חדשות    

האוצר יצטרך להחליט על פיקוח מחירים לקנאביס רפואי עד מרץ 2020

מי שציפה לפיקוח על קנאביס רפואי עשוי להתאכזב. מסתמן כי האוצר יתנגד. הדרישה לפיקוח על המחירים נובעת ממשרד הבריאות, לאחר שהרפורמה בקנאביס העלתה את מחירו. לכן הוועדה התכנסה לדון בנושא.

 גם בבג"ץ מתנגדים למחירים החדשים והורו  למשרד להחזיר את מחיר התרופה בכל המינונים ל־370 שקל. ההחלטה תיכנס לתוקף ב־15 בדצמבר עד סוף מרץ 2020. העתירה הוגשה על ידי ארגון המייצג חולים המטופלים בקנאביס.

לפי הרפורמה משרד הבריאות סובר שיש להטיל פיקוח מחירים על הקנאביס שיימכר בבתי המרקחת — אבל חלק זה לא בוצע בפועל. שלושהחודשים. אחרי צאתה של הרפורמה לדרך, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב דורש להכניס לאלתר את הקנאביס הרפואי לפיקוח מחירים

משרד הבריאות ביקש ששיטת הפיקוח תהיה מבוססת על קביעת מחיר מרבי שיבטיח כי המוצר יסופק במחיר הוגן, וכי לא יחולו שינויים דרמטיים שיפריעו את אספקתו או את רכישתו, לצד הפגנת גמישות לבקשת היצרנים.

למעשה, הרפורמה של יצוא הקנאביס נועדה להכשיר את הפיקוח על המחירים ובכך לשכנע את האוצר כששני אלו תלויים זה בזה. האוצר התנגד ודרש שיספקו את כל העלויות של שרשרת הייצור כדי לקבוע מחיר מפוקח. טענה אחרת הייתה שהשוק עדיין לא התייצב ומשום שהצטרפו  שחקנים חדשים באוצר לא מעוניינים לפגוע בתחרות.

לכן משרד הבריאות הציע לדחות את ההחלטה וצאת עם פיקוח זמני, אלא שמשבר הפיקוח על החלב ובעיקר החמאה גורם לאוצר לא למהר באישור פיקוח מחירים. וודאי שיהיה קשה להעלות מחירים שכבר מפוקחים, מבחינה פוליטית.

שופטי בג"ץ נדרשו לסוגיה וקבעו: "מצאנו לנכון להוציא בעתירה צו־על־תנאי המורה למשרדים הממשלתיים וכן לוועדת המחירים, המצורפת בזאת כמשיבה נוספת לעתירה, לבוא וליתן טעם: א. מדוע לא ייקבעו מחירי מקסימום עבור מוצרי קנאביס רפואי, הן עבור מחזיקי רישיונות שתוקף רישיונותיהם אמור היה לפוג בתאריך 31.07 והוארך בצו הביניים עד לתאריך 31.03.2020, והן עבור מחזיקי רישיונות במסגרת האסדרה החדשה — מכאן ולהבא ".

כך שניתן דדליין לאוצר להסביר את החלטות מדוע לא יהיה פיקוח על מחירי מקסימום.

ממשרד האוצר נמסר: "ועדת המחירים טרם קיבלה החלטה בנושא".

מעמותת הקנאביס הרפואי שהגישה את הבג"ץ נמסר בתגובה: "ממשלת ישראל קידמה רפורמה המושתת על כשל שוק מובנה, כפי שאף העיר כב' המשנה לנשיאה השופט מלצר, רפורמה שמבטיחה אינפלציית מחירים מטורפת והעשרת כיסי בעלי ההון, מבלי שום מנגנוני פיקוח או הסדרה שתבטיח שאלו לא ירמסו את החולים שעבורם התרופה הזו – והרפורמה בה – לכאורה נועדה. גם עכשיו, כאשר בג"צ מבקש לעשות את הדבר הנכון ולהגן עלינו – החולים, משום מה משרדי הממשלה עדיין מתעקשים להגן על בעלי העסקים. כל זאת, בזמן שכרגע, עכשיו, בשנייה זו, אותם בעלי עסקים מתעסקים בהאם החלטת ביהמ"ש הורידה או העלתה את מניותיהם – ואנחנו בהאם הכאבים יאפשרו לנו לצאת מהמיטה הבוקר. על הפסדי המגדלים, אם יהיו, אחראית המדינה שהכניסה אותם לכאוס הזה, ולא המטופלים – החולים הקשים התלויים בטיפול בקנאביס רפואי כמזור אחרון לסבלם – ושמשמשים כרגע כתחמושת במלחמה ביניהם".

אור ירוק בקצה המנהרה: מספר המטופלים בקנאביס רפואי יעלה ל־100 אלף תוך שנה

איך לקבל קנאביס רפואי