לימודים    

איך עושים הסבה לתכנות?

מחשבים מסלול מחדש

חולמים לעשות הסבה ולהפוך למתכנתים – איפה תוכלו ללמוד, כמה זה עולה ומהן האפשרויות
שייפתחו בפניכם – כל התשובות במדריך להייטקיסט המתחיל

אנשים רבים (נשים וגברים כאחד) קמים בוקר אחד ומחליטים שהם רוצים לעשות שינוי כיוון ולנסות להיכנס לעולם ההייטק. בדרך כלל מדובר באנשים שתמיד הרגישו שיש להם איזשהו חיבור לעולם הזה, אבל מסיבות כאלו ואחרות לא הגיעו לתחום הנחשק עד היום.
אם גם אתם מעוניינים לבחון את האפשרות של כניסה לעולם ההייטק ולא יודעים מאיפה מתחילים ומה צריך לעשות, במדריך הבא תמצאו פירוט על דברים שחשוב לדעת, מהן השאלות שחשוב שתדעו לענות עליהן ומהם המסלולים האפשריים שתוכלו לקחת כדי להצליח להיכנס לעולם ההייטק ולזכות במשרה טובה שתואמת את הציפיות שלכם.

סוגיית הגיל – האם באמת אף פעם לא מאוחר?
כמעט כל מי שמתלבט לגבי הסבה מקצועית לתחום ההייטק מביע דאגה בנוגע לגילו. גם אנשים בני 23 ללא ניסיון מודאגים שאולי זה כבר מאוחר מדי עבורם, כי הם יכנסו לתעשייה רק בגיל 26 אחרי התואר וללא ניסיון (לא בהכרח נכון, כי אפשר לעבוד במהלך התואר).
חשוב לציין כי למרבה הצער הסוגייה אכן רלוונטית. אדם בגיל 40 ללא ניסיון לא יקבל את אותן הזדמנויות ממעסיקים פוטנציאליים כמו בחור בן 25 – למרות שבשני המקרים פרק הזמן הממוצע של עובד חדש בחברה הוא שלוש שנים והסיכוי של כל אחד מהם להיות עובד מוצלח הוא זהה.

נדמה שחברות בתעשייה מוכנות פסיכולוגית לקחת סיכון ולהעסיק אנשים צעירים ללא ניסיון אבל כאשר מדובר באנשים ״מבוגרים״ יש להן מחסום מסוים (אבל לא בלתי עביר).
האם זה אומר שאם אתם בני 40 אין לכם סיכוי להיכנס לתעשייה? לא, הסיכוי תמיד קיים. האם זה אומר שתצטרכו לעבוד קשה יותר ולהשקיע יותר? כן, בהחלט.
עם זאת, אפשר לומר שכל חברות ההייטק כיום זקוקות לעוד אנשים מוכשרים בצוותי ה-QA והתכנות. התעשייה נמצאת במצב תמידי של מחסור באנשים טכנולוגיים איכותיים. אם תיכנסו לאתר אינטרנט של כל חברת הייטק בישראל (וכנראה בעולם), תראו בעמוד הבית קישור לעמוד הדרושים, שם תמצאו מגוון רחב של תפקידים טכניים שהחברה מעוניינת לאייש.
אז אם בכל חברה יש מחסור באנשים מוכשרים שיכולים לעשות עבודה מוצלחת, הנקודה הזו היא בדיוק הסיכוי שלכם להיכנס לתעשייה, למרות שאין לכם ניסיון. אבל חייבת להיות לכם הכשרה מקצועית והוכחה של היכולות שלכם, דרך פרויקט שעשיתם.
נקודה חשובה נוספת היא שהתעשייה עצמה מתבגרת אף היא. אם לפני 20-15 שנה עבודה בהייטק נחשבה לנישה או תחום חדש, היום זה הענף החזק והנחשק ביותר במשק הישראלי. מרבית היזמים עצמם של חברות רבות הם בטווח הגילים 50-40, המהנדסים המוכשרים שהיו צעירים לפני 15-10 שנה, כבר מבוגרים יותר היום, וככל הנראה בשנים הבאות יהיה נפוץ לראות בחברות הייטק מהנדסים בני 50-40.

מה ניתן לעשות כדי לצלוח את עניין הגיל?
כדאי לעבור הכשרה רצינית ולהגיע לרמה שהיא טובה מספיק בשביל להיות מסוגלים לתרום ערך לחברה. מובן שבהתחלה תצטרכו להציע את שירותיכם בשכר נמוך, אבל בתמורה תקבלו ניסיון בעל ערך. לאחר שנה-שנתיים כבר תהיו במקום אחר לגמרי ותוכלו להתמקח על תנאים טובים הרבה יותר.

