אחזקת דירה    

בוחרים מיטה זוגית – כל מה שצריך לדעת!

קניית ריהוט היא חלק אינטגרלי משיפוץ של דירה או רכישת דירה. ומסתבר שזה לא עניין כל כך פשוט. אז איך קונים מיטה? מה משפיע על הבחירה? התקציב, הגיל, המראה. מה משפיע על איכות המיטה? קודם כל המזרן.

אין כמו שינה טובה על מיטה טובה, שממנה מקיצים רעננים ומוכנים ליום חדש. לכן חשוב מאד לבחור מיטה נוחה, וחשוב עוד יותר – מזרן איכותי. שינה על מזרן לא טוב ומיטה לא נוחה עלולים גם לפגוע בבריאותכם – בעמוד השדרה למשל… במדריך זה נתמקד במיטה זוגית לחדר השינה.

היצע המיטות הזוגיות הוא עצום והמחירים בענף זה נעים בין כמה מאות שקלים לבסיס למיטה עם מזרן ועד עשרות אלפי שקלים למיטה מתכווננת איכותית.

אז איך נבחר את המיטה הטובה לנו?

קודם כל, כשמדובר במיטה זוגית, רצוי מאד שכל תהליך ההחלטות והרכישה ייעשה בידי שני בני הזוג ביחד – הרי שניכם תשנו עליה. מתחילים מקביעת תקציב – אם אתם זוג צעיר שעוד לא הספיק להתבסס ואולי אפילו טרם נישאתם, כנראה שתסתפקו במיטה זולה. אתם מבוגרים יותר, ואולי יש כבר בעיות גב ואין לכם בעיות של כסף? כנראה שתקדישו לכך תקציב גדול בהרבה.


ארונות – איזה סוגים יש? מה עדיף  ואיך בוחרים ארונות?

מטבח – כל מה שצריך לדעת

איך בוחרים סלון?

שיפוץ – מדריך מפורט 


מידות

אם יש לכם מזרן טוב ואתם צריכים רק את המיטה, שימו לב למידות המזרן כדי שיתאימו למידות המיטה.

הגודל הסטנדרטי של מיטה זוגית הוא 140 ס"מ לרוחב ו-200-190 ס"מ אורך. יש גם מיטות במידות גדולות יותר המכונות "קינג סייז" ברוחב 150-160 ס"מ ו-200-220 ס"מ אורך למי שמעדיף שינה מרווחת לצד בן/בת הזוג, ויש גם מיטות לפי מידות בהזמנה אישית.

מידות המיטה צריכות להתאים גם לגודל החדר; לא כדאי לקנות מיטה שתופסת את רוב החדר. מיטה זוגית צריכה להיות ממוקמת בחדר השינה כך שלשני בני הזוג תהיה גישה למיטה "מהצד שלהם", וראש המיטה צמוד לקיר; כלומר, רצוי לא להצמיד את אחד מצדי המיטה לקיר, אלא אם אתם רוצים לטפס מעל בן הזוג בכל פעם שאתם הולכים לישון. בצעו מדידות מדויקות, תבדקו את המרחק מהקיר, מהארון, היכן מוצבת הטלוויזיה בחדר (אם יש) – ואפשר אף לעשות שרטוט קטן של החדר ואתו להגיע לחנות.

מראה המיטה

מה המראה שאנחנו מחפשים במיטה שנרכוש? אנחנו צריכים להחליט אם אנחנו רוצים מיטת עץ או מברזל מפורזל? האם רוצים שידות לצד המיטה או מיטה ללא מסגרת? האם אנחנו רוצים מיטה עם צביון כפרי מעץ כהה? האם בסגנון עתיק? ואולי מיטה מתכווננת חשמלית?  גם את מראה המיטה כדאי להתאים למראה הכללי של חדר השינה, מה שבדרך כלל לא נעשה. האם יש לנו צורך בשטח אחסון בחדר שניתן לקבלו בארגז מצעים שיצורף למיטה?

יש לחשוב על הכל מראש – מיטה זוגית קונים לשנים רבות; המיטה צריכה להיות נוחה ומתאימה לשניכם, בסיס המיטה צריך להיות איתן ויציב  ושיש לכך אחריות לשנים. לכן, כדאי להשקיע מאמץ בתכנון המשותף ולהגיע לחנות יותר מגובשים ויותר מחושבים – זה יחסוך לכם גם זמן וגם כסף.

