שוק ההון    

ב-2018 התיקים המנוהלים סבלו ממניה דפרסיה

השחקנים בשוק ההון

 

2018 התחילה טוב אבל הסתיימה בבריחת משקיעים עקב עליות ריביות תכופות בארצות הברית.  בישראל השקל נחלש והצמיחה האטה. נקודת אור: המחירים חוזרים לערכם הריאלי

איך הייתה שנת 2018 למשקיעים? התחילה במאניה ונגמרה לא מעט בדפרסיה. תחילה המשקיעים התלהבו כהמשך לסיום 2017 חיובית אלא שההמשקיעים לא שקלו את העלאות הריבית הצפויות בארצות הברית. שהביאו לנפילה בבורסות.

המשמעות הייתה כי כל התשואת מהשנה שעברה נמחקו.  הנפילות החדות של 2018 לא נצפו זמן רב ופגעו יותר מכול בתיקים המנוהלים. כל המסלולים ללא יוצא מן הכלל בכל רמות המסוכנות נפגעו.  ביטוי למשבר העמוק בין המשקיעים לשוק היה אפשר למצוא בנפילות מניות הנדל"ן האמריקאיות שהשיגו תשואות נמוכות בישראל.  הסיבה הייתה ההחנה כי התשואה שלהם אינה משקפת את הסיכון.

התגובה של המשקיעים הייתה מכירת חיסול של אג"ח הללו. בעקבות זה  נפל מדד תיק האג"ח בדצמבר בשיעור של 0.63%, מדד התיק המכיל 20% מניות נפל ב-2% בקירוב, ואילו תיק המבוסס על מניות קרס בשיעור של 7.34% במהלך החודש.. מה שקרה הוא  שכל המדדים המכילים מניות בשיעור של עד 50% ירדו בשיעור המתקרב ל-1.6%, ללא יוצא מן הכלל, ואילו תיק המכיל מניות בלבד ירד בשיעור של 1.81%.

המשקיעים חוששים בעיקר מקצב העלאת הריבית התכוף,  שעלתה בארצות הברית כמה פעמים השנה. יש להזכיר שהמשקיעים פועלים כאן לא לפי ניתוח כלכלי מושכל אלא מחתחושות של חשש.  וברגע שתחושות משחקות תפקיד, הנפילות קרובות.

למעשה,  אף שהשוק עבר מריבית נמוכה  לגבוהה, העלאת הריבית בארצות הברית הייתה סבירה כתגובה להתאוששות כלכלכלית ואינפלציה חיובית ואיטית אלא שמשקיעי וול סטריט חזו כי ב=2020 ארצות הברית תחווה האטה ומיתון.  רבים  חששו כי העלאת הריבית תעודד את המיתון העתידי. לאחר שהריבית עלתה ארבע פעמים השנה השוק הגיב בירידות דרסטיות.

היה נראה שבעקבות שיעורי האיפלציה ומחיר הנפט העולה השוק למד להבין  את יו"ר הפד, והשוק התייצב. אבל למרות זאת בסוף השנה עלתה שוב הריבית והמשקיעים הגייבו עם ירידות.  העלאות הריבית השפיעו לא רק על המניות אלא גם על שוק האג"ח עקב קריסת מחירי הנפט והחששות מאינפלציה והעלאות נוספות בריבית. החששות התווספו לאחר אירועים כמו פיטורי הנגיד והשבתת הממשל. השוק הגיב כמובן בבריחות שהדביקו את העולם.

תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי

המצב בישראל

המצב בישראל פחות תנודתי מבארצות הברית  אבל יש סיכונים: הצמיחה  איטית, הגירעון גדל והממשלה עברה להחלטת כלכליות חפוזות של לפני בחירות. וגם השקל נחלש ב-2018. לחוסר הוודאות מוסיף הנגיד החדש שכנראה ירצה להעלות את הריבית בהמשך למתן את הסיכונים הצפויים.  עקב העלייה הצפויה במחירי גיוס החוב של הסקטור הפרטי בישראל, התאים שוק האגח את מרווחי הסיכון באפיק הקונצרני וסגר חלק מפערי התשואה המשמעותיים במגזר המקביל בארה"ב

זהו תיקון הגיוני לאחר תקופה שבה השוק היה סבלני ופתוח לקלוט כל סחורה באג"ח הקונצרניות, ובכל מחיר,  ללא התחשבות בסיכונים. אז אם הריבית אפסית והאג"ח לא נותנות תשואה  שוק המניות משתלט וכתוצאה מכך הופקרו האפיקים הסולידיים.

מה כן חיובי

אז מה בכל זאת טוב ב-2018?  שהמחירים ומרווחי הסיכון משקפים את המציאות.  הפיחות בשקל היה גורם חיובי עבור תיקי השקעות ביחס להתחזקות הדולר. ככל שהתיקים היו מוטים לכיוון הדולר כך הם זכו לפיצוי.  בתיק המניות בעלי מרכיב דולרי הנזק הופחת ב-3.5% כלומר בתיקים שלא נחשפו לדולר היה יותר נזק.

הירידה במחירי הנפט  אולי השפיעה על מחירי הדלק אבל  שיפרה מאוד את מצב החברות, וקיזזה את השפעת עליית הריבית על הכלכלה משום שהנפט הוא מרכיב חזק מאוד בעלות התוצר ואם הוא יורד זה מקביל כמעט לירידה במסים. ירידה בנפט עשויה לבלום את הירידה  בנכסים הפיננסיים

מה הלאה?

לטווח הארוך 2018 מעלה שאלות רבות,  עקב הנפילות החדות, לגבי השוווקים  וההשקעות. לאחר חמש שנים אפשר לסכם זאת כתקופה מאכזבת בעלת תשואות נמוכות.  בזמן שהריבית נמוכה עקב מדיניות  מרחיבה מאוד של בנקים מרכזיים לאחר משבר 2008.

המנהלים המובילים בשוק הם  מנהלים הפועלים בצורה יצירתית וטקטית  הם מנהלים  שמציחים לתזמן את השוק על-ידי ביצוע מהלכים טקטיים בנקודות הקצה. כלומר שימוש בניסיון, לקיחת סיכונים  ופעילות אקטיבית מול השוק כדי להצליח.

בתחום יש הגורסים שהשנה זו צריכה להיות השנה של אפיקים אלטרנטיביים שאינם נסחרים בשוק כמו נדל"ן ואשראי צרכני וקבוצות גידור. היתרון שלהן הוא שהן פועלות במנותק ממשוק המניות הסחיר. אבל יש גם סיכונים, ובראשם דמי ניהול גבוהים והעדר פיקוח.

מלחמת הסחר

נקודה חשובה שטרם דיברנו עליה  היא מלחמת הסחר. טראמפ נע חזיתית מול הסינים בנוגע למכסים, ונראה כי הוא מחפש דרך מוצא כדי למנוע את ההתנגשות והעלאת המכסים הנרחבת לשיעור של 25%, אךלא בטוח שיצליח לסגת ברגע האחרון.

אם הטלת מכסים כזו תקרה, האינפלציה בארצות הברית תגדל ובעקבותיה עליית ריבית, ומשם, אתם כבר יודעים, המשקיעים בורחים.

ניהול תיקים – כל מה שצריך לדעת; כ-100 אלף איש מנהלים כספים אצל מנהלי תיקים; מה היתרונות והחסרונות?

 

קרנות נאמנות – מגדל המגייסת הגדולה של 2018

ענת גואטה: ;נפתח את שוק איגוח המשכנתאות, ונחבר כלים דיגיטליים לשוק ההון;

השוק בירידות – לקנות או למכור?