חדשות    

אקסלנס: בעקבות הפחתת הריבית נתוני המאקרו בארה"ב צפויים לחזור ולאכזב

אמיר כהנוביץ' הכלכלן הראשי של אקסלנס

בעקבות הפחתת הריבית הצפויה בפד', אקסלנס פרסמו בסקירתם השבועית את התייחסותם למצב הצפוי בארצות הברית:

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של אקסלנס, מעריך בסקירתו כי "הפד צפוי להוריד מחר (רביעי) את הריבית ל-1.75%, והשוק מעריך שבינתיים זה יספיק, מה שתמך בעליית תשואות. השוק כמובן טועה. הפד צפוי להוריד את הריבית ולהמתין בה עד להידרדרות הבאה בנתונים, שתהיה כנראה מוקדם מכפי שהשוק מתמחר. הלחץ להפחתת ריבית בארה"ב נרגע כשנתוני המאקרו התחילו להפתיע לטובה, כשהאופטימיות להסכם סחר והסכם ברקזיט גברה, כשדוחות החברות היו טובים מהציפיות, וכשמחיר הנפט עלה ותמך בהתאוששות ציפיות האינפלציה. השוק מתמחר כעת כי הפחתת הריבית השבוע (שמגולמת ב-90.4%) תהיה האחרונה עד ל-מרץ 2020 (וגם אז בהסתברות גבולית של 55%). אך השנה האחרונה לימדה אותנו שהניסיון לתזמן את מיצוי הורדות הריבית מסוכן מאד, כשכל עליית תשואות התבררה בתוך פרק זמן קצר כזמנית".

כהנוביץ מעריך עוד כי "בקרוב נראה את נתוני המאקרו בארה"ב חוזרים לאכזב, גם כשהשפעתה החיובית של ירידת התשואות עד אוגוסט תתחיל להתפוגג. בסיכון גבוה נמצאים שוק העבודה, כשהנגזרת השנייה שלו ממשיכה להתדרדר. אנחנו עדים לתופעה שבה הנגזרת הראשונה למצב שוק העבודה נראית מצוין, עם שיעור אבטלה שממשיך לרדת, והגיע בארה"ב בספטמבר ל-3.5%, שפל של מאה וחצי שנה, יחד עם גיוס עובדים שהפתיע בעיקר בעדכון כלפי מעלה לנתוני חודש אוגוסט. אך הנגזרת השנייה לשוק העבודה ממשיכה להתדרדר. גיוס העובדים החדשים במגמת ירידה בולטת ועליית השכר בארה"ב נבלמה, הפוך ממה שהיינו מצפים לראות בשוק עבודה שמתהדק. ביום שישי יפורסמו בארה"ב נתונים מעודכנים לגבי שוק העבודה, ולגבי שוק הנדל"ן, שמתחיל להיחנק. הבנקים חוששים לתת משכנתאות והיקף המשכנתאות החדשות בארה"ב ירד בשבוע שעבר בשיעור החד ביותר מאז 2016, על רקע זינוק בריבית למשכנתאות. הריבית הממוצעת למשכנתאות בארה"ב קפצה לשיא של 12 שבועות. חלק מעליית הריבית קשורה כמובן לעליית התשואות הממשלתיות, אך מעניין יותר הוא פתיחת מרווח הריבית, שהגיע בטווח של 30 שנה לרמות שנראו לאחרונה רק ב-2008 ו-2000. ולמה שהבנקים יחששו לתת משכנתאות אם באמת שוק העבודה כל כך בריא ושוק הנדל"ן כל כלך מדהים? כי הם פשוט לא כאלה".

בהתייחסו להסכם הסחר בין ארצות הברית לסין כותב כהנוביץ כי, "בחודש הבא צפוי להיחתם במפגש בין טראמפ לנשיא סין בצ'ילה שלב ראשון בהסכם סחר. העניין שחוץ מהשם 'הסכם', אין בזה קשר לסוגיות העיקריות של סכסוך הסחר. נראה שמטרתו בעיקר להשיג נקודות פוליטיות לטראמפ ומשיכת זמן של שקט לסינים. השאלה איך השוק רואה את זה? יש שטוענים שעיקר ההשפעה החיובית על השוק אפילו לא קשורה להסכם אלא רק לדחיית סבב המכסים מאוקטובר לסוף דצמבר".

עוד כותב כהנוביץ כי "פרוטוקול החלטת הריבית של בנק ישראל סובב לגמרי את ספינת הריבית לכיוון הפחתות – להערכתנו יספיק כעת גם טריגר אחד כדי להתחיל אותן. טריגר כזה יכול להיות כמעט כל דבר, מהתחזקות השקל, תנודתיות מקרית בשוק המניות או נתון מאקרו מאכזב. להערכתנו, הפחתת ריבית, לכשתתחיל, כנראה סביב הרבעון הראשון של 2020, לא תהיה אירוע חד פעמי, אלא תחילתו של רצף שיעביר אותנו לטריטוריית השלילית". להערכת כהנוביץ', הריבית החזויה בעוד שנה תעמוד על מינוס 0.4%.