חדשות    

הבנייה להשכרה מתרחבת – האם זה ישפיע על שוק הדירות?

הדמיית פרוייקט "אאורה סיטי" - יח"צ

משרד האוצר, משרד הכלכלה  ומשרד השיכון והבינוי יורים בשנים האחרונות לכל הכיוונים כדי לעצור את העלייה במחירי הדירות. תוכנית מחיר למשתכן היא אמנם תוכנית הדגל של האוצר, אבל במקביל יש תוכניות נוספות, אחת מהם היא הבנייה לדיור להשכרה שתחת האחריות של משרד הכלכלה.

רשות ההשקעות במשרד הכלכלה, אחראית על אישורי בקשות להקמת פרויקטי דיור להשכרה. ומה הקשר בין משרד הכלכלה לדירות להשכרה. הפרויקטים האלו נחשבים ככאלו שזכאים להטבות במסגרת חוק עידוד השקעות הון, והחוק הזה ויישמו תחת אחריותו של משרד הכלכה.

במהלך שנת 2018 כמות הבקשות הבנייה להשכרה מוערכת בכ-3,500 דירות וזה כבר משמעותי – מדובר על גידול של מעל 50% בשנה בכל אחת מהשנים האחרונות.  במקביל יש אמנם גידול באישורים אבל לא באותו הקצב.

הבקשות נובעות מהרצון של יזמים להשכיר את הדירות שבנו במקום למכור אותן, וליהנות מהטבות מס.  הטבת המס תחת תיקון לחוק עידוד השקעות מזכה יזמי דיור להשכרה , מאפשרת תשלום מס מופחת של 11% במקום 23% מרווחי המכירה וכן פחת מואץ של 20%, תחת התנאים האלו – היזם צריך להעמיד מחצית ממספר הדירות בפרויקט (ולפחות 6 דירות) להשכרה לתקופה של לפחות חמש שנים מתום הבנייה.כמו כן,  שכר דירה חודשי ממוצע לא יעלה על 6,200 שקל, ובכל מקרה לא תתקבל הטבת המס על דירות שדמי השכירות בהן עוברים רף של 8,000 שקל.

תנאי נוסף – השכרת הדירה בלפחות 5 מתוך 7 השנים הראשונות בהן הדירה מאוכלסת.

ההטבה הזאת, נוחה ליזמים שסבורים שהמחיירם יעלו בהמשך – הם יכולים לחכות ובינתיים להרוויח מהשכירות, ואחרי 5 שנים למכור את הדירות בשיעור מס נמוך יותר משמעותית.

האם יש למהלך הזה השפעה על שוק הדירות? לא בטוח. מדובר עדיין במספרים קטנים יחסית, ללא השלכה על המגמה ארוכת הטווח. עם זאת, ברור שככל שהיזמים יחליטו להשכיר במקום למכור, כך היצע הדירות ייקטן, וזה עלול להעלות את המחיירם. מנגד, ככל שיהיו דירות יותר להשכרה, אזי השוכרים ייהנו ממגון רחב ואולי גם מהורדת מחירי שכר הדירה