תיירות    

גן עדן בהישג ידכם: טיפים לחיסכון בזנזיבר

אם יש גן עדן על פני האדמה, יכול להיות שהוא נמצא בזנזיבר. בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים מגלים את היופי של איי זנזיבר, שמציעים את כל מה שאנחנו מחפשים בנופש: מים תכולים, חופים לבנים, עצי דקל, מפגש בלתי מתווך עם בעלי חיים, טיולים בחיק הטבע וגם אתרים היסטוריים. נופש בזנזיבר אינו דבר זול באופן יחסי, אבל בעזרת מספר דגשים ניתן לצמצם את העלויות שלו בצורה דרסטית. אנחנו נראה לכם מהן העלויות הצפויות בזנזיבר ואיך תוכלו להוזיל אותן.

טיסות לזנזיבר

הסיבה העיקרית שנופש בזנזיבר הוא יקר יחסית היא המחירים הגבוהים של הטיסות, הנובעים מהמשך הארוך שלהן ומההיצע המצומצם יחסית של טיסות. עם זאת, בשנים האחרונות המגמה קצת יותר מעודדת. הביקוש הגבוה לנופש בזנזיבר הביא להגדלת האפשרויות לטיסות ליעד הנחשק, כולל טיסות ישירות הנמשכות כשש שעות.

מחיר טיסות לזנזיברתלויים בהרבה מאד פרמטרים: תאריך הטיסה, סוג הטיסה, חברת התעופה והמצב הספציפי של המושבים במטוס. ברוב המקרים הזמנה מספיק זמן מראש, אפילו חודשים ארוכים לפני מועד הטיסה, תאפשר הוזלה משמעותית של המחיר (זה נכון בעיקר בקווים סדירים). אופציה אחרת להוזיל את העלויות היא לבחור בטיסות עם עצירת ביניים, מה שעשוי להביא להפחתה של כמה עשרות אחוזים במחיר (לא תמיד). חשוב במקרה הזה לראות מהו משך העצירה ביעד הביניים, כי עצירה ארוכה מדי עלולה להיות קשה ולא בהכרח שווה את ההוזלה במחיר. טיסות לואו קוסט פחות רלוונטיות לרוב במקרה של זנזיבר, מה גם שלא תמיד הן מתאימות בהתחשב במשך הטיסה הארוך יחסית.

מחיר אטרקטיבי של טיסה לזנזיבר יעמוד על משהו כמו 800 דולר לשני הכיוונים, אבל במקרים רבים תגלו שהמחיר שצריך לשלם הוא בן ארבע ספרות – ובדולרים.

מלונות בזנזיבר (וגם פתרונות אחרים ללינה)

בזנזיבר תוכלו למצוא פתרונות אירוח מכל הסוגים. יש בה מלונות מהטופ העולמי, אבל גם הרבה פתרונות בסיסיים הרבה יותר. המחיר של לינה בזנזיבר לא נוטה להיות בשמיים, אבל הכל תלוי כמובן בסוג המקום שאתם בוחרים ללון בו ובמיקום שלו. תוכלו למצוא גסטהאוסים פשוטים יחסית במחיר של כ-30-60 דולר ללילה, שמתאימים למי שמחפש בעיקר מקום להניח בו את הראש בסוף היום. כן חשוב לוודא שאותם מקומות מציעים לינה סבירה, שלא מובנת מאליה תמיד בזנזיבר: יש חדרים רבים ללא מזגן או מאוורר, לדוגמא, וזו עלולה להיות בעיה במזג האוויר של זנזיבר.

רוב המטיילים יבחרו במלונות די פשוטים, שתנאי האירוח שבהם נוטים להיות משופרים ביחס לגסטהאוסים ולאכסניות למיניהם – המחיר עולה בהתאם ויכול להגיע גם לסביבות 100 דולר ללילה.

אם אתם רוצים להתפנק באמת – כמו שעושים רבים בחופשות ירח דבש בזנזיבר – תוכלו לבחור מלונות מפוארים או אתרי נופש שלמים. המחיר ההתחלתי ללילה במלון מפואר הוא כ-150-200 דולר, אם כי יש מקרים בהם המלון יעלה לכם גם כ-1,000 דולר ללילה ויותר.

חשוב בכל מקרה לראות את סוג האירוח. מלונות על בסיס פנסיון מלא או אפילו הכל כלול יהיו יקרים יותר, אבל מנגד יורידו את העלויות הנלוות לטיול למינימום האפשרי. קחו בחשבון שלא כל הישראלים מסתדרים עם האוכל בזנזיבר, כך שאנחנו ממליצים לכם לקרוא ביקורות על טיב האוכל במלון שאתם שוהים ללון בו לפני שאתם מקבלים את ההחלטה הסופית.

את ההזמנה של מלון כדאי לבצע לפחות חודש ימים לפני מועד הטיסה, מכיוון שמלונות בזנזיבר נמצאים בתפוסה גבוהה מאד בעונות התיירות: קשה יותר למצוא בהן חדר ריק והמחירים עולים. אתם לא רוצים לשלם יותר או להתפשר ברמת המלון רק בגלל שלא נשארו לכם אפשרויות לינה זמינות.

