מדריכי השקעות    

איך משקיעים בנפט?

מעודכן ל-06/2023

רוצים להשקיע בנפט? הנה תעודות הסל, קרנות הנאמנות והמניות הבולטות בסקטור האנרגיה

מחיר הנפט מזגזג כבר שנים. מתיחויות גיאופוליטיות, פגיעה במתקני נפט, חילוקי דעות בקרב המדינות מפיקות הנפט ואי ודאויות כאלה ואחרות בכלכלה העולמית משפיעים על הכיוון. כך, למשל, בתחילת משבר הקורונה (שנת 2020) היינו עדים לשפל שלא נראה כמותו במחיר הנפט, על רקע סגרים שהוטלו במדינות ברחבי העולם וקרקעו את התעופה העולמית כמעט לחלוטין. מחיר החבית ירד מתחת ל-30 דולר, שפל של 15 שנה. אלא שמאז קפץ המחיר ובעיצומה של 2022 הוא כבר הגיע אל מעל 120 דולר – שיא של 7 שנים, וזאת על רקע מתיחות מתמשכת בגבול רוסיה-אוקראינה שהפכה למלחמה גלויה בפברואר, הפרת ההבטחה של אופ"ק להגביר תפוקה ומתקפות על מסופי נפט באיחוד האמירויות.

ביולי 2022 שוב התהפכה המגמה, כאשר חששות ממיתון עולמי על רקע העלאות ריבית בגלל האינפלציה הגואה, שלחו את מחיר הנפט חזרה אל מתחת ל-100 דולר לחבית. מאז הוא שוב עלה ונכון להיום, מרץ 2023, הוא שוב בשפל של 73 דולר לחבית. זיג-זג, אמרנו.

אז מי משפיע על מחיר הסחורה המבוקשת, לאן זה הולך, ואיך אפשר להשקיע בנפט?

המפיקות והביקושים

בעשרות השנים האחרונות הייתה מקובלת הדעה שהמדינות מפיקות הנפט, ובמיוחד אלו המאוגדות תחת OPEC (אופ"ק – ארגון המדינות המייצאות נפט), מנווטות ומשפיעות על מחיר הנפט דרך השליטה על צד ההיצע ו/או ההפקה. זה נכון, אבל השליטה שלהן על המחיר מתערערת מכמה סיבות – הן לא היחידות במשחק של הנפט, יש מוצרים משלימים שמפחיתים את התלות בנפט, ויש שינויים דרמטיים בצריכת האנרגיה העולמית. על רקע זה, השפעת אופ"ק נחלשה, ובמקביל השחקנית הנוספת בשכונה, שאינה חברה באופ"ק  – רוסיה – מחזקת את כוחה. כאשר אופ"ק ורוסיה משתפים פעולה קוראים לזה +OPEC. הגוף המורחב כולל את 14 חברות אופ"ק המסורתיות ועוד כעשר יצואניות שאינן חברות אופ"ק, ביניהן רוסיה, והוא אחראי על מחצית מהצריכה העולמית.

הביקושים לנפט די קשיחים, אם כי הם נמצאים במגמת ירידה איטית על רקע אלטרנטיבות אחרות, כמו גז מפצלי שמן, שארה"ב היא המפיקה הגדולה ביותר שלו. נכון שאם מסתכלים אחורה רואים ביקושים שגדלים בקצב של 2% בשנה, אבל בהינתן הציפיות קדימה על רקע הגידול באנרגיות המתחדשות, צפויה זחילה כלפי מטה בביקושים. צריכת הנפט העולמית הנוכחית עומדת על כמאה מיליון חביות ליום כשסעודיה מפיקה 8-12 מיליון חביות ביום, רוסיה 11 מיליון חביות ליום. כל מדינות אופ"ק מפיקות יחדיו עד 40 מיליון חביות ליום, וארה"ב מפיקה כ-12-13 מיליון חביות ביום. בצד הביקוש – ארה"ב צורכת 20 מיליון חביות, וסין – 10 מיליון חביות ביום.