מחירים – החל מכמה מאות שקלים לבסיס יציב מעץ מלא או מתכת למיטה – רצוי שהבסיס לא יהיה לוח עץ שטוח, כי המזרן שיונח עליו צריך "לנשום". אפשר לקנות בסיסי מיטה ישירות מנגריות ומפעלים; בחנויות עשה זאת בעצמך כמו איקאה אפשר גם לקנות בסיסי מיטה בכמה מאות שקלים עם ציפוי בד וכד', שהם דקורטיביים ומקנים מראה מכובד יותר למיטה.

מיטה ממוצעת באיכות טובה יחסית תעלה בין 3,000 ₪ ל-5,000 ₪. ככל שהעץ איכותי יותר, וככל שהמיטה מכילה יותר חלקים (משענת ראש, ויש גם משענת ראש מעור, שידות, ארגז מצעים וכד'), וככל שמותג המיטה מוכר יותר, המחיר כמובן עולה. אבל, חשוב להדגיש כי בשנים האחורנות, מסתבר שההצעות לרכישת ריהוט בכלל ומיטות בפרט דרך האינטרנט, הן אטרקטיביות מאוד. זה יכול להיות של החנות עצמה, של היצרן עצמו, ושל אתר דילים ומבצעים כמו גרופון שמציע ריהוט של מספר גופים (ובינהם גופים רציניים וותיקים) בהנחות של עשרות אחוזים, ואפילו 50%. הרעיון של אתרי הדילים הוא פשוט – הם קונים כמות גדולה של מוצרים ולכן מקבלים הנחה גדולה, ואת ההנחה הזו מגלגלים (בחלקה) לרוכש הסופי. אז נכון, במקרים רבים אתם רוצים לראות את המוצר, אז ראשית אתם בהלט יכולים לראות – לכו לחנות וקנו באינטנרט; ושנית – אפשר גם לקבל רושם לא קטן דרך המראה באתר (והמלל המלווה – מידות, צבעים ועוד).

הכי חשוב – המזרן

מיטה איכותית היא חשובה, אך מה שחשוב יותר מכל, ומה שמשפיע על בריאותנו ואיכות השינה שלנו הוא – המזרן. במילים אחרות, אם אתם לא משופעים בכסף, הקפידו להשקיע את רוב הכסף במזרן טוב ותתאימו את המיטה אליו, ולא להיפך.

סוג המזרן – רוב המזרנים המשווקים היום הם מזרוני קפיצים, שתוחלת החיים שלהם ארוכה יחסית. אל תניחו למוכרנים שאומרים לכם שמדובר ב"מזרן אורטופדי", או "מזרן בריאותי" להלך עליכם קסמים. בדקו בעצמכם – מזרני הקפיצים האיכותיים יותר הם אלה שהבסיס שלהם עשוי קפיצים מרובים ומעליו חמרים כמו ויסקו או לטקס המקנים אלסטיות למזרן שמתאים עצמו לקימורי הגוף שלנו. המזרנים האורטופדיים היקרים משלבים גם חמרים טבעיים כמו כותנה, שהיא חומר נושם שפחות מזיעים עליו ומתאים יותר למי שסובלים מאלרגיות, יש מזרנים עם ציפוי דוחה אבק ועוד. מזרני קפיצים איכותיים גם אינם מרעישים אם מתנהלת עליהם פעילות גופנית כלשהי…

תקן – יש לוודא כי המזרן אותו אתם רוכשים נושא תו תקן, וכי הרכב המזרן ופרטי היצרן מצוינים בברור על המזרן.

חיזוקי דפנות – בשולי המזרן הנראים תראו רצועה של 1 ס"מ בערך מרופדת קצת ותפורה לאורך דפנות המזרן. לא רק שהחיזוקים תומכים בשולי המזרן ומונעים את שקיעתם בזמן שכיבה או ישיבה על שפת המזרן, הם גם מגדילים את שטח השינה האפקטיבי.

קשה, רק או בינוני? עניין הקושי של המזרן הוא לאו דווקא בריאותי, בניגוד למה שמקובל לחשוב. יש מזרנים רכים אורטופדיים ומזרנים קשים איומים לגב. מדובר בעניין של נוחות בדרך כלל. לכן הדרך היעילה ביותר לבדוק אם המזרן נוח לכם הוא לשכב עליו במשך מספר דקות בחנות ולבקש לישון עליו מספר לילות בבית; יש הרבה חנויות שנותנות מזרנים לתקופת ניסיון של מספר ימים ואפילו שבועות (בתנאי שלא מסירים את ציפוי הניילון מעל המזרן). בקצור –  אל תקנו מזרן באינטרנט.