האופציות הנוחות: חבילות נופש וטיולים מאורגנים

חבילות נופש בזנזיבר מתאימות למי שרוצה לעשות לעצמו חיים קלים (יחסית), ולהימנע מהקושי בלהזמין טיסה ומלון בנפרד. בדרך כלל חבילות נופש לזנזיבר תהיינה לתקופה של חמישה או שבעה ימים, עם מלון בדרגת תיירות טובה אבל לא תמיד במיקום מנצח. מחיר ממוצע של חבילות כאלה הוא כ-1,300-1,500 דולר לרוב, אם כי ניתן למצוא מחוץ לעונת התיירות או בהזמנה מוקדמת חבילות זולה יותר. מנגד, יש מקרים בהם תראו חבילות במחיר של כ-2,000 דולר, שהופך אותן מן הסתם לנגישות הרבה פחות לכיס הישראלי.

אופציה אחרת היא להזמין טיול מאורגן לזנזיבר, שבדרך כלל לא יהיה טיול מלא אלא מספר ימים חופשיים לצד טיולי יום בחלק מהימים. יש מקרים בהם טווח המחירים של טיול מאורגן יהיה פחות או יותר דומה לזה של חבילת הנופש, ולכן אתם יכולים לנסות לברר גם בכיוון הזה. אם אתם בוחרים בטיול מורחב הכולל גם ספארי בטנזניה, צפו לעלייה משמעותית של המחיר לסביבות כ-2,500-3,000 דולר לאדם. מההתרשמות שלנו בזנזיבר הטיולים המאורגנים נחשבים לבחירה טובה ביחס למקומות רבים אחרים בגלל שבאי קשה יותר להסתדר לבד: מכשולי שפה קיימים פעמים רבות וההתניידות לא בהכרח פשוטה (השכרת רכב בזנזיבר לא מומלצת עקב סיפוריי זוועה ששמענו על מעשי שוד של כנופיות מקומיות).

אז מה עדיף?

כמו ביעדים תיירותיים אחרים, גם במקרה של נופש בזנזיבר אנחנו לא יכולים לספק לכם תשובה חד משמעית לשאלה האם עדיף לתכנן עצמאית או לבחור בחבילה מוכנה. יויש מקרים בהם ההזמנה העצמאית של טיסה ומלון בזנזיבר תהיה ל יותר בצורה משמעותית מאשר חבילות נופש וטיולים מאורגנים – זה יקרה בעיקר כשמצליחים למצוא טיסות בטווח המחירים הסביר שהזכרנו מעלה. מנגד לפעמים הפער במחירים לא קיים, או מגלים שחבילות הנופש והטיולים המאורגנים מציעים הנחה ביחס להזמנה העצמאית. בכל מקרה את האטרקציות – טיולי השייט למיניהם, שחייה עם דולפינים ועוד – אנחנו ממליצים לעשות בצורה מאורגנת, בהזמנה מהארץ או דרך סוכנות תיירות רשמית הפועלת בזנזיבר. אופציה אחרת היא להזמין דרך המלון ששוהים בו. טיולים אלה אמנם עשויים להיות יקרים יותר כי אין פתח למיקוח, אבל תוכלו לקבל שקט נפשי שלא תמיד יש לכם כשאתם מזמינים מדריך מקומי בדרך אחרת.

אנחנו ממליצים לכם, כמו בכל יעד אחר, לבדוק בשני הכיוונים. היסגרו קודם כל על תאריך (שיכול להיות טווח כללי אבל גם תאריך ספציפי) ובדקו את המחירים של האפשרויות השונות להגעה אליו: טיסה, מלון, חבילת נופש, טיול מאורגן וכן הלאה. נכון, צריך להשקיע בכך מאמצים, אבל בעידן האינטרנט זה לא צפוי לגזול לכם יותר מדי זמן. אתם צריכים לקחת בכל מקרה בחשבון את ההעדפות שלכם לגבי הנופש האולטימטיבי: האם אתם מאלה שאוהבים לארגן לבד? האם אתם מעדיפים להימנע ממפגש עם ישראלים נוספים?

תכנון כספי נכון של הטיול

קחו בחשבון שבלי קשר לבחירה שלכם של אפשרות נופש בזנזיבר יש עלויות נלוות, שסכום ממוצע שלהן הוא כ- 150-200 דולר לזוג ליום. מומלץ לראות איך חוסכים, כי בהרבה מקרים כן אפשר לעשות את זה. מוניות בזנזיבר הן די יקרות, ולכן אוטובוסים במחיר של דולרים בודדים לנסיעה יכולים לאפשר את החיסכון שאתם מצפים לו. עם זאת, מערך התחבורה הציבורית במקום לא אופטימלי, ואתם צריכים לקחת את זה בחשבון. אנחנו ממליצים כאמור להתנייד במסגרת של טיולי יום לאזורים שונים באי, לחופים מרוחקים או לעיר הבירה היפה סטון טאון.

בזנזיבר אין הרבה כספומטים, ואלה שכן קיימים ממוקמים רק בסטון טאון. קחו את זה בחשבון ואל תגיעו עם פחות כסף ממה שאתם צריכים. גם שימוש בכרטיס אשראי בחו"ל, שאנחנו בגדול לא ממש ממליצים עליו עקב העמלות הגבוהות, עלול להיות אתגר בזנזיבר בהתחשב בעובדה שבתי עסק רבים, חנויות וגם חלק מהמלונות לא מקבלים כרטיס אשראי. מומלץ לכן להצטייד מראש במספיק כסף מזומן. במקרה הכי "גרוע" תחזרו עם קצת כסף הביתה.

לשימושכם מדריכים נוספים על חיסכון באתרי נופש פופולאריים:

קפריסין

תאילנד

יוון

אילת