אז מה יהיה? קשה מאוד לחזות 

אז מה יהיה? קשה מאוד לחזות את מחיר הנפט, יש יותר מדי נעלמים, אבל שימו לב שהמומחים טועים על ימין ועל שמאל. פרמטר חשוב שחלקם לא מכניס למשוואה הוא הגידול הפנומנלי בשימוש באנרגיות מתחדשות – שמש ורוח – שנוגסות בנפט ובגז, אם כי עדיין לא במספרים גדולים. יש מקום לנפט וגם לגז, אבל השאלה היא איך ייראה "העולם החדש". משקל הנפט בעולם הזה בטווח הרחוק יהיה כנראה נמוך יותר.

אבל מה יקרה בטווח הקרוב? כאמור, אחרי שירד לשפל בעיצומו של משבר הקורונה, שב מחיר הנפט ועלה עם היציאה מהמשבר והתחדשות הביקושים כתוצאה מחידוש הפעילות האווירית בעולם. ב-2022 פרצה מלחמה בין רוסיה לאוקראינה, אשר הקפיצה עוד יותר את מחיר הסחורה על רקע האי ודאות באשר להתמשכות המלחמה, השלכותיה ותוצאותיה.

קצת היסטוריה – ככה תבינו שאף אחד לא באמת יודע מה יקרה למחיר הנפט

הצניחה החדה במחיר הנפט החלה עוד במהלך 2014. אז החליטה אופ"ק שלא להגביל את ייצור הנפט ובכך לגרום לעודפי ביקוש גבוהים. אחר כך היתה התאוששות מסוימת, אבל קיץ 2015 טרף את הקלפים, וההאטה הגלובלית לצד החלופות לנפט והגדלת ההיצע מצד מפיקות הנפט, שלחו את מחיר הנפט לרמת ה-40 דולר לחבית. מאז הוא הספיק להתאושש, לרדת, שוב להתאושש, אבל בסוף 2015 וביתר שאת בתחילת 2016 הכיוון היה למטה, כאשר מחיר החבית ירד מתחת ל-30 דולר, אך מאז הוא חזר ועלה מעל 70 דולר, צנח ב-2020 בעקבות משבר הקורונה, ושב והתאושש כאמור עד לשיא חדש ב-2022, ושוב נחלש ב-2023.

במילים אחרות, כמעט כמו עם כל נכס אחר – סחורות, ניירות ערך, נדל"ן, גם לגבי מחיר הנפט אין ודאות, ועל כן השקעה בו כרוכה בסיכון.

אז איך משקיעים בנפט?

אם אתם סבורים שמחיר הנפט יעלה – וזו עלולה להיות פוזיציה מסוכנת, יש לכם כמה אפשרויות להשקיע בזהב השחור: במניות שירותי וחברות נפט, ובתעודות סל וקרנות נאמנות שמחזיקות ומחקות את מחיר הנפט או מחזיקות במניות שקשורות לענף הנפט והגז.

פקטור חשוב שצריך לקחת בחשבון כשמשקיעים בנפט הוא שער החליפין של הדולר; מחיר חוזה הנפט נקוב בדולרים, ולכן מחיר התעודות/הקרנות מושפע משינויים בשער החליפין שקל-דולר. כלומר, כאשר הדולר יתחזק ביחס לשקל, מחיר התעודה/הקרן נאמנות יעלה (בהנחה ששאר הפרמטרים יישארו זהים) וההיפך – ירידת הדולר תוביל לירידה בערך המכשיר עוקב הנפט (תעודת סל/קרן הנאמנות).

קרנות סל על הנפט

דרך מאוד נוחה ופשוטה – וגם מאוד זולה – להשקיע בנפט היא לרכוש קרנות סל. בבורסה בתל אביב נסחרו תעודות סל העוקבות אחר מחיר החוזים על חבית נפט. התעודות שהפכו בתחילת 2019 לקרנות סל עוקבות אחרי חוזה על הנפט כאשר לרוב המעקב הוא אחרי מחיר החוזה הקרוב על הנפט שפוקע בתחילת כל חודש. החוזה הזה הוא הבסיס למסחר בנפט – זה החוזה שמצוטט בתקשורת, זה המחיר שמשמש עוגן בעסקאות, חוזים ומכשירים עוקבים.

