חדשות    

בנק ישראל – הריבית ללא שינוי; עד מתי?

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. צילום: בנק ישראל

ריבית בנק ישראל נותרה ללא שינוי – 0.25%.

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה כצפוי,  להותיר את שיעור הריבית ללא שינוי על 0.25%. ההחלטה התקבלה על רקע מדד המחיירם הנמוך בחודש אפריל. המדד שפורסם בשבוע שעבר עלה ב-0.3% בלבד, כשציפיות האנליסטים והכלכלנים היו לעלייה עד 0.5%.

במקביל להחלטה, ציינה הוועדה המוניטרית כי תוואי העלאת הריבית בעתיד יהיה הדרגתי וזהיר, באופן שיתמוך בתהליך שבסופו האינפלציה תתייצב בסביבת מרכז תחום היעד, ובפעילות הכלכלית.

ומתי צפויה העלאת ריבית?  להערכת אי.בי.אי ברבעון האחרון של השנה, ויש כללכנים שסבורים שזה עשוי לגלוש ל-2020. רפי גוזלן, הכלכלן הראשי אי.בי.אי בית השקעות, אמר על רקע פרסום ההודעה –  "ריבית בנק ישראל שפורסה כעת  נותרה כצפוי ללא שינוי ברמה של 0.25%. הטון ממשיך להיות 'יוני'. אנו מערייכם בדומה להערכתנו הקודמת,  כי הריבית תישאר ללא שינוי בחודשים הקרובים, ומצפים להבשלת התנאים להעלאת הריבית רק ברבעון האחרון של השנה".

בבנק ישראל בראשות הנגיד , פרופ' אמרי ירון הסבירו את ההחלטה במספר גורמים וסיפקו רקע להחלטה. אחד ההסברים קשור כאמור למדד. המדד באפריל אמנם היה נמוך מהתחזית, אם כי ,המדדים הקודמים היו גבוהים."בשנים עשר החודשים האחרונים נרשמה אינפלציה של ,1.3%,  בדומה לרמה של החודשים האחרונים. האינפלציה לפי המדד המנוכה מעט נמוכה יותר. האינפלציה במחירי המוצרים הבלתי סחירים, המהווה קירוב לרכיב המקומי של האינפלציה, עדיין מצויה מעל לרמה של 2%, ואינפלציית הסחירים עלתה מרמה שלילית לרמה אפסית.

"הציפיות והתחזיות לאינפלציה לשנה מצויות מעט מעל הגבול התחתון של טווח היעד, ולאחר פרסום מדד אפריל נרשמה ירידה קלה; הציפיות פורוורד לטווחים הבינוניים והארוכים נותרו בקרבת מרכז היעד, אך בציפיות לשנה השנייה נרשמה ירידה .

"מתחילת השנה השקל התחזק ב-4.6% מול הדולר ובמונחי שער החליפין האפקטיבי הוא התחזק מתחילת השנה ב-6%, ומאז החלטת הריבית הקודמת – ב-1.2%. הייסוף מעכב את המשך עליית האינפלציה לכיוון מרכז היעד.

"מזה מספר רבעונים המשק צומח בסביבת הקצב הפוטנציאלי. על פי האומדן הראשון לנתוני החשבונאות הלאומית של הרבעון הראשון, המשק צמח בשיעור של 5.2%, אולם הנתון הושפע בצורה משמעותית מהיבוא המוגבר של כלי רכב ברבעון הראשון. בניכוי השפעה זו, חטיבת המחקר מעריכה שהמשק צמח בשיעור של מעט למטה מ-3%. יצוא השירותים בלט לטובה, אולם גם יצוא הסחורות צמח בקצב נאה. נתוני הקצה לגבי היצוא מעורבים: מסתמנת ירידה בשיעור החברות המדווחות בסקר המגמות על מגבלה חמורה במחסור להזמנות בייצוא, אך  נתוני סחר החוץ מצביעים על האטה ביצוא הסחורות באפריל. הצריכה הפרטית השוטפת צמחה ברבעון הראשון בשיעור מתון יחסית, ומרבית סעיפי ההשקעה שאינם כלי רכב התכווצו. נתוני שוק העבודה מעידים כי זה נותר הדוק: בשיעורי ההשתתפות והתעסוקה נרשמה עלייה קלה מרמות השיא בהן שהו, העלייה הקלה בשיעור האבטלה מתחילת 2018 לא מעידה על עלייה בעומק האבטלה, ונמשכת עליית השכר, בהובלת המגזר העסקי. עם זאת, שיעור המשרות הפנויות אמנם עדיין גבוה אך הוא יורד במתינות מזה מספר חודשים.

בחודשים האחרונים מחירי הדירות שבו לעלות במתינות, ובשנה האחרונה הם עלו בכ-0.5%. מספר העסקאות גדל בצורה משמעותית, בפרט בקרב הרוכשים דירה לראשונה, לצד הירידה המתמשכת בהשקעה בבנייה למגורים. נמשכת מגמת התרחבות בהיקף המשכנתאות, וריבית המשכנתאות ירדה במתינות.

"הסיכונים בכלכלה העולמית התגברו – על אף שנתוני הצמיחה של המשקים העיקריים ברבעון הראשון הפתיעו לטובה –  בעיקר לנוכח החרפת "מלחמת הסחר" בין ארה"ב לסין. קרן המטבע עדכנה שוב כלפי מטה את תחזיות הסחר העולמי והצמיחה למרבית הגושים, ובעיקר לאירופה. ההאטה בסחר העולמי נמשכת וכוללת גם את המשקים המתעוררים.

"בשווקים הפיננסיים נרשמו ירידות שערים במדדי המניות, בעיקר לאחר המשבר סביב שיחות הסחר, ותשואות האג"ח הממשלתיות הוסיפו לרדת במתינות, על רקע הצפי לכך שלעת עתה ייעצר תהליך הצמצום המוניטרי הגלובלי והרעה בסנטימנט בשווקים. בארה"ב נמשכה התמתנות מסוימת באינפלציית הליבה; ה-FED הותיר את הריבית על כנה, וציין כי על אף הצמיחה האיתנה ברבעון הראשון ניכרת התמתנות בצריכה הפרטית ובהשקעות. באירופה התמונה הכללית מצביעה עדיין על חולשה, אם כי נתוני הצמיחה של הרבעון הראשון במספר מדינות מובילות הפתיעו לטובה. ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי ונשיאו ציין כי התחזק הצפי להאטה בצמיחה ב-2019.

"גם בבריטניה נתוני הצמיחה ברבעון הראשון היו מעודדים, אך הסיכונים לגבי הברקזיט נותרו גבוהים, ויישומו נדחה שוב. ביפן ממשיכה ההתמתנות בפעילות הכלכלית מתחילת השנה והפרלמנט אישר תכנית תמריצים כדי לתמוך בכלכלה. הצמיחה בסין התייצבה ברבעון הראשון לאחר ההתמתנות בסוף 2018 אם כי נתוני הפעילות מצביעים על המשך התמתנות. מחיר הנפט נותר יציב מאז החלטת הריבית הקודמת, על רקע ירידה בהיצע מחד, והרעה בסנטימנט בשווקים מאידך.

ריבית פריים – ככה הבנקים עושים עליכם קופה

ריבית – כל מה שצריך לדעת