מדריכי השקעות    

הבורסה יורדת! מה לעשות?

מעודכן ל-05/2022

תקופה של תנודתיות בבורסות היא התקופה שהמשקיעים בה מפסידים הרבה מאוד כסף. למה? כי הם עדר. הם קונים כשהשווקים כבר מנופחים, הם מוכרים בפאניקה הראשונה, נכנסים שוב כאשר המדדים בשיא, מוכרים שוב בפאניקה הבאה, ונכנסים אחרי שהפאניקה נרגעת. המהלך הזה חוזר פעמים רבות ומסב להם, במקרים רבים, הפסדים כבדים. אז אולי לא צריך לזוז ולפעול בכל פעם, אולי צריך לעקוב אחרי השוק בצורה שיטתית וממושכת, אף אחד לא יודע באמת מה השיטה שעובדת, ומה שבטוח הוא שאין שיטה שעובדת ב-100%. מה שעוד בטוח זה שבתקופה של ירידות ובכלל בכל מצב בשוק ההון, יש כמה כללים חשובים:

1. לא להקשיב ל"מומחים"

אנחנו לא מתיימרים לדעת לאן השוק הולך, אבל אנחנו לפחות מודים בכך. יש הרבה שרלטנים או סתם מנהלי השקעות שרוצים לתפוס כותרת וצועקים לכם באתרי הכלכלה – "אסור למכור עכשיו, אתם תצטערו על כך". הם אולי אומרים את זה בנחישות ובביטחון, אבל למען האמת אין להם שום יתרון על מוכר הפלאפל בדוכן למטה או על גברת כהן מחדרה. הנחישות, התקיפות והביטחון הם כסות לחוסר אחריות.

מול השרלטנים שרוצים שלא תמכרו מניות, והאג'נדה שלהם כמובן ברורה – הם מנהלים כספים אז בטח שהם לא רוצים שהכסף ייצא ממכשירי ההשקעה (קופות גמל, קרנות נאמנות ועוד), יש שרלטנים אחרים שטוענים שהירידות יימשכו וכדאי למכור הכל. זו ההערכה שלהם, וגם הם כל כך בטוחים בזה ועוטפים את זה במספרים ותחזיות ושפה רהוטה, שאתם עשויים להשתכנע. אבל שוב – אל תטעו, זו רק מסכה, הם לא באמת יודעים, הם רק יודעים להציג את זה בצורה נהדרת ומרשימה ומפחידה.

סיכום ביניים – אף אחד לא באמת יודע.

2. להשתדל להימנע מהשקעה באופנות; להשקיע בחברות אמיתיות ובתמחור סביר

אף אחד לא באמת יודע להגיד מתי מגיעות מפולות, ולכאורה תמיד הן מגיעות בהפתעה. אותם מנהלי השקעות מהוללים כמעט תמיד נתפסו עם המכנסיים למטה, או כפי שאומר וורן באפט, המשקיע האגדי – בירידות רואים מי שחה עירום, ובמילים אחרות – מי לקח סיכונים גדולים, מי השקיע שלא לפי כללי השקעה ברורים ומוצקים, אלא התפתה לאופנות. הסיבה היא שהשקעה לפי אופנה כדאית כשהשווקים חיוביים אבל כשמגיעות הנפילות הן מורגשות פי כמה במניות האופנה. זה קרה למשל במניות האינטרנט בבועה של 2000. אז הן נסחרו בשוויים של מיליארדים רבים למרות שהן הפסידו, והמפולת החזירה אותן לקרקע המציאות.

זה קרה גם במפולת של סוף 2008 – אופנת הנדל"ן המניב התבררה כפלופ מימוני, כבועה גדולה שבסוף התנפצה.

לכן, תשקיעו תמיד בזהירות ובמה שאתם מבינים ויודעים. להשקיע במניות חלום זה נחמד כל עוד אתם מודעים לסיכון ולאפשרות שתאבדו את הכסף. להשקיע בתמחור סביר – על פי מכפילי רווח, הערכות שווי ועוד, במניות של חברות סולידיות עם שוק אמיתי, עם הכנסות ורווחים, ועם פוטנציאל ונראות לעתיד, זה כבר נכון יותר, מפוכח יותר, ועל פני זמן כנראה גם רווחי יותר.