בבורסה נסחרות קרנות סל עוקבות נפט – של חברת קסם מקבוצת אקסלנס ושל חברת תכלית מקבוצת מיטב דש. התעודות האלו שצוברות ריבית ואינן גובות דמי ניהול, מחקות את מחירי החוזים למסירה של חבית נפט מסוג ברנט (נפט שמופק בים הצפוני). החוזים האלו נסחרים בבורסת הסחורות של לונדון.

והנה קרנות סל בולטות על הנפט – קסם חוזה נפט (ICE CO1), קרן הסל עוקבת אחרי מחיר החוזה העתידי הקצר ביותר על נפט מסוג brent crude oil (נפט מסוג ברנט) הנסחר בבורסת ICE. באקסלנס כותבים בעמוד הקרן כי לקרן יש עלויות גלגול והיא מוגדרת תעודה בסיכון מיוחד. קרן סל בהיקף כספי גדול יותר יש לתכלית תעודות סל – תכלית נפט. הקרן עוקבת אחרי המחיר העתידי של חבית נפט מסוג ברנט (כאן, תוכלו להתעדכן במחיר הנוכחי של נפט ברנט). חשוב מאוד מאוד להבהיר – קרנות הסל לרוב מגלגלות את ההשקעה מחודש לחודש. המשמעות היא שהן בעצם מאבדות מדי חודש את הפרמיה על ההשקעה בחוזה וכן מפסידות את עלות הגלגול – אלו חשיפות שעלולות להיות מסוכנות. בעבר קרנות סל נפלו בגלל גלגולים מסוג זה (קרנות העוקבות אחרי מדד התנודתיות) – צריך לוודא לפני השקעה שהקרן שלכם לא חשופה לסיכון זה או שהיא חשופה בהיקף מוגבל.

רוב קרנות הסל חשופות למחיר הדולר, אבל  ניתן לרכוש גם קרן סל שמנטרלת את החשיפה לדולר.

למדריך תעודות סל (…ועל ההבדל בין תעודות סל לקרנות נאמנות)

למדריך קרנות סל

דרך נוספת להיחשף לנפט היא בתעודות סל על אינדקסים/מדדים של חברות נפט וגז. מדובר בעצם בתעודה שמחקה סל מניות נפט בהתאם למדד מסוים. לרוב יש מתאם בין מחיר הנפט לבין מחירי מניות האנרגיה (נפט וגם), אם כי לא מדובר בתשואה עוקבת. בבורסה המקומית נסחרות בין היתר תעודת הסל "קסם סל נפט", העוקבת אחרי מדד האנרגיה שנערך ומחושב על ידי חברת Dow Jones; תעודת סל ת"א אנרגיה S&P הראל סל – המשקיעה בחברות השייכות לסקטור האנרגיה בשוק ההון הישראלי; תעודת סל פסגות סל ת"א – העוקבת אחרי מדד ת"א נפט גז (תעודה העוקבת אחר מדד ת"א נפט וגז); ותעודת קסם ת"א נפט וגז – העוקבת גם כן אחר מדד ת"א נפט וגז.

קרנות נאמנות על הנפט

דרך אחרת להיחשף למחיר הנפט היא דרך קרנות נאמנות. גם כאן יש קרנות מחקות שמנסות לעקוב אחרי אינדקסים/מדדים, וכן יש קרנות נאמנות שמשקיעות באופן אקטיבי במניות אנרגיה (מנסות לייצר תשואה עודפת מעל מדדי האנרגיה רלוונטיים). בין יתר הקרנות – קרן נאמנות אקסלנס גז נפט שעל פי תשקיפה שיעור החשיפה שלה למניות הנכללות במדד "חיפושי גז ונפט" אינו פוחת מ-50% מהשווי הנקי של נכסי הקרן.

קרן נאמנות נוספת היא מיטב גז נפט של מיטב דש. לפחות 50% מהשווי הנקי של נכסי הקרן ולא יותר מ- 120% מהשווי הנקי של נכסי הקרן חשופים למניות שהונפקו בידי תאגידים שעיקר עיסוקם חיפוש ו/או הפקה ו/או שיווק ו/או הובלה של גז ו/או נפט.

