תיירות    

ברומא התנהג בחוכמה: טיפים לחיסכון במהלך טיול בעיר

רומא מקבלת מקום של כבוד ברשימת המקומות שמומלץ לכל ישראלי לבקר בהם – לפחות פעם אחת בחייו. גם אתם רוצים לחקור את בירת איטליה, להיחשף לרשימת האטרקציות האינסופית שלה ולהישבות בקסם שלה. ואז עולה אצלכם החשש שקיים אצל כל מטייל באשר הוא: שהטיול יתברר כיקר יותר ממה שרצינו. רומא אינה העיר הזולה ביותר באירופה, אבל מנגד יש לא מעט דברים שניתן לעשות כדי לצמצם את העלויות של טיול ברומא. אלו הם כל הדרכים שיובילו אתכם לחיסכון ברומא.

טיסות

טיסות הן נקודת ההתחלה של כל טיול ברומא. מכיוון שמדובר ביעד תיירותי (ותחרותי) מאד ניתן למצוא היצע רחב של טיסות אליה, ובגדול אלו הן חדשות טובות מבחינתכם. עדיין המחירים עלולים להיות יקרים ביחס למה שאתם תצפו. בעונה – חודשי הקיץ והחגים הנוצריים (בעיקר פסחא וחג המולד) מחירי הטיסות לרומא עולים בצורה משמעותית, כך שאתם עלולים לשלם גם כ-600-700 דולר לכיוון אחד. אנחנו פחות ממליצים לטוס בתקופות אלה, מכיוון שבזמנים אחרים בלוח השנה המחיר עשוי לצנוח בכמה עשרות אחוזים. מחוץ לתקופות החמות (לעיתים תרתי משמע) מחירים של כ-500-700 דולר לשני הכיוונים הוא בר השגה. אפילו אם מחכים מספר ימים אחרי תום חופשת הפסח, יש דילים משתלמים. אם יהיה לכם מזל תוכלו למצוא כרטיסי טיסה במחירים שהם אפילו יותר זולים.

יש מספר דרכים להוזיל את המחיר של טיסות לרומא מעבר לבחירת מועד טיסה זול יותר. אפשר לבחור בטיסה עם עצירת ביניים (קונקשן) באחד היעדים באירופה או במזרח התיכון. מצד אחד העצירה הזו מאריכה את משך הזמן עד להגעה לעיר, אבל מנגד יכולה להוזיל את מחירי הכרטיס בכ-10-20%, לפעמים גם יותר. בטיסות סדירות ניתן למצוא הצעות משתלמות יותר בהזמנה מוקדמת מאד, אפילו חודשים ארוכים לפני מועד הטיסה, מכיוון שהמחירים נוטים לעלות ככל שהכרטיסים לטיסה נמכרים. מכיוון שמדובר בטיסה שאינה ארוכה יותר מדי, אפשר לבחור בטיסות לואו קוסט בהן משלמים מחיר בסיסי על הטיסה בלבד בעוד שיתר השירותים הם בתשלום נפרד. לא תמיד הפער שתחסכו יהיה משמעותי, אבל כן ניתן לחסוך כספים במצבים מסוימים.

בכל אופן ההמלצה המועילה ביותר היא להשקיע את המאמצים הדרושים בבחינת ההצעות של חברות התעופה או הנופש. את ההשוואה אפשר לעשות באופן די מהיר באמצעות אתרים דוגמת גוליבר, SkyScanner, Kayak, Travelist ועוד (שרלוונטיים בחלק מהמקרים גם להזמנת רכיבים אחרים בחופשה).

מלונות וחבילות נופש

טיול ברומא במשך מספר ימים מחייבת אתכם למצוא פתרון לינה שיהיה נוח, נגיש וגם זול יחסית. אין ברומא בדרך כלל מתנות חינם, כך שעל מלונות אטרקטיביים או כאלה הממוקמים בלב העיר או בסמוך מוקדי התיירות אתם עלולים לשלם לא מעט. מצד שני יש בעיר אלפי מלונות – לפי אתר Booking כ-3,000 מלונות – וגם פתרונות אחרים דוגמת דירות להשכרה. לכן אם משקיעים מאמצים בחיפוש ההצעה, ניתן למצוא מחירים שיהיו סבירים או אפילו משתלמים גם במונחים אירופאיים.

