מדריכי בנקאות    מדריכי כרטיסי אשראי    

הבנקים וחברות האשראי במרוץ על מועדוני הלקוחות

אמריקן אקספרס מועדון יחד
מעודכן ל-01/2019

הרפורמה שתפריד בין הבנקים לחברות האשראי הגדולות יוצרת תחרות על מועדוני הלקוחות של הקמעונאיות הגדולות

בקרוב יינתק הקשר הבל ינותק בין חברות האשראי לבנקים. לאומי קארד וישראכרט יגידו שלום לבנקים התומכים שלהן, לאומי והפועלים. מצב זה מוביל ליצירת תחרות בין הבנקים לחברות האשראי.  התחרות תהיה על מועדוני הלקוחות של חברות האשראי.

שני הבנקים הגדולים כבר הכריזו על כוונתם לצאת למכרז להנפקת כרטיס אשראי משלהם למועדוני הלקוחות הגדולים.  בעבר אף ניסו להיכנס למועדון פליי קארד של אל על אבל ויתרו כדי לא ליצור מתיחות.

ההשלכות של של כניסת הבנקים לתחום מועדוני הלקוחות  עלולה לפגום בתחרות המיועדת על פי רפורמת שטרום. לבנקים רווחים גדולים בהרבה יותר מחברות האשראי. דבר המאפשר להם להציע הצעות מושכות הרבה יותר מההצעות של חברות האשראי.

לפי הרפורמה לקוחות יוכלו לקבל כרטיס אשראי בשתי דרכים, דרך חברת האשראי ודרך הסניף.  במקרה הראשון החברות נהנות מריבית על האשראי שניתן ללקוחות ובמקרה השני הבנקים וחברות האשראי יתחלקו בעמלות אבל הריבית תגיע לבנקים.

אף שחברות האשראי משתפות פעולה עם הבנקים, הן מעדיפות להנפיק בעצמן, ואילו הבנקים כבר החלו בשורת חסמים שנועדה לפגוע ביכולת של חברות האשראי להנפיק אצלם וכך לפגוע בחשיפה תלקהל לקוחות של הבנק.

האלטרנטיבה של חברות האשראי היא קמעונאית גדולות כמו שופרסל וסופר-פארם החשופות לקהל לקוחות גדול במיוחד.  חברות האשראי מוכנות לשלם מיליוני שקלים עבור חיבור למועדון לקוחות שכזה.  לאומי קארד כבר התחייבה לשלם לפוקס 165 מיליון שקל אם המועדון לא יהיה רווחי עבורה. הבנקים מצדם מנסים לאתר לקוחות עם יכולת אשראי גבוהה וכך לראשונה בעצם פותחים מועדון צרכנים משל עצמם.

קשיים שעולים לצוץ במועדוני הלקוחות של הבנקים הם מה עושים עם לקוח של בנק אחר? ייתכן שיעברו למודל כמו  הלוואת משכנתא שבלווה יכול ללוות מבנק אחר וכך חבר בנק אחד יכול להחזיק בכרטיס של בנק אחר. בעיה נוספת היא שהרבה מועדונים תפוסים:שופרסל  עם כאל לכמה שנים,  פוקס עם לאומי קארד וסופר פארם עם ישראכרט.

חברות כרטיסי האשראי נכנסות לתחום מסופי התשלום בבתי העסק; יימכרו באמצעותם מוצרים נוספים

אפליקציות התשלום של הבנקים – האם הן תחרות לחברות כרטיסי האשראי?

ועדת שטרום – איך זה ישפיע על הבנקים ועל התחרות בין הבנקים?