חדשות    

ג'וזף גרינקורן: למניית עליבאבא יש פוטנציאל התחזקות של 50% ל-140 דולר; גרינקורן, מה עם הסיכונים?

ג'וזף גרינקורן, מומחה להשקעות: "למניית עליבאבא יש פוטנציאל התחזקות של 50% ל-140 דולר; המספר הזה משקף לעליבאבא שווי חברה של 350 מיליארד דולר במהלך 2016"

למניית עליבאבא יש פוטנציאל התחזקות של 50% עד לשווי של 140 דולר למניה. המספר הזה משקף עלייה בשווי החברה ל-350 מיליארד דולר במהלך שנת 2016. כך מעריך ג'וזף גרינקורן, מומחה להשקעות בוול סטריט ומנכ"ל מוריס גרופ, שהוסיף כי למרות שעליבאבא היא שחקן יחסית חדש שהמסחר במנייה שלה החל בוול סטריט רק השנה, מדובר כאן בחברה בעלת פוטנציאל להיות גדולה יותר מוולמארט, איביי ואמזון ביחד במהלך השנים הקרובות.

גרינקורן הסביר כי עליבאבא פועלת בשוק המסחר האלקטרוני הסיני. ההערכות אומרות כי עד שנת 2018 שוק המסחר האלקטרוני ביפן, אירופה וארצות הברית ביחד יהיה קטן יותר מהשוק הסיני. כיום, יש בסין בלבד 400 מיליון לקוחות הרוכשים מוצרים באמצעות האינטרנט, גרינקורן מעריך כי בטווח של עד 3 שנים מהיום, אנו נראה הכפלה של המספר הזה ל-800 מיליון לקוחות בתחום המסחר האלקטרוני בסין בלבד.

ג'וזף גרינקורן: "מניית פייסבוק תתחזק ב-40% עד תחילת שנת 2016"

להערכת גרינקורן, כבר במהלך 2015, צפויה עליבאבא להציג מספרים מעוררי השתהות כמו היקף העסקאות העצום של החברה שצפוי לעמוד בשנה האחרונה על טריליון דולר שהופכים אותה לחברת המסחר האלקטרוני הגדולה בעולם.

גרינקורן התייחס גם לדרכי ההתרחבות של החברה. כך למשל השיקה עליבאבא עבור עסקים העובדים איתה שירות ענן שהוא למעשה גרסה סינית לשירותי הענן של אמזון. בעתיד הקרוב, עליבאבא מתכוונת להתחרות בחברות כמו אמזון, גוגל ומיקרוסופט בתחום שירותי הענן.

בנוסף, בנפרד מהשוק הסיני, עליבאבא מתרחבת באמצעות האתר עלי אקספרס והשקעות בחברות אמריקניות כמו ZULILY, SHOPRUNNER ו-JET.COM, כולן מתחרות ישירות של אמזון, המתחרה העיקרית למודל העולמי של עליבאבא.

ג'וזף גרינקורן: הדולר עשוי להגיע ל-5 שקלים ב-2016

עוד הוסיף גרינקורן, כי עליבאבא צפויה ליהנות מרווחים גדולים בשיעור של כ-15 מיליארד דולר, שצפויים להגיע מהשקעה בחברות אינטרנט, מדיה חברתית וטכנולוגיה כמו חברת העברת המסרים סנאפצ'אט, LYFT – שירות הסעות הדומה ל-UBER, שירות ההודעות והשיחות TANGO, וחברות המשחקים KABAM וזינגה.

גרינקורן סיכם את דבריו ואמר כי "בשוק של היום יש חשיבות לבחירת מניות סלקטיבית, לדעתי, עליבאבא חייבת להיות בתיק השקעות החשוף לוול סטריט ולמגזר הטכנולוגיה בשל היותה החברה המובילה בתחומה עם אופק התרחבות וודאי והנהלה שמבצעת החלטות נכונות על מנת לאפשר לחברה להמשיך להתרחב ולצמוח".

עליבאבא אמנם מלהיבה את הדמיון, אלא שצריך לזכור שיש גם סיכונים רבים. את הסיכונים האלו פרטנו בהרחבה בכתבה ב-YNET –  החברה הענקית הזו נשענת בסופו של דבר על גחמות של הממשל הסיני. סין עם כל סיפור ההצלחה של השנים האחרונות, היא עדיין רחוקה מלהיות נאורה ודמקורטית, היא מאוד לא שקופה ובהתאמה גם החברות הסיניות נעדרות שקיפות.

לא ניתן באמת לדעת מה קורה שם בפנים – בעסקים האמיתיים ובדוחות הכספיים. "חברות סיניות רבות דיווחו על תוצאות שבדיעבד לא היה להן קשר למציאות. אז נכון, עליבאבא היא במספרים אחרים – גדולה יותר, לא סתם גדולה – ענקית, ונראה (ונקווה) שהיא מנוהלת נכון יותר וטוב יותר. אבל גם אצלה יכולים להיות באגים בדוחות ובאגים בהתנהלות.

בן משה מציין לדוגמה את חוסר השקיפות בעת פרסום הדוחות הכספיים לרבעון הראשון. התוצאות הכספיות אמנם עמדו ביעדים, אבל בפתאומיות הודיעה החברה על עזיבתו של מנכ"ל החברה. מנכ"ל לא מתפטר חצי שנה אחרי הנפקה, אלא אם יש סיבה באמת טובה, וסיבה לא ממש נמסרה.

מעבר לכך, צריך לזכור עוד כמה דברים בקשר לעליבאבא – הקרבה שלה לממשל הסיני, כך עולה מדיווחים שונים, עוזרת לה מאוד בהיבט העסקי. החברה כנראה לא משלמת הוצאות מלאות על דיוור, היא מקבלת סוג של סבסוד עקיף מהמדינה. אם היא היתה משלמת כפי שהיה צריך, הרווחים שלה היו מתכווצים משמעותית. והבעיה כאן היא שאף אחד לא מבטיח שזה יישאר לעד, זה יכול להשתנות בכל רגע נתון.

"עליבאבא אם כל הכבוד היא שחקנית חשובה וגדולה אבל היא עדיין בחיתולים בשוק האמריקאי. החוזקה שלה מגיעה מהשוק הסיני והמזרח הרחוק, אבל לשכפל את ההצלחה בשוק האמריקאי זה לא טריויאלי. התחרות שם היא בקנה מידה אחר, אמזון, ו-EBAY לא יושבות בחיבוק ידיים, ובמגרש הזה הם לא ייכנעו במהרה לענקית הסינית.