קרנות נאמנות נוספות בתחום – קרן נאמנות די.בי.אם גז ונפט; קרן נאמנות הראל משאבי אנרגיה וגז; קרן הנאמנות מגדל גז ונפט.

כמו כן, ניתן להשקיע בסקטור האנרגיה דרך השוק האמריקני, בו נסחרות בין היתר תעודות סל וקרנות סל. תעודה פופולרית במיוחד היא OIH (סימול בוול-סטריט: OIH) שמאגדת השקעות בחברות שירותי נפט. תעודת סל נוספת, אפילו סחירה עוד יותר, היא USD (זה גם הסימול שלה) העוקבת אחר מחיר חבית נפט.

וישנה הדרך המעט מתוחכמת יותר – הדרך האקטיבית, השקעה ישירות במניות שמושפעות ממחיר הנפט. הדרך הזאת מסוכנת יותר, השקעה במניות כרוכה בסיכון גדול, ההשקעה הזו לא בהכרח תהיה מתואמת עם מחיר הנפט. עם זאת, בבורסה האמריקנית נסחרות ענקיות אנרגיה שמספקות לאורך זמן רווחים ודיבידנדים יציבים יחסית, והאנליסטים המסקרים אותן מעריכים כי לפחות בזמן הקרוב זה יימשך. בין החברות המוכרות והגדולות ניתן לציין את BP שממוקמת בלונדון ו- Exxon Mobil מטקסס שנסחרת בניו יורק.

CFD, אופציות וחוזים עתידיים על נפט

נוסף על הדרכים האמורות ניתן להשקיע בנפט דרך חוזים על חבית נפט. אפשר לעשות זאת דרך הבנקים, ואפשר לעשות זאת דרך זירות המסחר השונות שמאפשרות גם קניית חוזים על הנפט, אופציות על הנפט ו-CFD (חוזה הפרשים) על הנפט. רק צריך להיזהר, הדרך הזו היא ממונפת מאוד ולרוב היא לתקופת זמן מוגבלת. כלומר, אם אתם חושבים שמחיר הנפט ישתנה אבל אתם לא לא מוכנים לקחת הימור מתי ואיך, זה לא משחק בשבילכם. אם אתם סבורים שמחיר הנפט יזוז בטוח הקרוב , אז המכשירים האלו יכולים להתאים לכם.

מניות אנרגיה בבורסה המקומית

נוסף על מניות האנרגיה בחו"ל, ניתן להשקיע במניות אנרגיה בשוק המקומי, אבל הן לא ממש מבטאות באופן ישיר את מחיר הנפט, אלא הן פונקציה של מספר פרמטרים – ניהול, קידוחים, בורסה, רגולציה, מינוף (היקף אשראי) וסיכונים ספציפיים של כל חברה וחברה, ובכל זאת על רקע גילוי מאגרי הגז הגדולים בישראל בשנים האחרונות שווה להכיר את האלטרנטיבה הזו. בישראל מצאו גז ב-2009 במסגרת קידוח תמר שהחל לפני כמה שנים להפיק גז. מדובר על מאגר גדול שהמחזיקות בו הן קבוצת דלק, תמר ונובל האמריקאית (NBL). לקבוצת דלק ולנובל יש גם החזקה בתגלית השנייה והגדולה יותר – לוויתן, וגם לשותפות רציו יש החזקה בלוויתן.

קבוצת דלק שמובילה את הקידוחים הימיים, מחזיקה במישרין בקידוחים (ובמנהל השותפויות) וגם בשותפויות דלק קידוחים ואבנר שמחזיקות בקידוחים. דלק החליטה בשנים האחרונות להפוך לחברת אנרגיה, היא מוכרת נכסים שלא בתחום ומרחיבה את ההשקעות בתחום הנפט והגז. היא רכשה מניות של חברות נפט אמריקאיות לרבות מניות של נובל שותפתה לקידוחים כאן, והיא רכשה נתח את חברת איתקה שפועלת בים הצפוני ומינפה את ההשקעה כשרכשה שדות קידוח בים הצפוני מידי שברון. כנראה מינפה מהר מדי ובגדול מדי. על רקע הצניחה במחירי הנפט והגז במשבר הקורונה, התעוררה שאלה בנוגע ליכולת החברה לשלם את החובות, אך עם התאוששות מחיר הסחורה, התאוששה גם קבוצת דלק.

