ביטוח    

האלטרנטיבה לביטוח סיעודי: ביטוח חובה, תוכנית חיסכון ועוד

מעודכן ל-10/2019

לאחרונה דיווחה מנורה על הפסקת שיווק הביטוח הסיעודי, הראל רמזה שגם היא בדרך וכך גם חברות נוספות. הסיבה פשוטה: המוצר לא רווחי מספיק.  האלטרנטיבה היא ביטוח סיעודי של קופות החולים, אך ל-3.5 מיליון ישראלים אין אותו, מסיבות שונות.

אחד הרעינוות שהעלו בעבר הוא ביטוח סיעודי חובה, שבו יגבה המעסיק ממשכורת העובד סכום זהה לזה שגובה קופת החולים של העובד, ויעביר את הכסף לקופת החולים.  אך האם אפשר להכריח אנשים לבטח את עצמם? זו הסוגיה המרכזית בנוגע לביטוח הבריאות בארצות הברית למשל. עוד רעיון היה להוסיף את הביטוח הסיעודי, כמו ביטוח החיים, לקרן הפנסיה. כך קצבה לפנסיונר סעודי תגדל מאוד.

הוצע גם ביטוח ממלכתי מסובסד, אך לא נראה שלפחות כרגע המדינה תמצא מקור תקציבי בעוד צריכים לסגור גירעון תופח. רובד של ביטוח סיעודי מוצג גם באמצעות ביטוח לאומי. לפני שנה הוגדל ביטוח זה באמצעות הרפורמה בסיעוד בעלות של כמיליארד שקל, אלא שלא ברור אם הרפורמה צלחה והאם תימשך, וגם מצבו של ביטוח לאומי מידרדר ואם לא תהיה עלייה בתשלום דמי ביטוח לאומי יופחתו קצבאות.

פתרון אחר הוא ביטוח סיעודי ייחודי, כך במחלות שידוע שבהן החולים הסיעודיים מאריכים ימים יהיה אפשר לעשות ביטוח ספציפי, למשל דמנציה ואלצהיימר. עוד מוצע להגביל את גיל הביטוח, אלא שכאן נפגע הטיפול בחולים סיעודיים צעירים.

ושוב  לקופות החולים, לרוב מי שיש ביטוח סיעודי זה מגיע מקופות החולים, המציע פתרון לא רע, אלא שצריך לעורר מודעות אליו.

אפשר גם לחסוך לבד

מלבד הפתרון של חברות הביטוח, קופת החולים והמדינה אפשר גם לחסוך באופן פרטי באפיקים כמו תוכנית חיסכון בדמות קופת גמל להשקעה או קרן נאמנות. זהו פתרון שהוא טוב לטווח הארוך, אבל מה עושים אם נהיים סיעודים לפני שעובר מספיק זמן כדי שהחיסכון יהיה מהותי.

מנורה מוותרת על ביטוח סיעודי – וגם הראל המובילה רוצה

מה צריך לדעת על אדם במצב סיעודי ואיזה ביטוח סיעודי לבחור (כשאתם צעירים)?

הפניקס זכתה במכרז למתן ביטוח סיעודי לחברי מכבי