חדשות    

אמיר ירון הושבע לתפקיד נגיד בנק ישראל; "חשוב שעליית הריבית לא תתבצע מהר מדי אך גם לא באיחור"

  "בנק ימשיך לפעול בשוק המטח במקרה של תנודות חריפות שאינן תואמות"

 "האתגר המיידי העומד בפני בנק ישראל הינו הנורמליזציה של המדיניות המוניטרית"

"שיחותיי עם ראש הממשלה ושר האוצר נסכו בי אופטימיות"

 

על רקע הנפילות בבורסה בארץ ובעולם הושבע היום נגיד בנק ישראל החדש בבית הנשיא. בהשבעה נכחו בין היתר הנגיד הנכנס אמיר ירון, ראש הממשלה  בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון.

"חשוב שעליית הריבית לא תתבצע מהר מדי אך גם לא באיחור"

, הנגיד הנכנס אמר: "האתגר המיידי העומד בפני בנק ישראל הינו הנורמליזציה של המדיניות המוניטרית", כלומר העלאת הריבית בבנקים לרמה הנחשבת נורמלית, מהלך שבו כבר החל."

חשוב שעליית הריבית לא תתבצע מהר מדי אך גם לא באיחור. זיהוי הלוואי האופטימלי הוא מאתגר במיוחד בגלל סביבת הריבית הנמוכה ותהליכים בעולם"

על שער החליפין אמר: "רצוי ששער החליפין ייקבע על ידי כוחות השוק. עם זאת הבנק ימשיך לפעול בשוק המט"ח במקרה של תנודות חריפות שאינן תואמות. האתגר השני הוא שמירת היציבות הפיננסית, יעילות שוק ההון והטמעת טכנולוגיות חדשניות".

"אתגר חשוב ביותר הינו אתגר הצמיחה הכלכלית. כפי שמודגש במחקריי השינויים החשובים למשק הם עלות הנגזרים מהצמיחה הרב שנתית", ציין ירון. "לפיכך בנק ישראל כיועץ הכלכלי לממשלת ישראל ימשיך לסייע ולתמוך במדיניות הכלכלית של הממשלה להגדלת הצמיחה והתעסוקה לכל אזרחי ישראל.

"כדי להשיג צמיחה כלכלית יש להשקיע בתשתיות, לייעל את הסביבה העסקית כמו כן עלינו לבחון דרכים לשיפור ההון האנושי. הנושא הזה קרוב לליבי במיוחד. שיפור ההון יוכל לתרום לא רק לצמיחה אלא למלחמה בעוני ומוביליות חברתית.

:עוד הוסיף כי

הכלכלה הישראלית והמערכת הפיננסית איתנות ויציבות, אך מושפעות מאירועים בכלכלה עולמית, סיום המחזור העסקי וההתפתחויות בסחר העולמי. חשוב" ליישם תוואי תקציבי רב שנתי שיישמר ואף ישפר את יחס החוב לתוצר. הממשלה מחליטה על חלוקת העוגה בהתאם להעדפותיה.

בנק ישראל יסייע לממשלה בכך וישמש כיועץ מקצועי ועצמאי. כדי לבחון ולהטמיע שינויים חשוב שמערכת היחסים בין בנק ישראל תהיה פתוחה וכנה, ושיחותיי עם ראש הממשלה ושר האוצר נסכו בי אופטימיות. אני נרגש לקראת האתגר הגדול של הובלת כלכלת ישראל יחד עם ראש הממשלה ושר האוצר".

כחלון: "אמרתי לראש הממשלה, אתה בטוח שהוא יסכים?"

שר האוצר אמר בהשבעה:

עבדנו בצורה הדוקה עם בנק ישראל היו עליות וירידות כמו בכל דבר. פרופ' אמיר ירון, אני מודיע לך עכשיו,יהיו לנו ויכוחים אבל ננהל אותם בצורה נעימה" ומכובדת. יש מתח מובנה בין האוצר לבנק ישראל, מר פרנקל מכיר את זה וקרנית מכירה את זה".

על המאבקים בין בנק ישראל לאוצר אמר:

לבנק ישראל יש תפקיד מאד חשוב בצמצום פערים. קרנית למשל התעקשה להרחיב את מס ההכנסה השלילי. בנק ישראל והאוצר עומדים בראש הצבא הזה" של מאבק בפערים החברתיים ופערים חברתיים אפשר לצמצם רק בצמיחה של המשק.

"צריך לעשות הסכמי שכר דיפרנציאלי, להעלות את שכר המינימום, לקלוט אלפי עובדי קבלן. עשינו את כל זה ולא קרה כלום למשק"

ועל הבחירה בירון:

שאלתי את ראש הממשלה: אתה בטוח שהוא יסכים? אני בטוח שתוביל את בנק ישראל בעצמאות מוחלטת עם כל הוויכוחים. מעולם לא התערבנו בעצמאות" שלכם.ניסינו קצת לשכנע …" עוד אמר: "ביצענו המון פעולות לפתיחת שוק הבנקאות פתיחת שוק כרטיסי האשראי, הורדת חסמי כניסה והדבר המרכזי זה הקמת מאגר נתוני אשראי. אני לא חושב שיש מקום בעולם שהיה מסוגל להעמיד מאגר כזה בזמן כל-כך קצר. נמשיך פרופ' ירון לעבוד יחד ולחשוב יחד עם ראש הממשלה לעשות פעולות ופרויקטים להצמיח את המשק עוד יותר.

"רה"מ: " להגביר את התחרותיות במערכת הבנקאית.

גם ראש הממשלה נשא דברים בטקס ואמר:

ישראל הייתה פעם השנייה לפני האחרונה באי-שוויון והיום היא מלחכת את הממוצע. השבלונה שהעשירים נעשים יותר עשירים והעניים נעשים יותר עניים" איננה נכונה. בעשור האחרון העשירונים התחתונים קיבלו את העלייה הגדולה ביותר בשכר. יש לנו עוד דברים לעשות כמו לגמור את הרפורמה התחבורתית ויש את עניין יוקר המחיה במוצרים מסוימים – אני ושר האוצר מאד ממוקדים בזה, אבל צריך לזכור ששכר המינימום בישראל עלה יותר מבכל מדינות המערב ושבמונחים אבסולוטיים שכר המינימום בישראל היום גבוה יותר מבצרפת".