ולסיום חלק זה, יודגש ויובהר שוב – המניות של השחקניות הישראליות האלו שנסחרות בבורסה, תנודתיות ומסוכנות.

פיקדונות מובנים על מניות אנרגיה 

מכשיר השקעה נוסף על הנפט הוא דרך פיקדונות מובנים. פיקדונות מובנים, על רגל אחת, הם מכשירים שמאפשרים השקעה עם דאונסייד (ההשקעה הנומינלית מובטחת), ומצד שני הם מאפשרים אפסייד, בהתקיים תנאים מסוימים. הפיקדונות המובנים הם לא מכשיר פשוט, חשוב להבין אותם, אבל יש להם לצד חסרונות (טווח ארוך, במקרים מסוימים סיכון המנפיק) גם יתרונות משמעותיים – כאן, תוכלו לקבל מדריך מקיף בנושא, וכאן רשימה של פיקדונות מובנים, לרבות פיקדונות מובנים על מניות אנרגיה.


הערכות וסקירות על הנפט

ריכזנו כאן מקבץ סקירות והערכות על הנפט (נעדכן כאן באופן שוטף)  

מאי 2022

הנפט מזנק לרמה של 124 דולר לחבית על רקע חבילת סנקציות שישית במספר שהטיל האיחוד האירופי על רוסיה, בגלל הפלישה לאוקראינה, במסגרתה הוטל חרם נפט על רוב היצוא הרוסי לאיחוד. רוסיה מצדה הגיבה ואמרה כי תמצא יבואניות אחרות לנפט שלה.

פברואר 2022 – 

אנליסט בכיר: "עלות של חבית נפט ברנט עלולה להגיע ל-150 דולר" (הרחבה בביזפורטל)

אפריל 2020

לא להאמין: מחיר הנפט נסחר במינוס – איך זה יכול להיות? וחשוב להבין – זה החוזים לטווח קצר. החוזים לטווח ארוך מבטאים דווקא עלייה (הרחבה בביזפורטל)

זהירות מקרנות סל על הנפט – הן מגלגלות את החוזים ובעצם מייצרות לכם הפסד חודשי שוטף בגלל הגלגול (הרחבה בדהמרקר)

הנפט עבר מעלייה של 25% לצניחה של 7% (הרחבה בביזפורטל)

רוסיה וסעודיה קרובות להסכם על תפוקת הנפט – (הרחבה בביזפורטל)

מארס 2020 סעודיה מתכננת להגדיל את תפוקת הנפט, בראשונה זה עשור. מדובר בעליית מדרגה במלחמת מחירי הנפט של מעצמת הנפט מול רוסיה וארה"ב.

ארמקו, חברת הנפט הלאומית של סעודיה, תעלה את תפוקת הנפט ל-13 מיליון חביות ביום, לעומת 12 מיליון חביות.

מחירי הנפט ירדו עד 31% בתחילת מארס לאחר שסעודיה פתחה במלחמת מחירים מול רוסיה ועל רקע הירידה בביקוש לנפט בעקבות השפעות מגפת הקורונה על הכלכלה העולמית.

בגולדמן זאקס מעריכים כי מחירי הנפט עלולים לרדת לרמת מחירים של 20 דולר לחבית. האנליסטים של הבנק שינו את התחזית שלהם למחיר הנפט ל-30 דולר לחבית ברבעון השני של השנה וציינו כי המחיר עלול לצלול אף למטה מכך. "אנו מאמינים שמלחמת מחירי הנפט של אופ"ק ורוסיה החלה באופן חד משמעי בסוף השבוע הזה", אמרו האנליסטים. "התחזית שלנו לשוק הנפט חמורה עוד יותר מאשר בנובמבר 2014, אז התחילה מלחמת מחירים כזו בפעם האחרונה, שכן היא עומדת במקביל לקריסה המשמעותית בביקוש הנפט כתוצאה מנגיף הקורונה".