למי יש סיכוי גבוה להצליח לעשות הסבה למקצוע התכנות?
יש קורלציה גבוהה בין תכנות לבין יכולות חשיבה מתמטיות גבוהות. לרוב, לאנשים שמתמטיקה וחשיבה כמותית באים להם בקלות, יש סיכוי טוב להיות מתכנתים מוצלחים (אם הם מוכנים להשקיע זמן ומאמץ כמובן). ומנגד, למי שמתקשה עם חשיבה טכנית, לוגית, מתמטית – יכול להיות שיהיה קשה להסתדר עם עולם התכנות.
חשוב לציין שזה לא מדע מדויק ותמיד יש יוצאים מן הכלל. לכן מומלץ לכל מי שמעוניין לבדוק אפשרות להסבה לתחום התכנות, להתחיל מקורס שזמין בחינם ברשת. הקורס הזה יכול להיות אינדיקציה טובה לבחון אם התחום הזה מתאים לכם או לא.

מהם מסלולי ההכשרה האפשריים?
אז מה צריך לעשות כדי להיכנס לתעשייה? התשובה הקצרה היא ללמוד ולתרגל תכנות במשך כמה חודשים, לפחות 10 שעות בכל שבוע, כולל תרגולים מעשיים. התשובה המפורטת כוללת כמה מסלולים לכך – ולכל אחד מהם יתרונות וחסרונות משלו.

קורסי תכנות אונליין

ללא קשר למסלול שתבחרו, כדאי שזו תהיה נקודת ההתחלה שלכם. הרבה אנשים חושבים שהם רוצים לעשות הסבה לעולם התכנות אבל לא מכירים את התחום באמת מבחינה מעשית ולא יודעים מה זה בדיוק אומר ״לתכנת״.
יש ברשת קורסי תכנות מעולים למתחילים! אם פעם הייתם צריכים לשלם כמה אלפי שקלים על קורסים כאלו, היום הם זמינים ברשת ורובם בחינם (ואלו שבתשלום עולים כמה עשרות דולרים). לאחר שתעשו את הקורס הראשון, תדעו תכנות ברמה בסיסית ותוכלו להעריך טוב יותר את החיבור שלכם לתחום ואם הוא בשבילכם.

קורסים מומלצים:

1. Java Tutorial – מבוא לתכנות ב-Java, שהיא למעשה אחת משפות התכנות הפופולאריות בעולם. לאחר שתדעו את הבסיס שלה יהיה לכם גם קל לעבור לשפות תכנות אחרות.
2. The Web Developer Bootcamp – קורס פיתוח Web, הכולל את כל מה שצריך לדעת בשביל להיות מתכנת Web. זהו קורס בתשלום (יחסית נמוך) אך הוא מקיף ומומלץ מאוד.

אם תעשו את הקורס הזה במלואו (כולל כל תרגילי הבית, זה החלק הכי חשוב), תגיעו למצב שאתם יודעים Java ותכנות ברמה מעולה.

אתרים מומלצים נוספים ללימוד תכנות:
Udacity
Coursera
Udemy
Code School
Code Academy
EdX
לאחר שתעשו את הקורסים הראשונים תוכלו לבחור אם אתם רוצים להמשיך לעשות קורסים אונליין מתקדמים יותר ולהעמיק את הידע שלכם בתחום או לעבור לאחד המסלולים הבאים שאפרט בהמשך.

לסיכום:
יתרונות: לימודי אונליין הם חינם או בעלות נמוכה מאוד, מיידיים (לא צריך לחכות שקורס ייפתח), רמה גבוהה של תוכן, איכות הוראה גבוהה, דרך מצוינת וחסרת סיכון ״לקפוץ למים״ ולהתנסות בתכנות.
חסרונות: אין פידבק ישיר ממדריך או אדם אמיתי שנמצא בצד השני. אין מישהו שיכול ״להחזיק לכם את היד״.

לימודי תואר ראשון במדעי המחשב
לימודי תואר ראשון הם השקעה רצינית מצד אחד, אך מצד שני אם אתם מאמינים שזהו התחום שאליו אתם רוצים להיכנס ולעבוד בו עוד שנים ארוכות, בהחלט ייתכן שההשקעה הזו שווה את המאמץ.
אנשים רבים נוטים לפסול לימודי תואר ראשון, כי הם סבורים שיוכלו להתחיל לעבוד רק בעוד 3 שנים במקרה הטוב, וזה הרבה יותר מדי זמן עבורם. אולם למעשה אחד היתרונות של התואר במדעי המחשב הוא שניתן ואף מומלץ לעבוד בתעשייה במהלך התואר. כמעט בכל חברת הייטק יש משרות שמיועדות לסטודנטים (ללא ניסיון) וזו יכולה להיות דרך מצוינת להרוויח כסף במהלך התואר, ובמקביל לצבור ניסיון בתחום, ולאחר שלוש שנים לצאת עם תואר ראשון ביד.
יש כיום תוכניות של לימודי ערב לתואר ראשון, למשל, במכללת ת״א יפו או לימודים באונ׳ הפתוחה – כאמור אתם יכולים לעשות את התואר ולעבוד במקביל, וזו אפשרות טובה בחלק מהמקרים.

