להלוואה או לכרטיס אשראי ללא תנאים. חושבים שזו הונאה שקופה מדי ולא מאמינים שתיפלו בה? ייתכן, אבל כשנמצאים במצוקה כללכלית וחשבונות נסגרים ומתחננים לתזרים מזומנים, קל להגיד כן לכל הצעה.

ההודעה יכולה להגיע בטלפון או בדואר אלקטרוני, ולפיה אתם זכאים לכרטיס אשראי או הלוואה – מידית וללא תנאים. מי שבמשבר פיננסי אמיתי בחייו כאמור יכול להייות טרף קל להונאות מסוג זה, שמבטיחות אישור מידי להלוואות בריבית אטרקטיבית או כרטיסי אשראי בתנאים מפתים.  ומאיפה מגיע הכסף לנוכלים? אלו מבקשים לשלם "מקדמה" של בין עשרות למאות דולרים (או שקלים) כדי לבצע את העברת ההלוואה או להגיש את הבקשה לכרטיס. החברות הרבה פעמים מוסרות כתובות מזויפות כך שקשה לאתר אותן. עוד סיבה שקשה לאתר אותן שהן פעמים רבות משנות את השם ואף לעיתים מחליפות מוצרים. כמו כן הן מבטיחות בעל פה דבר אחד, ואילו בטפסים כתוב דבר אחר.

איך להתגונן

 גם אם המצב קשה, דעו שחברות אשראי אמנם נוהגות לגבות עמלה עבור שירותיהן, אך הן אף פעם לא יבקשו עמלה מראש. יתר על כן, גופי האשראי לא יאשרו לכם הלוואה מבלי שיידעו מידע כלשהו על מצבכם הפיננסי והיכולת שלכם להחזיר את הכסף. לכן אסור בתכלית האיסור להעביר כספים בתגובה להודעות. חשוב לברר מי הגופים הלגיטימיים למתן הלוואות (ראו כאן). כמובן שאין למסור פרטים אישיים כמו תעודת זהות ופרטי אשראי או כל אמצעי לתשלום אחר.  אל תחתמו על שום מסמך לפני שקראתם אותו, אפשר להתייעץ עם עורך דין או עם איש מקצוע אחר. אם כבר נעקצתם, פנו מיד למשטרה וכן לעורך דין. גוף נוסף שאליו אפשר לפנות הוא הרשות להגנת הצרכן.

דוגמאות

דוגמה אחרונה כזו היא חברה בשם מוקד ההלוואות הארצי, שיש כלפיה עשרות תלונות. החברה גבתה מעל 1,000 שקל מראש עבור אישור הלוואה, לפי המתלוננים. לאחר חודשים של סחבת טענה החברה שלא נמצא פתרון ללוה והיא לא מחזירה את סכום המקדמה. אף שהחברה הבטיחה 100% החזר אם לא תושג ההלוואה ושלא יעשו שימוש בפרטי האשראי, היא לפי הדיווחים לא עמדה באף אחת מההבטחות.

חברת הלוואות אחרת שנחשפה בתקשורת היא חברה "תציעו לי". עובדת החברה דיווחה שהחברה אומרת שהיא מבצעת בדיקת זכאות ללווים. העובדת דיווחה כי החברה סיפרה ללווים שהם מקבלים אישור מגופים גדולים כמו בנק ישראל, מימון ישיר ואחרים, אך לא היו דברים מעולם. כך הלווים שילמו על פתיחת תיק והחברה נעלמה.

לאחרונה נודע שהרשות להגנת הצרכן הובילה לעצירת כמה מעורבים בהונאה כזו. בשלב זה לא חשפה את שמות החברות, אך מדובר בכמה חברות אשר קשורות ביניהן ופועלות ממוקד אחד שבו עובדים מאות מוקדנים. כך התנהלה חקירה סמויה ברשות להגנת הצרכן, ברשות המסים ובמשטרה. המשטרה עצרה חמישה חשודים ועיכבה לחקירה שישה נוספים, בחשד שפעלו באופן מאורגן ושיטתי כדי לגזול את כספם של אזרחים המצויים במצוקה.

דיוויד איינהורן – משקיע השורט שחשף כמה מההונאות הגדולות בשוק

מהן הונאות הפונזי הגדולות בישראל, מי הקורבנות ואיך נזהרים

כך תזהו הונאות בכרטיס האשראי שלכם