התאמה לאקלים הישראלי – אנחנו מזיעים תוך כדי שינה והזיעה נספגת לתוך המזרן; לכן, יש לשים לב שהמזרן מתאים לאקלים הישראלי באמצעות פתחי אוורור, דבר השומר על איכות המזרן לאורך שנים; במידה ולמזרן אין מערכת אוורור איכותית, התוצאה היא – פגיעה באיכות השינה ופגיעה בעמידות המזרן לאורך זמן.

גודל המזרן – רוב המזרנים הזוגיים הם בעלי שטח פנים של 140×190 עד 160×200 מ"מ. ניתן למצוא מזרנים למיטות מיוחדות וגדולות יותר, אבל הביאו בחשבון שכל עשרה סנטימטרים באורך ו/או ברוחב ייקרו את המזרן ב-100-200 שקלים בממוצע.

אחריות – על רוב המזרנים יש אחריות של 10-15 שנה. , אבל כדאי לבדוק בדיוק על מה אתם מקבלים אחריות. מעשית, ספק אם תשתמשו במזרון תקופה ארוכה כל-כך.

זהירות – מזרנים יכולים להתלקח, ובעקבות מספר אסונות שאירעו בשנים האחרונות, החליט משרד הכלכלה (התעשייה והמסחר) להוסיף תקן חדש לפיו מזרנים מחויבים להכיל מעכבי בעירה. אלא שאז קמו מחאות וטענות שמעכבי בעירה מכילים חמרים מסרטנים, והחלת התקן נדחתה עד להודעה חדשה.

מחירים – החל מכמה מאות שקלים ועד כמה אלפי שקלים – מזרן איכותי יעלה לכם לפחות 2,000 ₪.

מיטה מתכווננת

בסוף המאה הקודמת נכנסה לשוק המיטות הישראלי המיטה המתכווננת החשמלית. מדובר בפיתוח טכנולוגי שקרה לצד ההתפתחויות הטכנולוגיות האחרות של עשרות השנים האחרונות.

למיטה הסטנדרטית נוסף מנגנון חשמלי/מכאני המאפשר באמצעות שלט להרים את החלק העליון של המיטה, את החלק התחתון של המיטה (את שניהם ויש גם חלקי גוף שניתן להרים ולהוריד)  לזוויות שונות עד מצב של ישיבה. מאחורי ההמצאה עומדת הדעה שגם בשינה הגב שלנו צריך להיות מורם קמעה, כדי לאפשר נשימה עמוקה, וכפות הרגליים שלנו צריכות גם הן להיות מורמות כדי לעודד זרימת דם נכונה.

ואולם, ההמצאה הטכנולוגית הזאת נועדה בראש וראשונה לספק פתרונות נוחים לקריאה במיטה, לעבודה עם הלפטופ או צפייה בטלוויזיה בזווית נוחה של החלק העליון של הגוף. יש מיטות שכוללות מנגנון מסאז', יש מיטות שכוללות מערכת סטריאו וגם טלוויזיה שנשלפת מירכתי המיטה.

מה לבדוק? מיטות איכותיות נמדדות לפי איכות החומר, הגימור, חוזק המיטה והמנוע ועמידות החומרים.

נסו את המיטה בחנות – אתם צריכים לשכב עליה ולראות אם היא מתאימה לכם מבחינה ארגונומית; למשל, אם בעת הרמה או הורדה של המיטה מופעל לחץ על הגב התחתון או על אזור הכתפיים. אם, למשל, בעת הרמת החלק העליון של המיטה הראש מבצבץ החולה ולזוכה לתמיכה, המיטה לא טובה לכם. יש מיטות עם מפרק נוסף באזור הצוואר המעניקות תמיכה גם לראש. בדרך כלל מיטות זוגיות מתכווננות איכותיות מתוכננות כך שכל אחד מבני הזוג ישן על מזרן ומתקן כוונון נפרד, כך שלכל אחד מבני הזוג יש שליטה משלו על כוונון מיטתו.

בסיס גמיש – הבסיס המתכוונן של המיטה, זה שנמצא מתחת למזרן, אמור לשמש כרית תמיכה למזרן, ולכן אמור להיות עשוי מפולימר גמיש שעובד תחת לחץ ולא מגיב כמו משטח עץ רגיל.