לסיכום:
יתרונות: השכלה והכשרה הכי מלאה שאפשר לבקש בתור התחלה – תואר במדעי המחשב. לימוד מעמיק של כל היסודות. לא יהיה לכם פער לימוד מול אנשים אחרים שתעבדו איתם. ניתן לעבוד במהלך התואר.
חסרונות: הלימודים אורכים זמן, לפחות 3 שנים. זו השקעה רצינית למדי אם אתם לא בטוחים שהתחום הזה בשבילכם.

קורסי הסבה להייטק

יש מגוון קורסי הסבה שזמינים היום למי שרוצים לעשות הסבה לתחום התוכנה. מכללות כגון ג׳ון ברייס, Ness, האקר יו וכדומה מציעות קורסי הסבה. ומעבר לזה מוסדות לימוד כמו הטכניון מציעים גם כן קורסים מטעמם:
קורסי הסבה להייטק של הטכניון
תוכנית בשם Infinity Labs של מטריקס עם תוכנית הכשרה של חצי שנה – ניתן לעסוק בתכנות (עם התחייבות כלשהי לחברה).
תוכנית בשם We Code שפותחה על ידי הבינתחומי בשיתוף עם דמויות מובילות מהתעשייה.

הפן הכלכלי
חלק מהקורסים לעיל הם בחינם או מסובסדים, בתמורה להתחייבות לעבודה אחרי הקורס. מומלץ לקרוא בעיון את תנאי התשלום וההתחייבות של כל מסלול.
מעבר לעלויות (שלפעמים מסובסדות כאמור תמורת התחייבות) יש לקורסים הללו יתרון בכך שהם יכולים לתת את הדחיפה הראשונית הדרושה למי שרוצה לעשות את צעדיו הראשונים בתחום. בכיתה יש מדריך אשר מלווה את התלמידים ועונה על שאלותיהם וכמו כן בודק את תרגילי הבית ונותן משוב.
יתרון נוסף הוא שמטריקס למשל מתחייבת לעזור לבוגרי המסלול למצוא לאחר התואר עבודה בתפקידי תכנות. דחיפה של חברה כמו מטריקס יכולה לסייע מאוד למי שמנסה להשתלב בתעשייה ללא ניסיון קודם.

עם זאת, עצם הלימוד בקורס והתעודה שניתנת בסופו אינם מספיקים בשביל להיכנס לתעשייה. חשוב לדעת שהקורס הוא רק נקודת הפתיחה. כדי להגיע לרמה גבוהה תהיו חייבים לתרגל ולהעמיק בחומר הלימוד. למי שרוצה לעשות הסבה רצינית לתחום, מומלץ לתרגל לפחות 10 שעות בשבוע במשך חודשים אחדים, כדי להגיע לרמה מקצועית שתאפשר מציאת עבודה בתחום.

לסיכום:
ההשקעה והתרגול נחוצים בכל מקרה, הקורס יכול להוות מסגרת נוחה למי שמרגישים שבתוך מסגרת של כיתה עם מורה הם יוכלו להתקדם בצורה טובה יותר. בתור התחלה, מומלץ כאמור להתחיל בקורס אחד של תכנות שזמין ברשת – גם אם אתם בטוחים שזו האפשרות שמתאימה לכם.
יתרונות: לימוד מול מדריך פרונטלי בכיתה, אפשרות לקבלת משוב וליווי צמוד. רמת לימודים טובה על פי רוב.
חסרונות: עלות כספית גבוהה או התחייבות, לחלק מהנרשמים יש אשליה שעצם זה שהם נרשמו ויסיימו את הקורס זה מספיק בשביל להיכנס לתעשייה לתפקיד רציני.