בגדול קשה למצוא מלונות ברומא במחיר של פחות מ-50 אירו, כאשר האופציות שכן קיימות נוטות להיות בעייתיות מבחינת התשתיות שהן מספקות. רוב המלונות ברומא הם בסדר גודל של כ-50-150 אירו ללילה (בחלק מהמקרים כולל ארוחת בוקר), אם כי ניתן למצוא מאות רבות של מלונות שדורשים סכום של כ-150 אירו וגם יותר מכך. מחירים אלה רלוונטיים בעיקר מחוץ לעונת התיירות או בעונות המעבר. מהבדיקה האקראית שעשינו באתר Booking עולה שבחודשי הקיץ עולה מצטמצם מספר המלונות שמציג מחיר דו ספרתי של אירו ללילה, כשתחת זאת המחירים עומד על כ-70-150 אירו ללילה וגם מעבר לכך.

טיסה או חבילת נופש?

את השאלה הזו שואל את עצמו כל אחד שמתכנן טיול ברומא, אבל המציאות היא שקשה לספק לה תשובה חד משמעית. נראה שהמאפיינים הספציפיים של החופשה בעיר משפיעים ועשויים להביא לאופציה אחת להיות כדאית ביחס לאחרת, בעוד שבמקרה אחר דווקא האופציה האחרת תהיה משתלמת יותר. מההתרשמות שלנו מה שמייקר יותר את מחיר החופשה ברומא הוא הטיסה, ולכן הבדיקה שלכם יכולה להתחיל בה.

מה זה אומר? כלל שנכון בהרבה מאד מקרים (אבל כמובן שלא בכולם) או שככל שמחיר הטיסה לרומא בתאריך מסוים יקר יותר, כך חבילות הנופש בעיר עשויות להפוך להיות משתלמות יותר. הסיבה היא שאמנם הטיסות היקרות עלולות להביא להתייקרות של החבילה כולה, אבל מנגד יכולה להיות כאן הנחה מסוימת במחיר הכולל. מה שבטוח הוא שרצוי מאד שתבדקו את שתי האפשרויות, ואפילו לאורך זמן: בדיקה יומית לתקופה של שבוע-שבועיים, לפני שמקבלים את ההחלטה הסופית, יכולה לחסוך לכם הרבה מאד כסף.

המחיר של חבילות נופש לרומא תלוי בהרבה פרמטרים, כשמחירים סבירים לשהות בת שלושה-ארבעה ימים ומלון (שיהיה בדרך כלל למלון שלושה כוכבים) הוא כ-600-800 דולר מחוץ לעונה. בתוך העונה קחו בחשבון אפשרות להתייקרות של המחירים.

אטרקציות תיירותיות

רומא היא עיר שהיופי נמצא כמעט בכל פינה שלה, עיר שחוקרים אותה בדרך כלל דרך הרגליים. המשמעות היא שבהליכה רגלית בעיר ניתן להיחשף להרבה ממוקדי העניין שלה, שיהיו זמינים להתרשמות (וכמובן שגם לתמונה) ללא תשלום. הכיכרות של העיר (למשל כיכר פיאצה נבונה או פיאצה דל פופולו), המדרגות הספרדיות, הפנתיאון, קתדרלת פטרוס הקדוש ועוד. ללא תשלום תוכלו לבקר מן הסתם בפארקים של רומא, גם אם בחלקם יש אזורים שונים בתשלום. פארק וילה בורגזה כולל לדוגמא את הגלריה המרשימה של וילה בורגזה, מוזיאון וילה ג'וליה וגן החיות של רומא שמצריכים תשלום. לא תוכלו למצות את רומא בעזרת חקירת האתרים החינמיים בלבד, אבל חלק מהמקומות שתבקרו בהם לא יצרכו מכם לפתוח את הארנק.