מארס 2020 – פרופ' גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי – "הנפט יכול לרדת מתחת ל-30 דולר אבל בטווח הארוך הוא יעלה" (לראיון המלא בביזפורטל)

פברואר 2020 – קבוצת דלק בדרך להסדר חוב – מחיר המניה קורס בעקבות ירידת מחיר הנפט, ואגרות החוב בתשואות דו ספרתיות גבוהות  תשואות זבל (הרחבה בביזפורטל)

ינואר 2019 – אנליסטים על הנפט, על פי בבלומברג, מעריכים שמחיר הברנט יגיע ל–70 דולר לחבית ב–2019 – לטענתם, לאחר שקיצוצי התפוקה של מדינות אופ"ק יחלו להשפיע, והתפוקה בוונצואלה ובאיראן תרד, המחיר יחזור לעלות. (הרחבה כאן)

אוקטובר 2018 – הנפט בדרך ל-100 דולר? הנפט בשיא של 4 שנים – האם היעד הוא ל-100 דולר. זה עוד רחוק, אבל יש אנליסטים שסבורים שכן. אחרי שארה"ב וקנדה סיכמו על הסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה (NAFTA) כברית משולשת עם מקסיקו. המשמעות –  אזור סחר פתוח בהיקף של 1.2 טריליון דולר ימשיך להתקיים ואף לגדול. ההסכם ביטל את החששות שמלחמת הסחר תשפיע על הצמיחה גם באזורים אלו וצפון אמריקה כולה אמורה ליהנות מההסכם. זאת ועוד – הסנקציות על איראן מייצרות "חור" בהיצע הנפט, וסעודיה לבדה, לא תוכל לסגור את החור הזה – על רקע זה, יש הערכות שהנפט ימשיך בכיוונו מעלה (הרחבה כאן)

יולי 2018 – הנפט בכיוון מעלה. כבר חצה את ה-75 דולר לחבית, וטראמפ מודאג מהעלייה החדה.  ממשלת ארה"ב פנתה לסעודיה וממדינות אחרות שחברות באופ"ק (ארגון יצואניות הנפט) בבקשה להגביר את הייצור במיליון חביות ליום. מדובר בפנייה ובקשה נדירה יחסית והסיבה היא – מחיר הבנזין הקמעוני בארה"ב שעלה לשיא של יותר משלוש שנים.  הבקשה מגיעה לאחר שהממשל האמריקאי החליט על חידוש הסנקציות על יצוא הנפט מאיראן, מהלך שהוריד בעצם תפוקת 1 מיליון חביות. במילים אחרות, הגברת ההפקה ממדינות אופ"ק היא מול הירידה/ הסנקציה מאיראן. (להרחבה כאן)

יוני 2018 – "בדיוק סיימתי שיחה טובה עם המלך סלמן מסעודיה הסברתי לו שבגלל המהומות וחוסר התפקוד באיראן ובוונצואלה, אני מבקש שסעודיה תגביר את ייצור הנפט", צייץ טראמפ והמשיך – "אולי תוספת של עד 2 מיליון חביות, כדי לסגור את הפערים. המחירים פשוט  גבוהים מדי! צריך להגדיל תפוקה! הוא הסכים!".

פברואר 2018 – הבנקים להשקעות בוול סטריט מפרסמים לאחרונה תחזיות אופטימיות במיוחד על הנפט. על רקע הצלחת תוכנית הקיצוצים בשאיבת הנפט בחברות ובמדינות בארגון OPEC (אופ"ק), הבנקים הגדולים –  גולדמן זאקס, מורגן סטנלי וג'יי. פי. סבורים כי מחיר הנפט יעלה ויגיע ל-80 דולר לחבית. אותם בנקים להשקעות סברו רק לפני חצי שנה כי מחיר הנפט הולך לצלול  (הרחבה כאן).

