חדשות    

הבהלה לזהב – עכשיו באילת

קרדיט: shutterstock

האם אילתים הולכים לרדוף אחרי זהב? משרד האנרגיה הנפיק רישיון חיפוש לזהב ומתכות נלוות באתר נחל רודד שבאזור אילת. הרישיון נשלח  על ידי המפקח על המכרות במשרד  למנכ"ל חברת מרבצי זהב. החברה תתחיל בסקרי חיפשו בקרוב. אם הסקרים יניבו את התוצאות המיוחלות,  תהיה זו הפעם הראשונה שבה יתקיימו בישראל חיפושי זהב בקנה מידה מסחרי.

כבר בעבר סקרי קרקע באזור מצאו שקיימים ממצאים ראשונים שעשויים להצביע על קיום מרבצי זהב שם.  עם זאת, הממצאים אינם חד-משמעיים והם דורשים פעולות ניתוח רחבות וכרייה בפועל.

החיפוש ישתרע על כ-20 אלף דונם מצפון לעיר אילת. בתוך ארבעה חודשים על החברה להציג אישורי עבודה מסודרים מרשות מקרקעי ישראל ומרשות הטבע והגנים, כאשר ביצוע סקר גיאופיזי והגשת נתונים ודו"ח מסכם יוגשו עד חצי שנה מהיום. עד אפריל בשנה הבאה קיימת חובה לבצע סקר הכולל איסוף דוגמאות פני שטח בכ-200 נקודות, ועד ספטמבר 2020 יבוצעו לפחות שישה קידוחים לעומקים של בין 100-50 מטר ושליחת דוגמאות למעבדה.

חברת מרבצי זה דיווחה על כוונתה להשקיע מיליוני שקלים באיסוף המידע וניתוחו. החברה ממפה כרגע את כל השטח, ואז היא תדע איפה לבצע קידוחי עומק. מי שיבצע את החפירות הן חברות אנגליות וצרפתיות שיגיעו לכאן כדי להכין תוכנית עבודה. ההשקעה הראשונית בתכנון היא כחמישה מיליון שקל, ורק לאחר מכן ייוודע השווי של המרבצים.

הבהלה המחודשת לזהב – מה קובע את מחיר הזהב

בשנים האחרונות בעקבות מתיחות פוליטית ואי-ודאות הזהב חוזר להיות מוקד עניין.

מחיר הזהב מושפע משלל גורמים, חלקם פיננסיים וחלקם ריאליים. מחיר הזהב עולה עונתית בחודשים אוגוסט-ספטמבר בגלל ביקושים ריאליים מצד הודו וסין, שעקפה את דרום אפריקה בכריה ומציאת זהב. בהודו זו תקופת החתונות ובסין מתחילים היצרנים להצטייד לקראת ראש השנה הסיני.  בהודו עונת מונסונים טובה, המשפרת את רווחי החקלאים, מגדילה גם היא את הביקוש לזהב.

ההשפעות הפיננסיות על הזהב רבות. הזהב בעיקר מהווה מקלט בימי מתיחות גיאופוליטית ומשברים, אך גם מתחזק בתקופת עלייה באינפלציה. כמו נדל"ן, הביקוש לנכסים ריאליים עולה בתקופה של עלייה באינפלציה. כמו לסחורות רבות אחרות, לזהב קורלציה הפוכה עם הדולר.

גם ריבית ריאלית חיובית פוגעת במחיר הזהב, שכידוע אינו נושא ריבית כלל. הריבית הריאלית השלילית במרבית העולם נותנת דחיפה חיובית לזהב. לזהב גם קורלציה שלילית עם מחירי המניות, כך שמשקיע החושש ממחירי המניות הגבוהים, עשוי למצוא בזהב מפלט לימי מימושים וירידות.  עם זאת במפולת של 2008, נפל גם מחיר הזהב לאור הצורך מצד קרנות גידור למימוש החזקותיהם.

פיקדון על הזהב בבנק הפועלים

מי אחראי לתנודתיות החזקה בשווקים? המכונות