תיירות    

האוויר שאתם נושמים במטוס: מה הוא מכיל ולמה זה מסוכן לכם?

מעודכן ל-12/2019 מעודכן ל-12/2019

אם חשבתם שהסכנה הבריאותית העיקרית באוויר שאתם נושמים בטיסה היא וירוסים שעלולים להפיץ הנוסעים שחולקים אתכם את החלל, הכתבה שלפניכם עשויה להפתיע ולהדאיג אתכם

מרגישים עייפים ותשושים לאחר טיסה? זה לא תמיד רק בגלל ההתרגשות והג'ט לג. מסתבר שנוזלים רעילים מהמנוע עלולים לחדור בזמן הטיסה למערכת אספקת האוויר של תא הנוסעים, ולגרום לשלל תסמינים, כגון קשיי נשימה, עייפות, רפיון שרירים ובמקרים קיצוניים אפילו למוות.

ממחקרים בתחום בטיחות הטיסה עולה כי האוויר בתא הנוסעים בזמן הטיסה עלול להכיל אדים של חומרים רעילים שמקורם במנוע, ויכולים לגרום לפגיעה בריאותית של ממש.

כיצד הדבר קורה? במהלך הטיסה האוויר נכנס לתא הנוסעים דרך מדחסי המנועים. האוויר הזה, בלחץ גבוה, מנוצל כמה מספר תהליכים טכניים הכרחיים לפעולת המטוס – כמו הנעת המנועים, פעולתם הרציפה, שמירה על לחץ תקין בתא הנוסעים ומיזוג האוויר. עם זאת, כאשר האוויר עובר דרך מדחסי המנועים, נוזלים רעילים עלולים לזלוג דרך שסתומי השמן של המנוע ולעבור למערכת אספקת האוויר של תא הנוסעים.

"אם הייתם לוקחים דגימת שתן של כל הנוסעים אחרי טיסה, הייתם מגלים בגופם לא מעט תרכובות אורגניות שמקורן בשמן הטורבינות", כך אומר ד"ר מישל מולדר ההולנדי. מולדר הוא טייס לשעבר של KLM שהפך לרופא, ומאז מקדיש את חייו לחקר ההשפעות השליליות של החשיפה לאדים רעילים מהמנוע על הבריאות שלנו, או מה שהוא מכנה "התסמונת האירוטוקסית".

לטענתו, לקבוצה מסוימת באוכלוסייה אין יכולת לפרק כראוי תרכובות אורגניות לא יציבות שמקורן במנוע, ומי שמשתייך לקבוצה זו יישארו בגופו רעלנים שמשפיעים על מערכת העצבים המרכזית ויגרמו לנזק נירולוגי. תסמיני החשיפה כוללים קשיי נשימה, עייפות, ורפיון שרירים – וישנה החרפה בתסמינים מחשיפה חוזרת ונשנית. "לאורך הקריירה שלי הכרתי כ-250 אנשי צוות אוויר שנפגעו מכך קשות", מעיד מולדר.

הטייס נחשף לרעלן – ומת

אחד התוספים המוכרים לשמן המנוע הוא אורגנופוספט, שמסווג כגז עצבים. בשנת 2014 חקרו מולדר וצוות של מדענים את מותו של טייס בחברה מסחרית, שהיה בריא באופן כללי. בין 1999 ל-2012,סבל אותו טייס מכאבים חוזרים, אך מעולם לא אובחן כראוי. ב-2008 הופיעו אצלו סימנים הראשונים לנזק עצבי, שהתבטאו בתחושת נימול בידיים וברגליים. "לפני מותו ייחס החולה את התסמינים שלו לחשיפה חוזרת לאדי שמן מנוע במסגרת העסקתו כטייס מסחרי", צוין בדוח המחקר. בנתיחה שלאחר המוות הבחינו מולדר וצוותו בסימני דגנרציה של תאי עצב בדמו של הטייס, וסימנים כאלה נמצאו גם במוחו וברקמת חוט השדרה שלו. הדוח סיכם שהתסמינים היו "עקביים ואף זהים להשפעות המתועדות של הרעלת אורגנופוספט".

