חדשות    

דירוג האשראי של ישראל – הגבוה בכל הזמנים; S&P העלתה את הדירוג ל -AA

אולי אתם לא ממש מרגישים את זה בכיס או בחשבון הבנק, אבל בחברת הדירוג העולמית S&P חושבים שכלכלת ישראל טובה ומשתפרת' והחליטו להעלות את דירוג האשראי של ישראל מרמה של +A לרמה של -AA.דירוג אשראי של מדינה מבטא את הערכת חברת הדירוג לגבי יכולתה של המדינה לפרוע חוב. מדינות מנפיקות אגרות חוב למדינות וגופים מוסדיים שונים בעולם על מנת לממן את פעילותן השוטפת וכן, כמו במיחזור משכנתא, לפרוע חובות ישנים שניטלו בתנאים פחות טובים.

מדינות נוספות שלהן דירוג אשראי דומה באירופה הן צ'כיה ואסטוניה. לסין, יפן וצ'ילה דירוג +A – נמוך בשלב אחד מהדירוג של ישראל.

כלכלני S&P כותבים בדו"ח כי העלאת הדירוג התאפשרה הודות לשיפורים במסגרת הפיסקלית בישראל שהובילו לירידה בחוב הממשלתי. על אף שרמתו של החוב הממשלתי עדיין גבוהה, סבורים ב-S&P כי הסבירות להיפוך המגמה של צמצום החוב הממשלתי נמוכה. ההערכה של כלכלני S&P מבוססת ההנחה שבהיעדר זעזועים בסחר העולמי, תחזית הצמיחה של ישראל תישאר חזקה ותאפשר לממשלה להכיל לחצים להוצאות על מטרות חברתיות ועל תשתיות, וגם הסלמה מתונה אפשרית בסיכוי הביטחון. לדבריהם, "ישראל הפגינה ביצועים כלכליים טובים מאז המשבר הפיננסי העולמי, וכיום התמ"ג שלה גדול בכ-140 מיליארד דולר, או 50%, מרמתו ב-2010. בחשבון השוטף היא נהנית מעודף בר קיימא, והאבטלה בשפל היסטורי".

בצד נקודות החולשה של ישראל מציינים ב – S&P כי קיים ספק ביכולתה של הממשלה לטפל בסוגיות ארוכות טווח כמו עודף בירוקרטיה, מחסור בתשתיות וכמו כן את ההשתתפות הנמוכה בשוק העבודה של נשים ערביות וחרדים.

תגובתו של שר האוצר, משה כחלון, להעלאת הדירוג: "בשלוש השנים האחרונות הכלכלה הישראלית נסקה והגיעה לנתוני המקרו הטובים בתולדותיה. האמון שמביעים בנו הגופים הכלכליים החזקים בעולם מאפשר לנו להמשיך ולהצמיח את המשק, ובעזרת פירות הצמיחה לקיים מדיניות של צמצום פערים חברתיים וחיזוק מעמד הביניים והשכבות החלשות. העלאת הדירוג תחסוך לנו הוצאות מימון של מיליארדי שקלים, שאותם נפנה עבור המשרדים החברתיים – הבריאות, החינוך והרווחה. נמשיך להוביל מדיניות כלכלית וחברתית נטולת פניות, ממלכתית ואחראית שרואה את האזרח הישראלי במרכז".

החשב הכללי, רוני חזקיהו, התייחס גם הוא להעלאת הדירוג ואמר כי היא "משקפת את הכרת הגופים הכלכליים הבינלאומיים בחוזקה של כלכלת ישראל ומדגישה את החשיבות בקידום מדיניות המעודדת צמיחה תוך שמירה על משמעת פיסקלית".

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, אמרה כי "ההחלטה משקפת אמון של המוסדות הבינלאומיים במדיניות הכלכלית של הממשלה, ובמדיניות המוניטרית שהנהיג בנק ישראל שתרמה לצמיחת המשק וליכולתה של הממשלה לעמוד בהתחייבויותיה העתידיות. ההחלטה מהווה הוכחה נוספת לחשיבות של ההפחתה המתמשכת של יחס החוב לתוצר, ולתרומתה של הירידה בנטל החוב לחוסנה של כלכלת ישראל".

בסקירתם השבועית מעריכים כלכלני בנק לאומי כי "העלאת הדירוג הינה עוד גורם המצטרף לגורמים שבטווח הארוך תומכים בשקל. תשואות האג"ח הממשלתיות המקומיות עשויות לרשום ירידות תשואות קלה אם כי גם טרום העלאת הדרוג נסחרו אגרות החוב של ישראל בתשואות התואמות מדינות בדירוג דומה.