מיסים    

בעל עסק, קיבלת טופס 5329? כנראה מס הכנסה חושד בך

טופס 5329 הוא טופס דיווח על מקורות הכנסה בארץ בחו"ל ודיווח על פרטים אישיים. הטופס הוא למעשה מלחמה בהעלמות המס ובהון השחור. כדי להימנע מאלו רשות המסים מצליבה מידע מהרשויות השונות  ואף מגורמים בחו"ל. דרך נוספת היא המלשינון, המאפשר לאזרחים לדווח על מעלימי מסים. מרגע שצץ החשד יקבל החשוד את הטופס.

הטופס כולל דרישה למידע על מקורות ההכנסה של הנמען, נכסים שבבעלותו וכן של בני הזוג שלו. חייבים  לפרט על כל הכנסות והנכסים בארץ ובחו"ל של בני הזוג דוגמת מקומות עבודה, נכסי נדל"ן, מניות בחברות, כלי רכב, ניירות ערך, חשבונות בנק וכו'.הדרישה להצהרת ההון ולמקורות הכנסה מיועדת לתושבים אשר מרכז חייהם בישראל, וקיים לרשויות המס מידע כלשהו אשר מהווה מדד להעלמת הכנסות.

המידע הניתן בטופס מאפשר לרשות להחליט אם להמשיך בחקירה או לא. שאלה חשובה היא מרכז החיים, למעשה זו הייתה השאלה המרכזית במשפטה של בר רפאלי, ובה צריך לדווח היכן מתרחשים מרבית חייו ועסקיו של הנחקר.

גילוי מרצון

רשות המסים רואה בטופס 5329 תחילת חקירה ולכן לא מאפשרת הליך גילוי מרצון – הליך שבו אדם מודה על אי תשלום מסים ומשלם רק את המסים ולא את החובות והקנסות האחרים. אחד מהתנאים של הליך זה הוא  כי בזמן  הגילוי אין בידי רשות המיסים מידע בעניין הגילוי או שהרשות אינה מנהלת בדיקה או חקירה בעניין מבקש ההליך. עם זאת, אפשר להימנע מהליך פלילי באמצעות פריסת החוב לתשלומים ולא לשם קנסות במקרים מסוימים.

כופר מס

למעלימי מסים על פי הרשות יש אפשרות להמיר את ההליך הפלילי והחשדות נגדם בכופר מס, כלומר בתשלום. יש להגיש בקשה לוועדה של רשות המיסים. השיקולים שיעזרו לוועדה להחליט אם ליהנות לבקשה הם:  חומרת העבירה, היקף העבירה, תשלום המס, מצב משפחתי, מסגרת תפקיד, תחום העיסוק ועוד.

אם קיבלתם כבר את הטופס,קשה יותר לפתוח בהליך כזה,  אם כי בעזרת עורך דין אפשר להשיג גם כופר מס.

תמרור אזהרה – בעל עסק לסימון תמרורים חשוד בהעלמת מס של 1.5 מיליון שקל

חוק פקט";א – למניעת העלמת מס של אזרחי ארצות הברית

בנק הפועלים יגדיל את ההפרשה בגין פרשת העלמות המס ב-920 מיליון שקל