חדשות    

אנליסטים: בהורדת הריבית בנק ישראל לקח סיכון; לא נשארו לו כלים לאתגרים בעתיד

בנק ישראל

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי באפסילון בית השקעות, בתגובה ראשונה להורדת הריבית הדרמטית של בנק ישראל: בנק ישראל מציין את התיסוף שחל בשקל בשבועות האחרונים כסיבה המרכזית להפחתת הריבית.  מלחמת המטבעות הגלובלית שמתחוללת בימים אלו הכריחה את בנק ישראל לנקוט בפעולה מאחר וככל הנראה התגבר החשש מהמשך התחזקות השקל שעלול להשפיע לרעה על הצמיחה במשק ועל האינפלציה. בפעולתו זו, בנק ישראל לוקח סיכון לא מבוטל מאחר וארסנל הכלים שלו התרוקן כמעט לגמרי ועלולה לעלות בעתיד השאלה כיצד יתמודד עם אתגרים בעתיד. יש לציין שבנק ישראל גם הפחית את המרווח סביב ריבית בנק ישראל (הפרוזדור) בחלון האשראי ובחלון הפיקדונות לבנקים המסחריים מתוך כוונה לעודד את הבנקים להמשיך ולהגדיל את מתן האשראי.

יניב פגוט, אסטרטג ראשי קבוצת איילון כותבי כי חובבת ההפתעות המוניטריות  מבנק ישראל מפשילה שרוולים במאבק בדיפלציה ומצטרפת לשורה של בנקים מרכזים אשר עשו כך לאחרונה. בהתנהלות הקיימת של בנק ישראל הרחבה כמותית בעתיד הנראה לעין היא לא מילה גסה בתרחיש שהאינפלציה במשק תמשיך להיות נמוכה גם באביב.

בנק ישראל הפנים כי גם בשנת 2015 וגם במהלך 12 החודשים הקרובים האינפלציה לא תתכנס ליעד ולפיכך החליט לפעול מיידית על מנת לשנות את התמונה הדיפ לציונית.

מעניין לציין כי בניגוד לכלכלות דועכות הרי כלכלת ישראל בדרכה לצמוח בשנת 2015 בכ- 3.4% והאבטלה במשק בשפל ובסביבת צמיחה ושוק עבודה חם ריבית אפסית אינה מובנת מאליה וכרוכה בסיכונים לא מבוטלים.

ההתחזקות המחודשת של השקל אל מול סל המטבעות עמדה גם היא במרכז מערכת השיקולים של הבנק המרכזי. הגדלת פער הריביות תתמוך בהחלשות השקל.

התמתנות קצב עליית מחירי הדיור יצרה עבור הבנק המרכזי מרווח תמרון רחב יותר בכל האמור במדיניות המוניטרית.

עוזי לוי, אנליסט ראשי, אינפיניטי מחלקת מחקר כותב בתגובה לריבית חודש מרץ  2015 כי לקובעי המדיניות בבנק ישראל ובראשם הנגידה, ד"ר קרנית פלוג, אסור להתבשם בנתוני העבר מכיוון שקצב הצמיחה ברבעון הרביעי היה חריג ושיקף במידה רבה את התאוששותו של המשק ממבצע צוק איתן. אם נביט מספר חודשים קדימה כמעט ולא ניתן לראות גורם אינפלציוני אחד במשק. ההפך הוא הנכון. האם יש חברה, ספק או כל נותן שירות במדינה שמעלה על דעתו בנסיבות הקיימות להעלות מחירים?

לפיכך על קובעי המדיניות בבנק להיות מודעים היטב להלכי הרוח הציבוריים ולמצבה של הכלכלה המשתקפים בסדרת מדדי המחירים השליליים ולפעול במהרה על מנת לעודד את המשק והפעילות הצרכנית. התחזקות השקל לאחרונה מהווה סיבה נוספת ומשמעותית לתגובה הולמת של הבנק, כאשר הורדת ריבית איננה מספיקה.