מיסים    

"בעל מקצוע הגון שרוצה לעבוד כחוק עם חשבונית, מוצא את עצמו מתחרה במעלימי מס"

מעודכן ל-05/2019

ביקשתם פעם בלי קבלה כד לחסוך כסף? אמרתם תשלם לי רק במזומן? אתם חלק מכלכלה שחורה. באגף האוצר מסבירים:

"שאלו אתכם פעם עם חשבונית, או בלי חשבונית, אם כן אז נראה שגם אתם נתקלתם בכלכלה שחורה שבה כסף רב נצבר בדרכים לא חוקיות. הנזקים למשק הישראלי כתוצאה מהכלכלה השחורה, הם אדירים, מה שאומר שאנחנו מפסידים מיליארדים של כספי מיסים.

"כסף שהיה יכול ללכת לחינוך, לרווחה או לבריאות. ולגרום לכך שכולנו נשלם פחות מיסים, ממה שאנחנו משלמים היום. ההון השחור משפיע ישירות גם על התחרות במשק. בעל מקצוע הגון שרוצה לעבוד כחוק עם חשבונית, מוצא את עצמו מתחרה במעלימי מס שמצליחים לתת על אותו השירות שמצליחים לתת על אותו השירות מחיר נמוך יותר ובכך פוגעים בכולנו ולא רק זה – המזומן מהווה דרך לפשיעה חמורה ולפעילות טרור כך שארגונים אלה מתנהלים במזומן מבלי לתת דין וחשבון.

במטרה להילחם בכלכלה השחורה, משרד האוצר מקדם תוכנית להפחתת השימוש במזומן, ומעבר לאמצעים דיגיטליים בדומה למדינות רבות בעולם. בכך אנו מקווים להילחם בכלכלה השחורה ולהפוך את המשק הישראלי לרווחי יותר, לשוויוני יותר ולבטוח יותר." אחת התוכניות המדוברות שהושקה השנה הייתה התוכנית להגבלת השימוש במזומן. להרחבה פה: החוק להגבלת שימוש במזומן – כל מה שצריך לדעת

מהי כלכלה שחורה

כלכלה שחורה  נקראת גם "כלכלת צל" (shadow economy)  וההגדרה שלה היא למעשה פעילות כלכלית שאיננה מופיעה בנתוני התוצר המקומי הגולמי (תל"ג).

כלכלה שחורה כוללת פעילויות כלכלית והכנסות שמתבצעות מחוץ למסגרת החוקית של המדינה. עסקאות שכאלה לא עוברות כאמור דרך רשות המיסים, וההערכה שמדובר – שימו לב – בסכומים של קרוב לעשרה מיליארד שקל בשנה! זה המון כסף, ואם רק לשם המחשה  לוקחים את ה-5 שנים האחרונות הרי שמדובר בעשרות מיליארדים – סכום שהיה מקטי את הגירעון לאפס.

להחרבה על כלכלה שחורה: כלכלה שחורה – איך זה פוגע לכם בכיס?

גילוי מרצון – לגלות או לא לגלות?