מיסים    

בעלי רכבים היברידיים יכולים להיות רגועים: הטבת המס הוארכה בשנתיים

רכב היברידי
מעודכן ל-11/2019

בשורה לבעלי הרכבים ההיברידיים: ועדת הכספים האריכה את הטבת שווי השימוש בשנתיים נוספות!

ההטבה כוללת גם רכבים חשמליים ופלאג-אין, ונוגעת ליותר מ-30 אלף שכירים בישראל. בנוסף סיכמה הוועדה כי רשות המיסים תביא צו להארכה בת שנתיים של הוראת השעה לעניין מס על רכבי יוקרה, בכללם רכבי יוקרה היברידיים וחשמליים, תחת הארכה קבועה שביקשה רשות המיסים. הסיכום הושג לאחר שחברי ועדה מחו על הפגיעה בהטבת מס הרכישה של רכבים היברידיים, ודרשו שלא לאשר את מיסוי רכבי היוקרה

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, שהציע את מתווה הפשרה: "אני מברך על סיכום, אנחנו לא רוצים להגיע לסוף השנה ושהמס יקפוץ למחזיקי רכבים אלה. יש לנו אינטרס שיזהמו פחות, שישתמשו בפחות דלק, אינטרס ציבורי מהדרגה הראשונה"

ועדת הכספים האריכה היום (ג') בשנתיים נוספות את הוראת השעה, המעגנת הטבת שווי השימוש לרכבים היברידיים ורכבי פלאג-אין וחשמליים. ההטבה שעמדה לפוג בסוף השנה, תחול עד לתום שנת 2021. במקביל סיכמה הוועדה כי רשות המיסים תגיש לאישורה הארכה בת שנתיים לעניין מיסוי מוגדל של רכבי יוקרה. במהלך הדיון קראו חלק מחברי הוועדה שלא להסכים לאישור הארכת המיסוי המוגבר על רקע ייקור מס הקניה על רכישת רכבים אלה, מנגד הציגה רשות המיסים כי אישור הטבת שווי השימוש תלוי בכך. לאחר דין ודברים, אישרו חברי הוועדה את הטבת שווי השימוש, לאחר שהסכימו להצעת פשרה שהעלה יו"ר הוועדה, ולפיה מיסוי רכבי היוקרה יאושר לשנתיים בלבד ולא באופן קבוע כפי שביקשה רשות המיסים, וכי יתקיים דיון והרשות תציג נתונים לעניין הרכבים ההיברידיים. ההסכמה הושגה לשם מניעת פגיעה במחזיקי הרכבים ההיברידיים, שעה שהטבת שווי השימוש תפוג בסוף השנה.

הטבת שווי השימוש מעניקה הנחה בזקיפת שווי השימוש, בגובה של 500 שקלים לרכבים היברידיים ו-1,000 שקלים לרכבי פלאג-אין וחשמליים.

הוראת השעה לעניין מס על רכבי יוקרה, בכללם רכבי יוקרה היברידיים וחשמליים, קובעת כי מס הקניה על רכבי יוקרה, יחול על רכבים שעלותם מעל 300,000 שקלים, כולל כלי רכב היברידיים וחשמליים.

מס הקניה המוגדל על רכבי יוקרה נכנס לתוקף כהוראת שעה בספטמבר 2013 ומאז הוארך מידי תקופה, כאשר שיעור מס הקניה עולה באופן הדרגתי ככל שמחיר המחירון גדול יותר מ-300,000 שקלים. ככל שמחיר הרכב לצרכן גבוה יותר כך המיסוי עליו גדול יותר, כאשר המקסימום יכול להגיע ל-20% מיסוי גבוה יותר מהמס הבסיסי העומד על 83%, קרי 103%.

לפני כשנה נקבע כי ההוראות תחולנה גם על רכבים עם טכנולוגיות הנעה מתקדמות הנהנים משיעורי מס מופחתים: רכב היברידי בדרגת זיהום 2, רכב plug-in ורכב חשמלי. באוצר נימקו אז את הוספת הרכבים הירוקים לרשימה בכך שקיימת מגמה של ייבוא מוגבר של רכבי פאר בטכנולוגיות אלה ומחירם הגבוה נובע מהיותם רכבי פאר ולא מהטכנולוגיה המוטמעת בהם.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח את הדיון: "אנו דנים כאן במספר תקנות הנוגעות לרכבים היברידיים וחשמליים, הטבת שווי השימוש אמורה להסתיים בסוף השנה ואנחנו רוצים להאריך אותה".

