חדשות    

בקרוב אפליקציית תשלום במקום רב-קו? הבנקים בוחנים התמודדות במכרז על תשלום אחיד בתחבורה הציבורית

נמאס לכם לחפש מקומות להטעין את הרב-קו? בבנקים הגדולים לאומי, הפועלים ודיסקונט בוחנים התמודדות במכרז החדש של משרד התחבורה שבו ייבחר אמצעי תשלום אחיד לכלל התחבורה הציבורית בישראל, זאת באמצעות אחת מאפליקציות התשלומים של הבנקים – ביט, פפרפיי ופייבוקס. במקרה שיאושר מבקשים הבנקים לבטל את המגבלה הקיימת כיום על הסכומים המותרים להעברה באפליקציות.

המכרז הוא חלק ממהפכה של משרד התחבורה בכל הנוגע לתשלום עבור נסיעה באוטובוסים, ברכבות ובמוניות שירות.  והמועד האחרון להגשת הצעות בו הוא 1 בספטמבר.

המטרה שבעתיד יהיה אפשר לנובע באמצעי תחבורה אלו ברב קו, באפליקציה ובאשראי. התשלום ישקלל בדיעבד את השימוש ויציע את התעריף הזול ביותר לפי חופשי יומי וחודשי. על נסיעה ברכבת ניתן כיום לשלם גם כן באמצעות הרב־קו אבל עדיין ניתן לרכוש כרטיסים מנייר בתמורה לתשלום במזומן. בינתיים עובדי ישראכרט ומשפחותיהן יכולים להשתמש בכרטיס אשראי ברכבת ובעתיד יורחב הפיילוט למקרים נוספים.

להפעלת התשלום דרך הסמארטפון משרד התחבורה רוצה לגייס שלוש מפעילות. מעריכים כי השחקניות שיתמודדו במכרז הן החברות שמפעילות כיום את רב־קו הופ און ופיסנטרה, חברות כרטיסי האשראי ואפליקציות התשלום של הבנקים. הבנקים מיהרו ופנו מיד לאחר פרסום המכרז לבנק ישראל כדי לבדוק אם הזכייה בו תהיה כפופה למגבלה שהציב נגיד בנק ישראל. המגבלה נועדה לספק לחברות כרטיסי האשראי שאפליקציות התשלום מתחרות בהן "הגנת ינוקא", וקובעת לאפליקציות מגבלת מחזור של 2 מיליארד שקל ב־2019, 2.5 מיליארד שקל ב־2020 ו־3 מיליארד שקל ב־2021.

עוד לפי המכרז  המפעיל יצטרך להציע שירות תכנון נסיעה, בדומה לאפליקציות מוביט וגוגל מפס. מכיוון שלבנקים אין אפשרות כזו ופיתוח חדש ייקח המון זמן וכסף, הם יצטרכו לשתף פעולה עם מוביט או עם גוגל. אלא שמוביט כבר מאפשרת לשלם עבור נסיעות שיתופיות דרך האפליקציה, ואם תרצה להגיש הצעה להפעלת אפליקציית התשלום האוניברסלית בתחבורה הציבורית היא ככל הנראה תוכל לעשות זאת בלי לחבור לשחקנים משוק הסליקה.

דרישות המכרז

. ספק השירות באפליקציית התשלום יתבקש בין היתר לפתוח חשבונות לציבור הנוסעים, להפעיל מערך שירות לקוחות, לספק תמיכה טכנית, אתר אינטרנט ייעודי, אבטחת מידע, מתן מידע בזמן אמת לרבות תכנון מסלולים, מתן לו"ז על קווי אוטובוסים או אמצעי תחבורה ציבורית אחרים, והצעה למסלול המהיר ביותר עבור הלקוח. אם לא יעמוד במפרט יסתכן בקנסות ההופכים את העסקה לכדאית הרבה פחות.

התמורה לחברה המפעילה תהיה כמה אגורות על כל תיקוף באפליקציה.  ההכנסה המוערכת היא 100 מיליון שקל המתחלקים בין שלושת המפעילים, לצד קנסות על עיכובים, זמני המתנה של שירות לקוחות, ועל נפילת השירות המתחילים מ–50 שקל ויכולים להגיע ל-50 אלף שקל לאירוע.

את ההכנסות  האמתיות החברות יכולות לקבל באמצעות פרסום שהותר על ידי משרד התחבורה, אם כי גם באופן מוגבל ובלי לקבל מידע אישי על המשתמשים, למשל פרטי מיקום.

מהן העמלות על אפליקציות התשלומים ואיך לא לשלם אותן

האם אפשר לשלם באפליקציות התשלומים בבתי עסק

אפליקציות התשלומים רוצות להיכנס לסופר-פארם