משפט    

באושר ועושר: הסכם ממון – מה זה אומר והאם כדאי לעשות?

pixabay

באושר ועושר

הסכם ממון – מה זה אומר בעצם? מדוע כדאי לערוך אותו, באילו מקרים הוא חשוב במיוחד ומה יהא על הרומנטיקה * כל מה שחשוב לדעת על הסכם טרום נישואים במקום אחד

מעודכן ל-10/2021

 

כאשר זוג מחליט למסד את יחסיו, האהבה נמצאת בשיא פריחתה ונראה כי היא תימשך לנצח – אבל דווקא ברגעים האלה כדאי לעצור לרגע ולהסדיר את היחסים גם מהבחינה הממונית, כדי להימנע ממחלוקות קשות בעתיד, אם חלילה החבילה תתפרק.

אז מהו בעצם הסכם ממון?

הסכם ממון הוא חוזה הנערך בכתב בין בני זוג, בין שהם בוחרים להינשא ובין שמחליטים לחיות כידועים בציבור. בהסכם מוסדרים כל ענייני הרכוש ביניהם, בהתאם לרצון האישי והפרטי של כל אחד מהם. הסכם כזה הוא למעשה "תעודת ביטוח רכושית" של בני הזוג, ומטרתו להסדיר מה מרכושם ייחשב רכוש אישי  ויישאר בבעלותו האישית של כל אחד מהם, ומה מתוך הרכוש יהפוך לרכושם המשותף – ותהיינה להם זכויות שוות בו.

הסכם הממון מתייחס לרכוש בשני חלקים עיקריים: רכוש שנצבר עד הנישואים/החיים המשותפים ורכוש שנצבר ממועד הנישואין ואילך. הסכם הממון מציע לקבוע עקרונות הוגנים מראש על מנת להתוות את מערך היחסים הכלכלי בין בני הזוג.

חשוב לדעת: הסכם ממון גובר על הוראות החוק, וכך בני הזוג יכולים ליצור עבור עצמם את המערכת הכלכלית/משפטית המועדפת עליהם.

אילו נושאים מסדיר ההסכם?

ההסכם יכלול את כל הקשור בהגדרת הנכסים (פרטיים או משותפים) השייכים להם בעת עריכת ההסכם, דין רכוש עתידי, שיערוך הנכסים, פירות הנכסים, דין מתנות וירושות שיתקבלו במהלך הנישואין, דינם של  חובות, אופן חלוקת הנכסים המשותפים במקרה של פרידה או גירושין. כמו כן יוסדרו: מועד חלוקת הרכוש, קביעת הסמכות לערכאה המשפטית שתדון במחלוקות – בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הדתי, וכן מנגנון למניעת סרבנות גט.

לא לעשירים בלבד

בניגוד למה שאולי מקובל לחשוב, לא רק מיליונרים נזקקים להסכמי ממון. רבים מאתנו מתחילים את חיי הזוגיות כשברשותנו רק חשבון בנק צנוע. אבל גם אם אין לנו כרגע רכוש רב, חשוב לקבוע הסדרים לגבי רכוש שנצבור בעתיד. חתימה על הסכם ממון הוגן תבטיח את שמירת זכויותיהם של שני בני הזוג: הן את אלה של הצד העשיר יותר, אשר חושש לרכושו ובין אם מדובר בצד שהוא עשיר פחות החושש מקיפוח, תרומתו של כל צד היא בעלת ערך לעיתים בכסף ולעיתים בשווה כסף. (לדוגמה, ביכולת לתמוך נפשית, לגדל ילדים, לנהל משק ביתו וכיו"ב).

באילו מקרים חשוב לערוך הסכם ממון?