קורסי הסבה להייטק של משרד הכלכלה – במימון המדינה
עוד אפשרות שעומדת בפני אקדמאים שרוצים לעשות הסבה להייטק היא לעבור מסלול הכשרה במימון המדינה. יש מגוון רב של קורסים במימון משרד הכלכלה המיועדים לאקדמאים שרוצים לעשות הסבה להייטק.
הקורסים הללו כאמור אינם עולים כסף, כך שאם אתם מעוניינים לעשות את המעבר להייטק ועומדים בקריטריונים, ייתכן שכדאי לכם לנסות את האפשרות הזאת, מאחר שאתם רק יכולים להרוויח משעות הדרכה ותרגול נוספות שיקרבו אתכם למטרה.
מומלץ לעבור על רשימת הקורסים של משרד הכלכלה במימון המדינה (חפשו תחת ענף ״מחשבים״).

איך מתקבלים לעבודה לאחר שעברתם את אחד ממסלולי ההכשרה?

פרויקט לדוגמה
בהנחה שעברתם את אחד ממסלולי ההכשרה, כדאי שתיבנו פרויקט אישי שיהיה מעין תצוגת תכלית לידע המקצועי שצברתם וליכולות התכנות שלכם. אם לדוגמה עשיתם את קורס התכנות Web שנזכר לעיל, אתם יכולים לפתח אתר אינטרנט קטן שיציג את כל מה שלמדתם לעשות בקורס.
הפרויקט שתעשו יכול להוות תחליף לניסיון שלא הספקתם לצבור. בעזרתו תוכלו להראות למעסיקים פוטנציאליים שיש לכם ידע מקצועי ויכולות בסיסיות של הבנת מחשבים ותכנות. כמו כן, הפרויקט שתציגו יראה שאתם אנשים רציניים שמוכנים להשקיע ונהנים לבנות וליצור דברים בעצמם ומיוזמתם.

קורות חיים באנגלית
כפי שכבר צוין לעיל, בעולם ההייטק עובדים באנגלית. קורות חיים באנגלית נראות מקצועיות יותר, מותירות רושם ראשוני טוב יותר ואחוז החברות שיחזרו אליכם יהיה ככל הנראה גבוה יותר.
את קורות החיים כותבים על בסיס תבנית (template) מקצועית. הרשת מלאה בדוגמאות שאתם יכולים להשתמש בהן.
שימו לב: מאחר שאין לכם ניסיון מקצועי, החלק בקורות החיים שמפרט על מסלול ההסבה שעשיתם והנושאים שלמדתם הוא החשוב ביותר. למעשה זה הדבר היחיד בקורות החיים שלכם שרלוונטי עבור המנהל ששוקל אם לזמן אתכם לריאיון. לכן כדאי לציין בפירוט ובצורה ברורה איזה הכשרות עברתם, מה למדתם וכמו כן לספר על הפרויקט שבניתם, רצוי מאוד עם לינק לאתר או לאפליקציה שיצרתם.

חברות השמה
מומלץ מאוד ליצור קשר עם חברות השמה שמתמחות בתחום (כמו למשל ״נישה״ ו-seeV), שיכולות להציע לכם מגוון רחב של תפקידי תכנות ו-QA מתאימים עבורכם. השירות של חברות אלו עבורכם הוא בחינם, מאחר שהן מקבלות את העמלה מהמעסיק הפוטנציאלי. כשתיצרו איתן קשר הן יבקשו מכם קורות חיים ויבררו איזה סוג של תפקידים מעניין אתכם ובאיזה איזור גיאוגרפי.

כנסים ו-meetups
צעד נוסף שאתם יכולים לעשות כדי להיכנס לעניינים הוא ללכת למפגשי Meetups ולכנסים. פירוש המושג Meetup הוא מפגשים של אנשים בעלי עניין משותף, בדרך כלל מלווה בהרצאה או בפעילות כלשהי. דרך המפגשים האלו תוכלו ליצור קשרים עם אנשים מהתעשייה ולהתחיל להרגיש שאתם חלק ממנה.

אז כמה זה יעלה לנו?

קורס ניהול רשתות ואבטחת מידע
500 שעות במסלול בוקר כולל עבודה עצמית בבית – 22,000-14,000 שקל
קורס תכנות (קורס NET)
כ-350 שעות במסלול בוקר כולל עבודה עצמית בבית – 12,500 – 20,000 שקל
קורס בדיקת תוכנה (קורס QA)
כ-500 שעות במסלול בוקר כולל עבודה עצמית בבית – 15,000 – 20,000 שקל
קורס פיתוח אפליקציות (קורס WEB)
כ-300 שעות במסלול בוקר כולל עבודה עצמית בבית – 6,500 – 15,000 שקל
קורס בניית אתרים
המחיר ללימודים שאורכים כחודשיים – 2,750 – 5,000 שקל

מענק לימודים – למי מגיע?

איך למצוא עבודה – שירות התעסוקה מדריך