חלקי המנגנון המכאני/החשמלי – לבדוק אותם. איך? להרים את המיטה לזווית של 90 מעלות, ואז תגלו את כל החלקים שגורמים לה לנוע. רצוי שיהיו כמה שפחות חלקים; במיטות הפחות איכותיות והזולות תמצאו ברזלים, רצועות אלסטיות וחלקי פלסטיק. ככל שמספר החלקים גדול יותר, כך גדל הסיכוי שאחד החלקים יישחק או יסבול מתקלות.

רצוי שהמערכת המתכווננת תהיה בנויה כולה מפלדה, ושהצירים הנעים בעת פעולת הכוונון יהיו עשויים מאקולון (ניילון תעשייתי), שמונע חיכוך בין המתכות. אקולון מבטיח עמידות לשנים ארוכות, ללא צורך בשימון ובגירוז, וכמובן פעולה חלקה ושקטה בעת הרמה והורדה של חלקי המיטה.

מנגנון בטיחות – וודאו שקיים מנגנון העוצר את המיטה באופן אוטומטי ברגע שהיא מזהה אובייקט זר מתחתיה – זה יכול להיות ספר, אבל זו יכולה גם להיות היד שלכם, או החתול שלכם במקרים לא נעימים. יש מנגנונים פשוטים אך אמינים המופעלים בלחץ הגוף, והם מונעים מעיכה של אובייקט זר מתחת למזרן.

 העדיפו שלט חוטי ולא אלחוטי – גם משום שקשה יותר לאבד אותו, ואין צורך בסוללות. שימו לב שכפתורי ההפעלה בשלט גדולים/מוארים כדי שתצליחו להפעילם בחושך וכשאתם רדומים.

רעש המנוע – הצמידו את האוזן למיטה והקשיבו לרעש מנוע הכוונון. חדר השינה שלכם שקט הרבה יותר מהחנות בה אתם נמצאים. וודאו שהמנוע מאד שקט, כי מנוע רועש יכול להפריע לחווית השינה של בן/בת הזוג.

תעודת אחריות – המנוע עלול להתקלקל, המנגנון המכאני, השלט והמיטה עצמה עלולים להישחק ולהתקלקל. שימו לב שתעודת האחריות מפרטת כמה שיותר פרטים תחת האחריות. תקופת האחריות על המנוע, המנגנון, השלט ותושבת המיטה אמורה להיות מינימום חמש שנים.

מחירים – טווח המחירים בענף המיטות המתכוונות רחב מאוד – החל מכמה אלפי שקלים 5,000 ₪ ועד לעשרות אלפי שקלים. ככל שהמיטה איכותית יותר (זה נמדד במוניטין החברה המוכרת, במותג, בחלקים איכותיים, בטכנולוגיה מתקדמת יותר וכל מה שהומלץ לעיל, ובתוספות – מנגנון לצוואר, טלוויזיה נשלפת, מערכת שמע ועוד) – המחיר יהיה גבוה יותר. מיטה מתכווננת מ"בית טוב" ברמה טובה צריכה לעלות בין 15 אלף ל-20 אלף ₪. יש אמנם מבצעים עם הוזלות משמעותיות, ואז צריך להקפיד לבדוק מה מציעים לכם. המדריך שלנו יסייע לכם גם בכך.

מיטת מים

ואולי חשקה נפשכם בכלל במיטה עם מזרן מים? היא זולה בהרבה, היא די בריאה – כי כל שטח הגוף בא במגע עם המזרן (בארה"ב, כ-10% מהמיטות הנמכרות הן מיטות מים), יש אפשרות לחימום המיטה בחורף, ואם אתם לא סובלים ממחלת הים, הרי שהתנועה הגלית העדינה של המזרן מסייעת להירדם מהר יותר. אגב, אין חשש להיבקעות המזרן ולשיטפון בחדר, אלא אם כן זה נעשה בזדון – אז תחשבו על זה. והמחירים – מכמה מאות שקלים ועד כ-2,500-3,000 ₪ למיטת מים איכותית ומעוצבת.


איך בוחרים סלון?

ארונות – איזה סוגים יש? מה עדיף  ואיך בוחרים ארונות?

מטבח – כל מה שצריך לדעת

שיפוץ – מדריך מפורט