מדריכי דירה ומשכנתא    

בית משותף – מה הכללים החלים על הרכוש המשותף, מדרגות, מקלט, מחסנים?

בניין מופת
מעודכן ל-08/2019

בית משותף מתחלק לדירה הפרטית שלכם, ובכן, לשטח המשותף, זה כולל למשל מחסנים, מדרגות ומקלטים וכן מעליות. כל עוד השימוש סביר, אין בעיה של כל דייר לעשות שימוש ברכוש המשותף. אך מה קורה כשהשימוש לא סביר? פה מתחילות הבעיות. אבל בעיקרון, כל עוד לא נפגעה אפשרות השימוש של שאר הדיירים, מובן שמדובר בשימוש סביר אלא אם הוחלט אחרת באספת הדיירים או בתקנון משותף.

כך למשל אפשר להחליט באסיפה או בתקנון שחלק מהגג יהיה שייך רק לדירה אחת, אפשר גם לקבוע שהמעלית תהיה רק עבור בעלי הדירות הגרים בקומות הגבוהות אם בעלי הדירות בקומות הנמוכות מסרבים לשלם.

אפשר גם לקבוע בתקנון – כך במקרה של הגג – כי כל הרכוש המשותף יהיה שייך לדירה אחת. חדרי מדרגות, מעליות ומקלטים ומחסנים, עם זאת לא יכולים להיות שייכים לדירה אחת, אפילו אם כתוב כך בתקנון.

דוגמאות לשימוש לא סביר:

שימוש של שכן אחד במקלט כמחסן רק לציודו – לא רק שזה פוגע בשימוש של הדיירים האחרים, אלא יש בכך סכנת חיים. גם שימוש במחסן למגורים פוגע בשימוש של השכנים האחרים.

מה לגבי מערכת סטריאו, ריהוט וגינה על הגג? אם לא נקבע בתקנון כי  מדובר בשימוש מותר, השכן לא יוכל לעשות זאת.

תליית שלט, וילון, קישוט או פרסומת מהחלון על הקיר החיצוני מותרת אם מדובר  בגודל סביר המותר על פי החוק שאינו מהווה הפרעה ממשית למי מהשכנים. אך שלט גדול או שלט המפריע בצורה ממשית לשכנים אינו שימוש סביר

דוגמאות לשימוש סביר

כמובן שבניית סוכנה בחצר למשל אינה נחשבת שימוש לא סביר בבית משותף, גם שימוש במחסן לציוד נחשב סביר, כל עוד הוא בכמות סבירה ולא מדובר באגרנות. כך למשל הצבת אופניים במחסן זה שימוש סביר. אבל אם תציבו אותם במדרגות ותפריעו לתנועה, זה כבר לא שימוש סביר.

אם יש ספק, יש תביעה

אם השכנים לא מגיעים להסכמה בנוגע לרכוש המשותף תוגש תביעה למפקח על רישום המקרקעין. נציין כי רק בעלי דירות יכולים להגיש תביעה או שוכרים מעל 25 שנה. גם ועד הבית יכול להגיש את התביעה. יש לציין שהתביעה היא במחיר אגרת תובענה רגילה בבית משפט השלום. ראו כאן

בית משותף – מה זה ומה צריך לדעת

בית כנסת ליד הבית או בבניין משותף – איך זה משפיע

כמה עולה להחזיק בית פרטי