מה שמדאיג ביותר בנוסף לסיכוי שתורעלו בטיסה הבאה שלכם, הוא שלרוב גם אם הורעלתם לא תוכלו לדעת כלל: הרגישות להרעלת אורגנופוספט משתנה מאדם לאדם ותלויה בהימצאות או היעדרות אנזימים מסוימים שמפרקים את הרעלנים. מולדר טוען של-30% מהאוכלוסייה חסרים האנזימים הללו. הרעלת אורגנופוספט היא איטית מטבעה, והיו אלה רמות הרעלן שהצטברו בגופו של הטייס במשך שנים ארוכות שהביאו לבסוף להופעתם של תסמינים.

מי אשם בתופעה?

בתעשיית התעופה וה-FAA מודעים היטב לבעיה. כבר ב-1955, הנרי רדל מ-North American Aviation העביר לאיגוד המהנדסים האמריקאי מסמך בדבר הצורך לביטול הזליגה של אדים רעילים לתאי הנוסעים. "זליגה של אדים רעילים יכולה לגרום להרעלת תא הנוסעים," נכתב בבירור במסמך.

"ה-FAA הם הרגולטור האחראי לבטיחות הטיסה," מסבירה ג'ודית אנדרסון, מומחית להיגיינה תעשייתית באיגוד דיילות הטיסה האמריקאי, שמייצג את דיילות הטיסה בארצות הברית. לאיגוד יש מצגת שקופיות שמספקת תוכנית פעולה לנוסעים שחושדים שאירוע רעיל מתרחש בטיסה שלהם. אך למרות קיומו של מידע נרחב על סימני אספקת אוויר נגוע, אף אחד לא גורם לדיילות לבקר באתר של האיגוד. "חייבת להיות דרישה מחברות תעופה לכלול אירועי הרעלת אדים בהכשרה הבסיסית של צוותיהם", מתריעה אנדרסון.

דבר נוסף שהופך את הזליגה מהמנוע לקשה לזיהוי הוא שקל לבלבל בין תסמיני חשיפה לאורגנופוספט לבין סימפטומים רגילים של טיסה. מרגישים עייפים במיוחד? ייתכן שאתם סובלים מג'טלג. הבטן כואבת? זה בטח האוכל. אבל אולי נשמתם אוויר מזוהם. מי יודע?

נכון להיום חובת ההוכחה להרעלה נמצאת בידי הנוסע היחיד. אנשים כמו אנדרסון ומולדר לקחו על עצמם לחנך את הציבור לגבי הסכנות בחשיפה לאדי המנוע האלה, אך תעשיית המטוסים וה-FAA צריכים גם הם להתקין תקנות שימנעו את החשיפה ויחנכו לגביה.

תביעות ברחבי העולם

נראה שאנשים הולכים ומכירים בעובדה שאוויר התא שממוחזר שוב ושוב איננו כה בריא לנשימה. באפריל השנה העלו להצבעה דמוקרטים מבית הנבחרים את חוק בטיחות האוויר בטיסה (Cabin Air Safety Act) שמבקש "לשפר את בטיחות אספקת האוויר בטיסות מסחריות".

כמו כן, במספר מדינות בעולם מתנהלים כיום הליכים משפטיים שקשורים לרעילות האוויר בתא הנוסעים. בבריטניה תבע איגוד דיילות הטיסה את בריטיש איירווייז, איזיג'ט, וירג'ין אטלנטיק, תומס קוק ו-Jet2 על כך שטייסים ודיילות נחשפים תדיר לאדים רעילים במהלך טיסות. גם בארצות הברית הוגשה בשנת 2018 תביעה ייצוגית נגד פרונטיר איירליינז, שסירבה להכיר באירוע אדים רעילים שהתרחש בטיסה שלה.

דיילי אוויר חושפים: אלה המשקאות שכדאי שתוותרו עליהם בטיסה

טיסה נעימה: 10 טיפים שיעזרו לכם להעביר בשלום את הדרך לחופשה