חדשות    

הבנקים יחויבו לעדכן או לבטל מיד משכון דרך האינטרנט

אתמול נכנס לתוקף תיקון לתקנות המשכון המסדיר ביצוע פעולות מקוונות של הבנקים ברשם המשכונות, ולפיו  מחויבים כל הבנקים לבצע פעילות מקוונת מלאה לטובת רישום, עיון וביטול המשכונות.

משכון כמובן הוא לא רק משכון הדירה, אלא גם למשל משכון רכב. לצורך הבטחת החזר ההלוואה הבנק רושם משכון על הרכב ברשם המשכונות. אם הלווה עמד בהחזר תשלומי ההלוואה, על פי ההוראות הבנק חייב לבטל את משכון הרכב מיד ובאופן מקוון. ולא להשהות את הביטול בטענות שונות שמטרתן להשתמש במשכון לטובת הלוואה אחרת.

המצב עד עתה היה שבנקים התמהמהו להעביר הודעה לרשם המשכונות על ביטול המשכון וטענו כי הביטול מתעכב בטענות שונות, בין היתר מפני שההודעה נשלחה בדואר או שיש עיכוב בקבלת קהל, והאינטרנט שם סוף לפרשה ולתירוצים. תהליך דומה יתבצע גם בעת העמדת הלוואות והעברת כספים ללקוחות.

הבקשות אשר יבוצעו בדרך מקוונת הן רישום משכון אונליין, ביטול של משכון קיים, ועיון במאגר המשכונות ישירות על ידי עובד הבנק. בחודש אפריל האחרון החל פיילוט בבנקים, ומאז נרשמו כ-51 אלף משכונות, המהווים 18% מכלל הרישומים. כאמור, מהיום מחויבים הבנקים לפעול רק בדרך המקוונת.

מהלך זה הוא המשך למהלך קודם שבמסגרתו ביטלו הבנקים במישרין באופן האמור מעל מיליון משכונות, אשר היו רשומים אצל רשם המשכונות. את המהלך יזם רשם המשכונות ברשות התאגידים בשיתוף עם אגף טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד המשפטים.

ההליך יביא לקיצור משמעותי בזמנים ובכוח אדם. בנוסף, האגרה – שעמדה היום על 190 שקלים – תופחת ל-160 שקלים.  הבנקים יקבלו גם אישור מיידי מרשם המשכונות מרגע שהלקוחות יבקשו הלוואה. המהלך יקצר את לוח הזמנים באופן משמעותי ויחסוך לציבור עלויות, זמן וטרחה.

מה צריך לדעת לפני שלוקחים הלוואה