שוק ההון    

ביונד מיט, מניית ההמבורגר הטבעוני שסיימה יום מסחר ב-4 מיליארד דולר

מניית תחליפי הבשר ביונד מיט זינקה ב-160% ביום המסחר הראשון שלה. איך עשתה את זה?

ביונד מיט, חברת תחיליפי הבשר, הציגה שיא של זינוק במניה ביום המסחר הראשון מאז שנת 2000, אז זכתה לשיא פאלם, יצרנית האבטיפוס של הטאבלט. מניית ביונד מיט זינקה ב-160% ביום המסחר הראשון וסיימה את היום בכמעט 4 מיליארד דולר. לכן זו ההנפקה  הטובה ביותר מאז 2019.

 הנתונים שהציגו בעלי החברות לקוחים מעולם תחליפי החלב. שוק תחליפי החלב האמריקאי הגיע ל־13% משוק החלב הכללי או 2 מיליארד דולר. אם ביונד מיט תגיע לשיעור דומה, מדובר בכ־35 מיליארד דולר.  שוק הבשר האמריקאי מסתכם כיום ב־271 מיליארד דולר.

עוד סיבה היא שבעלי החברה לא פונים לנישה הטבעונית בלבד, אלא טוענים שהמבורגר צמחי, מוצר הדגל של ביונד מיט, אינו תחליף. הם טוענים  זה מוצר שמצטרף לבשר רגיל. ההמבורגרים של ביונד מיט נמכרים ברשתות גדולות המוכרות הבשר. והלקוחות אומרים שאין הבדל בטעם בין הקציצה הצמחית של ביונד מיט לבשר. יתרה מכך, לדברי מייסד החברה, 93% מהאמריקאים שרכשו את מוצרי החברה ברשת הסופרים קרוגר קנו במקביל גם בשר רגיל.

לפי המייסד, ביונד מיט לוקחת את החומרים שחיות המשק צורכות כגון צמחים, משלבת אותם עם מים וכל דבר נוסף שנחוץ, ולמעשה עוקפת את הצורך בחיה, צוואר הבקבוק המרכזי של ענף החקלאות.

כניסת ביונד מיט השפיעה גם על ענף המזון, שסובל מחסמי כניסה גבוהים.  מאז עליית המוצרים הראשונים של ביונד מיט למדפים ב־2013 היא צמחה במהירות, והיום הם נמכרים ב־35 אלף נקודות הפצה ברחבי ארה"ב,.

עדיין אין רווח אבל ההפסדים מצטמצמים

ההכנסות של ביונד מיט יותר ממכפילות את עצמן מדי שנה מאז 2015, והסתכמו ב88 מיליון דולר ב־2018.  בשורת הרווח היא מזכירה  חברות טכנולוגיה טריות רבות – רווח אין כל כך. החברה רק הפסידה מיום הקמתה, אם כי  שיעור ההפסד מתכווץ גם אם המספר האבסולוטי נותר כמעט ללא שינוי בין 25 ל־30 מיליון דולר. ב־2018 הצליחה החברה להיפטר לראשונה מהפסד גולמי. לפי נתוני הרבעון הראשון של 2019, נראה שהיא תעבור את ה־200 מיליון דולר בהכנסות השנה, ותגיע לשיעור רווחיות גולמית של 20%, וזה עוקף את מובילת שוק הבשר האמריקאי, .

לא מעט סלבריאטאים משקיעים בקבוצה כמו ליאונרדו די קפריו וג'סיקה צ'סטיין. מייסד טוויטר אוון ויליאמס השקיע כסף ישירות בחברה, כך שאחרי ההנפקה הוא מחזיק ב־7.5%. בעלי מניות נודעים נוספים בחברה הם קרן הון הסיכון קליינר פרקינס.

ביונד מיט בישראל

ביונד מיט הגיעה לארץ בינואר השנה. עם הגעתו נכנס למספר מצומצם יחסית של מסעדות, ובהן "זכאים" הטבעונית, רשת ההמבורגריות "סוסו אנד סאנס" של השף עומר מילר, "מחניודה" של השף אסף גרניט בירושלים ו"ריינבואו" התל־אביבית. אבל בתוך פחות מחצי שנה הצליח לחדור המוצר ללמעלה מ־100 מסעדות בפריסה ארצית, ובהן "פורטר אנד סאנס", "מרקט", רשת ההמבורגריות BBB, "חומוס בר" בחיפה, "הקציצה הטבעית" בעפולה, wolf בבנימינה ו"מסאו" באשקלון.

לשוק הקמעונאי, כמו של רמי לוי, טרם הגיעה בשל בירוקרטיה של משרד הבריאות, אף שנמצאת עמו בהליכים

BBB לחו"ל ולתחומים נוספים

מדד הביג מק  – מה זה? ומה הוא מודד?