1. כאשר מעוניינים שהרכוש שנצבר במהלך הקשר לא יתחלק באופן שווה בין בני הזוג במקרה של פרידה

עריכת הסכם ממון מומלצת בכל מקרה שבו בני הזוג מעוניינים שחלוקת הרכוש תהיה שונה ממה שמכתיבה ברירת המחדל הקבועה בחוק. דוגמאות למקרים כאלה הן, למשל, כאשר בני הזוג אינם מעוניינים לחלק את הזכויות ממקום העבודה; כאשר יש פערי השתכרות בין הצדדים; כשצפויות להתקבל מתנות או ירושות; כשבני זוג נמצאים בפרק ב', והם כבר צברו רכוש והתחייבויות כמו תשלום מזונות; כאשר חיים ביחד כידועים בציבור ובמקרה שמעוניינים לרכוש דירה ומבקשים לקבוע חלוקה לא שוויונית, בשל השקעה שונה של כל אחד מהצדדים.

2. כשבני הזוג מתגוררים בדירה של אחד מהם שנקנתה לפני הכניסה לקשר

במצב כזה, הצד שרכש את הדירה מבקש לפעמים להבטיח שהדירה תפונה ללא טענות על ידי הצד השני במקרה של פרידה. במקרים רבים בני זוג גרים שנים בדירה שנצברה לפני הקשר, וביהמ"ש קובע שהוכחה כוונת שיתוף באותה דירה בגלל השנים שבהן חיו בה ונסיבות נוספות שמבססות כוונת שיתוף. לכן, הסכם ממון שמחריג את הדירה וקובע את מתכונת הפינוי עשוי להיות קריטי.

3. על מנת למנוע ויכוחים עתידיים

מומלץ לערוך הסכם גם לגבי רכוש שנצבר לפני הנישואים. גם לזוגות שמעוניינים בחלוקה סטנדרטית, לפיה כל אחד נשאר עם הנכסים שצבר לפני הקשר, מומלץ לערוך הסכם שבו מפורטים הנכסים וההון שכל צד הביא קודם לנישואים, וכך במקרה של פרידה תמנע המחלוקת העובדתית לגבי מה שייך למי.

מתי מומלץ לערוך את ההסכם?

ניתן לערוך הסכם ממון טרום נישואין וניתן לערוך הסכם ממון בזמן הנישואין, למשל כאשר בכוונת בני הזוג לקבוע מערכת רכושית שונה מזו הקבועה בחוק יחסי ממון.

כיצד נערך ההסכם?

ההסכם ייערך בכתב ויאושר בבית הדין או בבית המשפט לענייני משפחה. ניתן לאשר הסכם שנחתם לפני הנישואין גם באמצעות רשם הנישואין או נוטריון, ובכפוף לתנאים המנויים בחוק.

אישור ההסכם הוא תנאי מהותי ובלעדיו אין לו כל תוקף משפטי מחייב. יתרה מכך, העובדה כי ההסכם לא אושר עשויה להעיד על אי הסכמה של אחד הצדדים לתוכנו. לכן, יש לוודא אישור ההסכם כדין.

חשוב ורצוי לנסח את הסכם הממון בסיוע עורך דין המתמחה בדיני משפחה.

האם חובה לאשר את ההסכם בבית משפט?

הסכם ממון חובה לאשר בבית משפט לענייני משפחה על מנת שיהיה תקף. אולם כשבני הזוג טרם נישאו ניתן לאשרו גם בפני נוטריון או בפני רשם הנישואין.

ומה עם האהבה?

תוכנו של ההסכם הוא עתידי והוא ימומש  במקרה שבו החליטו בני הזוג להיפרד ולפרק את התא המשפחתי. אכן, ישנה אי נוחות בגיבוש וחתימת מסמך שכזה עוד בטרם החל הזוג את דרכו המשותפת. אולם אי נוחות זו מתבטלת אל מול הצורך להסדיר עניינים אשר עלולים להפוך בעתיד למאבק גירושין מסורבל ומכוער.

כמו כן, ניסוח ההסכם, חתימתו ואישורו מבטיחים כי בני הזוג אינם נישאים בשל אינטרסים כלכליים – במקרה שבו צד אחד עתיר נכסים – וכי לא יופעלו מהלכים סחטניים עם סיום הקשר הזוגי.

לקריאה נוספת בנושא: הסכמי ממון ופערי רכוש בין בני זוג