קניות

רומא היא לא עיר שהולכים אליה על מנת לרכוש פריטים בכמויות מסחריות, כי המחירים בה הם לרוב לא זולים. בכל זאת יש מספר תקופות בשנה, וגם אזורים בעיר, בהם המחירים הופכים למשתלמים הרבה יותר. רבים ימליצו לחובבי הקניות לבקר בעיר בחודשים יולי-אוגוסט, בהם חלה "עונת ההנחות" שנקבעת בעיר על ידי ממשלת איטליה. יש כאן הנחות משמעותיות, שיכולות להגיע עד כ-60-70%. מנגד המחירים של הטיסות והמלונות בעיר בתקופה זו הם כאמור גבוהים יותר, כך שלא בטוח שכדאי לכם לתכנן את הטיול שלכם בעיר לתאריכים אלה רק בגלל שתשלמו פחות על הקניות.

חלק אחר מאתרי החובה של רומא כן מצריכים תשלום, מה שמעלה שאלה אם ניתן לצמצם אותו. בחלק מהמקרים התשובה לשאלה הזו היא חיובית – יש הנחות לאוכלוסיות ספציפיות, מספר סוגי כרטיסים ולפעמים גם מועדים בהם הכניסה היא חינם. קחו בתור דוגמא את מוזיאון הותיקן, שהמחיר שלו נכון לאמצע שנת 2017 הוא 16 אירו למבוגר. יש אוכלוסיות שזכאיות בתנאים מסוימים לכרטיס מוזל: ילדים בגילאי 6-18 או סטודנטים למשל. שימו לב שמי שמזמין כרטיס מראש דרך האינטרנט אמנם ישלם ארבע אירו יותר, אבל מנגד הוא חוסך את התורים שנוטים להיות מייגעים מאד במקרה הזה. ביום ראשון האחרון בכל חודש הכניסה למוזיאון היא לרוב בחינם, וכך גם במועדים דוגמת יום התיירות הבינלאומי (27 בספמטבר) ובתנאים נוספים.

הקולוסיאום מקבל מקום של כבוד בכל רשימה של אתרי חובה ברומא, ועליו תצטרכו לשלם נכון לעכשיו 12 אירו למבוגר. החדשות המעודדות הן שילדים מתחת לגיל 17 נכנסים, ושהכניסה ביום ראשון הראשון בכל חודש היא ללא תשלום. אתם לא היחידים שתדעו את זה, כך שבמועדים החינמיים אתם צפויים להיתקל בתורים ארוכים מאד בכל אתר תיירותי נחשב ברומא.

גם לרומא, כמו רוב היעדים התיירותיים המרכזיים, יש כרטיסי הנחות. הפופולארי שבהם הוא רומא סיטי פאס, שנחשב לאטרקטיבי באופן יחסי. מחיר הכרטיס מתחיל מכ-28 אירו, נכון לחודש יוני 2017. הוא מאפשר להיכנס חינם לאתרים שונים, כולל דילוג על התור: הקולוסיאום, הפורום הרומאי, מוזיאונים ועוד. הקאץ' כאן הוא שהכניסה ללא תשלום היא לשניים או שלושה מבין האתרים, כך שהכרטיס יכול לסייע בעיקר אם ממילא תכננתם לבקר באתרים האלה. הכרטיס מקנה לצד זה הנחות על אטרקציות אחרות ברומא ושימוש חינם בתחבורה הציבורית בעיר. את הכרטיס ניתן לרכוש לפרקי זמן של מספר ימים, כשמומלץ לבחור בכרטיסים לפרק זמן מינימלי של יומיים או שלושה ולמקד בהם את הביקור באתרים הכלולים. הכרטיס נחשב למומלץ ביחס לחלק מהכרטיסים המקבילים האחרים בערים התיירותיות, אבל מנגד הוא לא מתאים לכל תייר.

מדריכי תיירות נוספים שיחסכו לכם כסף:

טיול ליוון

טיול לפראג

טיול לברצלונה

לרשימת המדריכים המלאה לחצו כאן.