ח"כ מיקי חיימוביץ: "למה שווי השימוש עדיין בהוראות שעה, שאנחנו במשבר אקלים, 2,500 איש בישראל מתים מזיהום אוויר. איפה המדיניות של הרשויות? אני קוראת לכם לעודד שימוש ברכבים אלה ולא הפוך"

ח"כ יזהר שי: "אני מחזיק ביד את מדיניות המס של ארה"ב, בכל מדינות אירופה, מדינות בכל העולם מעודדות את השימוש ברכב חשמלי בכל דרך אפשרית. הארכה בשנתיים זה טיפול חלק ולא יותר. קיבלנו הבטחה של סגן השר, ומביאים פה בשורה חלקית".

דורון שורר, חברת אוטומקס: "יש פה חוסר היגיון לומר שמי שקונה את הרכב לא יזכה לעידוד והטבה, ומי שישתמש בו יזכה להטבה".

ח"כ מיקי לוי: "אי אפשר להביא חצי מהצו. אם לא תביאו הקלות לכלי רכב היברידיים או פלאג, או חשמלי, בדרג הזול יותר, נתנגד גם לחלק הראשון".

ח"כ אבי ניסנקורן: "בעיני הדברים כרוכים אחד בשני. כל מי שיושב פה בעד הטבת שווי השימוש, מהצד השני אין לי התנגדות לרכבי יוקרה אבל אני רוצה לדעת את כל התמונה. צריך לכלול את רכבי היוקרה במכלול ההיברידי, שנראה את המדיניות הכללית של המדינה על הרכבים, ועל מדידת הירוק בישראל".

מירי סביון, המשנה למנהל רשות המיסים: "לעניין העלאת מס קניה לרכבים היברידיים, חשמליים ופלאג אין, המצב החוקי היה שניתנו הטבות במס קנייה עד 2019, אם לא הייתה חקיקה הם היו עוברים למיסוי רגיל. המדיניות היא לתת את העדיפות שצריך לתת. לרכבים שווי ערך, ניתנת עדיפות שתיצור כדאיות לרכוש רכבים פחות מזהמים. הדברים מובאים אחרי עבודות כלכליות שנבחנו אצלנו, מה ההטבה הנכונה לתת. קרו כל מיני דברים בשוק הרכב, הפער במחירים מאוד הצטמצם בין הרכבים האלה לרכבי בנזין, לכן לא היה צורך בהטבות מס כ"כ גדולות, וגם בהנחות שניתנות כעת, הרכבים האלה יכולים להיות זולים יותר. לא ביטלנו את ההטבות, יש מבנה הדרגתי שמתאים לסיטואציה".

ח"כ גפני: "אתם מבקשים צו קבוע לעניין רכבי היוקרה, למה לא קבוע גם לעניין הרכבים ההיברידיים?"

סביון: "אנחנו לא יודעים מה יהיו השינויים בהמשך, העניין שונה".

ברשות המיסים הציגו כי למעלה מ-30 אלף עובדים שכירים מחזיקים ברכבים מסוגים אלה, וכי המשמעות של אי הארכת התקנות תהייה פגיעה בהטבת המס שלהם.

לאור חילוקי הדעות, הציע יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני לקבוע כי גם מס רכבי היוקרה יוארך בשנתיים בלבד, בדומה להטבת שווי השימוש: "אם לא נאשר זאת כעת, אני לא יודע מה יהיה כאן מבחינה פוליטית בשבועות הקרובים, ואז נחטא למטרה של כולנו".

אנשי רשות המיסים הסכימו להצעת היו"ר, ולאחר התייעצות סיעתית הסכימו גם חברי הוועדה מקרב מפלגת כחול לבן.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון: "אני מודה לכולם על ההסכמות, נקיים דיון לעניין ההיברידיים בכלל, אנחנו לא רוצים להגיע לסוף השנה ושהמס יקפוץ למחזיקי רכבים אלה. יש לנו אינטרס שיזהמו פחות, שישתמשו בפחות דלק, אינטרס ציבורי מהדרגה הראשונה. עם ההסכמות נמשיך ונפעל בנושא הרכבים הירוקים, למען הסביבה ולמען ציבור הצרכנים".

מחזיקים בדרכון אמריקאי? תשלמו עוד מסים

רכבים היברידיים צמודים מהעבודה עלולים להתייקר