ינואר 2018מחיר הנפט יגיע ל-80 דולר – (הרחבה כאן)

כתבה בוולסטריט ג'ורנל שלפיה הנפט אמנם עלה ל-60 דולר, אבל יש רבים שסבורים שהמחיר הזמני לא נמוך – על פי הכתבה , קרנות גידור ומשקיעים ספקולטיביים אחרים צברו מספר שיא של פוזיציות לונג – הימורים שוריים על הנפט, אבל ברגע שהסנטימנט מתהפך חזרה, המשקיעים האלו ימהרו לסגור את ההחזקות הללו, ויורידו את המחירים בבת אחת. "הגאות הלכה רחוק מדי מהר מדי, ועם ההגזמה במספר פוזיציות הלונג כעת, תיקון זמני כלפי מטה במחירים נראה אפשרי", אומר ואן קליף מבנק ABN אמרו

יוני 2017 – מור בית השקעות ממליץ במוסף השקעות של גלובס, לא להשקיע במניות הנפט. להערכתו חברות הנפט הן מלכודת ערך שלא תספקנה תשואה מרשימה. הסקטור מסבירים במור, רשם תשואות אפסיות בשנים האחרונות ומצבן הפיננסי של רוב החברות בתחום הורע משמעותית. הסיבה לכך היא שינוים טכנולוגיים – שכבת ה-SHALE אמנם מוכרת כבר 100 שנה, אבל השכבה הזו שיש בה כמויות אדירות של נפט, לא הייתה נגישה עד לפני עשור.  אבל בשנים האחרונות, במקביל להתפתחות הטכנולוגית הגיעו לשכבה הזו והגדילו את היצע הנפט בכמות מאוד משמעותית. בפועל, מדובר על גידול בכושר ההפקה האמריקאי בסך של 4 מיליון חביות ביום, והיצע כזה כמובן משליך על שוק הנפט בכללותו -היצע גדול וגבוה לאורך זמן גורם לירידת מחירים.

יוני 2017 – גדעון תדמור מהמנהלים של קבוצת דלק לשעבר, מקים שותפות קידוחים בארה"ב. וביחס למחיר הנפט הוא אומר לגלובס – "אין לי תשובה לאן מחיר הנפט הולך. אנחנו לוקחים 23 גופים עם התחזיות שלהם – בנקים להשקעות, מכוני מחקר – לוקחים את הממוצע שלהם ומעריכים על פי התוצאות של הבדיקות האלה שמחירי הנפט לא יעלו בצורה דרמטית בשנים הקרובות. על פי ההערכה הזאת, ב-2021 זה יגרד את ה-60 דולר. אבל היום התמונה כל כך מורכבת. יש המון משתנים, יש הרבה אי וודאות, אי אפשר להעריך, קשה לנבא – מה אנחנו יודעים על המדיניות והפעילות של טראמפ, על הצמיחה בסין, על מלחמת השווקים בלוב, איראן, ערב הסעודית, רוסיה; כל כך הרבה משתנים. חוץ מזה, יש גם את המסחר הפיננסי שגם משפיע על מחיר החבית".

מאי 2017 – התוכנית של אופ"ק היא להוריד תפוקה ובכך להעלות את מחיר הנפט. בינתיים זה לא עובד. מחיר הנפט בחודשים האחרונים ירד, על רקע הצטברות מלאים , ירידה בצריכה, והגדלת ייצור הנפט. ובכל זאת – לגבי ההמשך באופ"ק חוזים ירידה בתפוקה –  הרחבה בדהמרקר

הנפט יגיע ל-70 דולר

הנפט חוצה את מחיר ה-50 דולר לחבית  

קנדה בוערת והיצע הנפט יורד – הנפט חוזר לעלות לכיוון ה-50 דולר

רוסיה – מחיר הנפט לא יעלה, גם אם ייחתם הסכם בדוחא

הנפט חוזר למעל 40 דולר לחבית 

כמה נפט עודף יש? למה אופ"ק לא מגבילה את התפוקה? האם הנפט הזול יעודד צמיחה? מה אפשר ללמו מהעבר ועוד? 

האם איראן תפיל עוד יותר את מחיר הנפט?   

הצפת שוק הנפט על ידי סעודיה – טעות? 

התחזית של מודיס למחיר הנפט

הצפה בשוק הנפט

"סעודיה לא תמצמץ במאבק מול איראן – הנפט בדרך ל-20 דולר"


מדריכים פיננסים נוספים באתר – 

לפני שאתם משקיעים בשווקים הפיננסיים, קראו את מדריך ההשקעות העצמאי

למדריך התחלתי להשקעות בפורקס 

למדריך השקעות באלגו-טריידינג