מדריכי השקעות    

ארביטראז' – רווח חסר סיכון; האם זה אפשרי? ואיך זה קשור למניות הדואליות?

מעודכן ל-09/2022

מהו ארביטראז'? ארביטראז' הוא מצב שמאפשר רווח ללא סיכון. מדובר באירוע נדיר, אבל יש דווקא מצבים שהוא קורה, ואז שחקנים מתוחכמים עושים הרבה כסף. זה עובד כך – נניח שמניה מסוימת נסחרת בכמה בורסות בעולם, ונניח שבבורסה אחת היא נסחרת ב-119.5 דולר ובמקום אחר ב-119.7 דולר. לכאורה זה ארביטראז' של 0.2 דולר – משקיע יכול למכור ב-119.7 ולקנות ב-119.5 דולר. זה אולי ארביטראז' עם רווח נמוך (כ-0.17%), אבל תתפלאו – זה מספיק למשקיעים מתוחכמים. פעילות בשערים האלו בהיקפים גדולים מייצרת רווח אבסולוטי גדול.

משקיעים "רגילים" לא יוכלו להפיק מכאן רווח בגלל העמלות – יש עמלת קנייה, עמלת מכירה, אולי גם עמלת המרת מטבע, עמלת איחוד מניות בין בורסות – זה כבר לא ייצא כלכלי, ובפועל גם מרווחים של 0.3%-0.5%, לא תמיד כלכליים למשקיעים רגילים. אבל משקיעים גדולים ומתוחכמים, לרבות קרנות גידור שמתמחות ברווחי ארביטראז', פשוט משלמים קרוב לאפס עמלות, ובמצב כזה, במיוחד כשמדובר בעסקאות גדולות, הרווח האבסולוטי יכול להיות כאמור גבוה.

ארביטראז' זה רווח כלכלי בלי סיכון שמתקיים בשווקים שונים, לא דווקא בשוקי המניות. זה יכול להיות בסחורות –   נפט, זהב ועוד; זה יכול להיות במט"ח – צמדי מט"ח שונים ועוד (כאן תוכלו לקרוא מדריך על מסחר בשוק הפורקס).

ברגע שקיים ארביטראז' דינו להיסגר – אחרי הכל, השווקים מתוחכמים ומתקדמים גם מבחינה טכנולוגית וברגע שבמקום אחד יש רווח, משקיעים יקנו במחיר הזול וימכרו במחיר הגבוה, כך שהשערים יתכנסו והארביטראז' ייסגר.

מניות דואליות

קיימות מניות רבות – כמה עשרות, לרבות מניית טבע, מיילן, פריגו, נייס, שנסחרות גם בבורסה בת"א וגם בבורסה בניו יורק. במניות האלו יש מסחר במקביל (לרוב בין 16:30 ועד הסגירה בת"א – באזור 17:25), ופה ושם יש אפשרויות לארביטראז'.

מעבר לכך, אחרי הסגירה בת"א, המסחר בניו יורק נמשך, עד לסגירה – לרוב בשעה 23:00, כך שבבוקר למחרת, השערים בניו יורק משפיעים על הפתיחה של הבורסה בת"א. זה כבר לא ארביטראז' כי רק בת"א מתנהל מסחר, אבל לרוב המחירים בת"א מתכנסים למחיר בניו יורק שם המחזורים גדולים יותר ושם לרוב נקבע שער המניה בפועל. ת"א לרוב עוקבת אחרי ניו יורק.

המניות האלו שנסחרות בשתי הבורסות נקראות המניות הדואליות וגם מניות הארביטראז'.

הנה טבלה שמרכזת בכל רגע נתון את הארביטראז' של המניות הדואליות בין המחיר בניו יורק למחיר בת"א  

ולמה שיהיה בכלל הבדל במחיר?

ולמה בעצם שיהיה הבדל במחיר בין ניו יורק לת"א? פשוט מאוד, המשקיעים סבורים אחרת. תמיד קיים הבדל בין משקיע למשקיע – אחד יסכים וירצה לקנות מניה ב-12 דולר, אחר יחשוב שהיא שווה 11 דולר. בדיוק כפי שיש תנודות שוטפות במחיר המניה בבורסה בת"א כך יש בבורסה בניו יורק, זה יכול להיות שינוי אקראי בגלל שגוף מסוים החליט למכור, או לקנות, בגלל ענייני מאקרו – חולשה בשוק האמריקאי, שינוי בריבית, מצב מדיני ביטחוני בארץ; וזה יכול להיות עניין ספציפי – הודעה מסוימת של החברה או דיווח שקשור לחברה עצמה.

מדריך השקעה במניות

מדריך השקעה באג"ח

 מהן מניות דואליות?