3. להסתכן רק במה שאפשר להסתכן

כלל חשוב בהשקעות הוא לא להשקיע ברמת סיכון גבוהה אם אתם לא מסוגלים לשאת הפסד. אם אתם מעוניינים להשקיע במניות אבל אתם לא מסוגלים לשאת הפסדים של עשרות אחוזים, אל תיכנסו לשוק. מניות זה משחק מסוכן, גם מניות טובות של חברות טובות יכולות לצנוח, במיוחד בזמן ירידות חדות. כשהשווקים יורדים והציבור בורח מאפיקי ההשקעה, מנהלי ההשקעות מוכרים מכל הבא ליד גם דברים גרועים, גם אופנות וגם דברים טובים – כולם נפגעים. לכן, אם אתם נכנסים למשחק המסוכן הזה, לפחות תדעו ותזכרו שהוא מסוכן – אפילו מאוד.

רוצים בכל זאת לקחת סיכונים? תהיו מודעים לסיכון ותכמתו אותו, ואל תעשו זאת בכסף שנחוץ לכם, אלא רק בכסף המיותר, כזה שגם אם תאבדו חלק גדול ממנו, עדיין לא ייפגעו רמת החיים שלכם והתוכניות שלכם לעתיד.

4. פזרו את ההשקעות

כלל ברזל חשוב הוא לגוון את ההשקעות שלכם – לא לקנות בכל הכסף מניה אחת, לא לקנות רק מניות, לבדוק מול יועצי השקעות מוסמכים, ולפזר את ההשקעות במניות, איגרות חוב, פיקדונות, מט"ח ועוד. אם תשימו את כל הביצים בסל אחד, הסיכון שלכם כמובן יגדל במקרים של ירידות, ולכן הפיזור חשוב, במיוחד אם מדובר על פיזור בין אפיקים בביצועים הפוכים – למשל, הזהב נתפס כסחורה שדווקא בירידות בשווקים, נוהרים אליה ומחירה עולה. זה כמובן לא מחייב שזה מה שיקרה בהמשך, אבל חשוב לדעת זאת.

 5. תכירו את אמצעי המניעה

יש היום בשווקים הרבה מכשירים שיכולים למנוע מהתיק שלכם לספוג הפסדים כשיש מפולת. מדובר בשורטים (מכירה בחסר) על מניות ספציפיות, תעודות סל בחסר שבעצם הפוכות לתעודות סל רגילות. בעוד תעודות סל עוקבות אחרי מדדים, ומספקות למשקיעים את התשואה של המדד, תעודות סל בחסר מספקות את התשואה ההופכית – מדד ת"א 100 עלה ב-5%, תעודת סל בחסר על ת"א 100 תרד ב-5%, אבל אם המצב הפוך – אם המדד יירד ב-5%, התעודה תעלה ב-5%. כלומר, זה עשוי להיות כלי שמגדר מפני ירידות.

יש מכשירים מתקדמים יותר ומסוכנים יותר כמו אופציות פוט, אבל כל סוגי המכשירים האלו ( לרבות תעודות הסל ותעודות בחסר) מתקדמים ודורשים הכוונה וייעוץ מאיש מקצוע שגם יודע מה היקף התיק שלכם, מה הצרכים שלכם, ובאיזה רמות סיכון להשקיע את התיק.

6. להימנע מאמוציות 

אחד הדברים הגרועים ביותר שתוכלו לעשות בזמני פאניקה בשווקים אבל גם בעת גאות זה להתנהג באופן אמוציונלי, במהירות, אפילו בפזיזות, ובלי שיקול דעת. לפעמים השווקים יורדים כי הם פשוט עלו לפני כן ותיקון הוא לא בהכרח דבר שלילי. זה לא יהיה נכון לעשות פעולות מהירות ותכופות בתיק ההשקעות שלכם כל רגע שהשוק מתנדנד, אבל זה בהחלט טוב לעקוב מקרוב ולבצע פעולות אסטרטגיות, כמו שינוי תמהיל התיק כאשר יש היפוך מסוים בשווקים.

 

 



השקעה במניות – ככה תשקיעו נכון (ובזהירות)

השקעה באגח – כל מה שרציתם לדעת! והאם יש בועה בשוק האגח?

ככה תבנו תיק השקעות (בעצמכם)