שוק ההון    

האם גט תציג רווחיות ב-2019?

קרדיט: shutterstock

אם כן,  זו תהיה הוכחה ראשונה לרווחיות עקבית מצד חברת שיתוף רכב והיא תביא את המשקיעים

הרבעון הראשון של גט מסתיים בעוד כשלושה שבועות ולמרות שגט אינה חברה ציבורית,כנראה בקרוב תספק קבלות פומביות על ההצהרה הרשמית להתחייבות לרווחיות ב-2019. מקורות שקשורים לחברה טענו השבוע כי היעד של רווחיות אכן יושג ואף יזכה לחשיפה פומבית.

רוב המידע העסקי לגבי גט מגיע ממקורות זרים, כיוון שגט לא מפרסמת את ביצועיה. כך למשל בעבר הייתה הדלפה לעיתון הגרמני "דר שפיגל" שלפיה המשקיעה המרכזית של גט, פולקסווגן, הפחיתה  את הערך בספרים של השקעתה בחברה וכמעט מחקה את השקעתה בחברה,  למרות שהשתתפה בסבב הגיוס האחרון של גט ב-2018 בהיקף מדווח של כ-80 מיליון דולר.

הדיווח ב"דר שפיגל" הוכחש על ידי גט ולא אושר רשמית עד היום על ידי פולקסווגן. כמו כן הדו"חות הפיננסיים של פולקסווגן, שהיא חברה ציבורית, אשר אמורים לשקף את המחיקה הזו, טרם פורסמו ולכן לא ניתן לדעת האם היא אכן התרחשה.

גם "בלומברג"  ציטט באותה תקופה מקורות שלפיהם החברה ניהלה מגעים למכירת כל פעילותה ובוחנת אופציה של הנפקה.

אבל בשנה שעברה פרסמה חברת נפט"א, אחת המשקיעות בגט באמצעות קרן ההשקעות הרוסית "ווסטוק", דו"ח תקופתי ובו נתונים פיננסיים על גט, שבה היא מושקעת בשיעור של כ-5%. לפיו גט מכניסה כמיליארד דולר בשנה, ולפחות מחצית מהסכום מגיעה מפעילות החברה בניו-יורק ולונדון. החברה העריכה את שווי השוק של גט נכון לשנה שעברה בכ-1.4 מיליארד דולר ונכתב בדוח "מכוונת לרווחיות בכל שוק בו היא פועלת ברבעון הראשון של 2019". הודעה מאוחרת יותר של גט  אישרה את ההערכה ואמרה כי "גט נמצאת בנתיב ברור לעבר רווחיות גלובלית במחצית הראשונה של 2019".

עדיין מדובר בהערכות וייתכן שמדובר באמצעי להשגת מזומנים. אם החברה אכן תשיג רווחיות משמעותית, מוכחת ומתמשכת, זו עשויה להיות התפתחות גדולה מאוד. עד היום לא הופיעו בשוק חברות שיתוף רכב במערב, שהציגו רווחיות עקבית או רווחיות בכלל. אפילו בתשקיף של ליפט שפורסם לאחרונה מופיעה הערת האזהרה "יש לנו היסטוריה של הפסד נקי וייתכן שלא נצליח להשיג או לשמר לאורך זמן רווחיות בעתיד".

לפיכך, רווחיות עקבית ומוכחת  תהפוך את גט לאטרקציה עבור רוכשים פוטנציאליים אסטרטגיים או מצד המשקיעים בשוק ההון. אבל נזכור שהשוק הגלובלי של "שירותי ה-מוביליטי " הוא נזיל והיפר תחרותי. אבל אם בוחנים את הרעב הגלובלי שקיים כיום בשוק ההון לחברות מהתחום ות בתחום ומיזוג פעילות שיתוף הרכב של שתי הענקיות מרצדס וב.מ.וו שהוכרז רק לאחרונה, סביר כי גט תרכז סביבה עניין רב בחו"ל.

תחבורה בתל אביב – קאר2גו, גט טקסי, תחבורה ציבורית – מה עדיף? יתרונות וחסרונות

פולקסווגן צפויה למחוק את אחזקתה בגט