משפט    

גזבר קרא למזכירה זנזונת – האם זו הטרדה מינית או לשון הרע?

מעודכן ל-12/2019

גזבר המועצה המקומית גבעת זאבי ישלם 50 אלף שקל פיצויים לעובדת המועצה שכינה "זנזונת" כמה פעמים. הגזבר הואשם בהטרדה מינית והורשע.

התובעת והנתבע שניהם היו מזכירי המועצה והוא בכיר ממנה. התביעה עסקה בשני אירועים. לפי התביעה דרש הגזבר מהמזכירה, בנוכחות מזכירת ראש המועצה, לעזוב את הלשכה תוך שהוא מעיר לה באופן סקסיסטי על צורת ישיבתה, ומטיח בה את הכינוי "זנזונת". לטענתה היא יצאה מהלשכה בבכי אך הנתבע לא הפסיק ואף המשיך ללכת אחריה.

בהזדמנות אחרת מספרת שהוא שלף טלפון נייד והחל לצלם אותה. היא דרשה ממנו להפסיק, ואילו הוא השיב: "יצאת פוטוגנית". כמו כן ביקש ממנה לצאת.

הגזבר הכחיש שכינה אותה זנזונת. לגבי הצילום, הוא טען שעשה את עצמו מצלם, כדי שתחזור לעבודה. הוא הוסיף שבכל מקרה שני הצדדים השתמשו בשפה בוטה.

השופטת דחתה את הכחשתו, לאחר שבתביעה קודמת שבה תבע הגזבר את המזכירה בגין לשון הרע תביעתו נדחתה אז, ובפסק דין חלוט נקבע כי הוא אכן קרא לה "זנזונת" כמה פעמים, וצילם אותה.

בשאלת ההטרדות המיניות הסכימה השופטת עם המומחית ד"ר אורית קמיר שהגישה חוות דעת מטעם התובעת.  השופטת הסבירה שהכינוי "זנזונת" מהווה התייחסות מבזה ומשפילה ביחס למינה ולמיניותה של התובעת, ומהווה פגיעה בערכים שעליהם בא החוק להגן: כבוד האדם, חירותו, פרטיותו וקידום השוויון בין המינים. לא כל שכן שהתובע בכיר מהתובעת.

"היות הנתבע בכיר מהתובעת, מחמיר את מידת הביזוי וההשפלה, וכן נוכחות אדם נוסף מעצימים עוד יותר את הפגיעה, הן בתובעת והן בערכים המוגנים של החוק", כתבה והוסיפה כי הוכח שהנתבע יצר "אווירה עוינת בהקשר מיני" גם כלפי עובדים נוספים.

בנוגע לצילום נקבע כי מדובר בהתנכלות אסורה: "הוכח מעדותו שלו כי הנתבע לא צילם את התובעת כדי להוכיח שלא עבדה. זאת אף נוכח אמירתו בזמן אמת 'יצאת פוטוגנית' אמירה שלא קשורה לתפקודה בעבודה אלא להקשר נראות פיזית והן נוכח הודאתו כי לא העביר את התמונות לאיש. חמורים הדברים עד מאוד".

עם זאת נדחתה התביעה לפיצוי בגין לשון הרע, משום שלא הייתה כוונה שהתובעת אכן "עובדת במקצוע", ואיש לא חשב כך. בנוסף לפיצוי של 50 אלף שקל, הגזבר ישלם לתובעת הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 7,500 שקל.