חינוך פיננסי    

איך מלמדים ילדים לחסוך במשאבים

הרבה פעמים כשאנחנו מדברים על חינוך פיננסי, אנחנו חושבים על ניהול כספי, אבל  חיסכון הוא גם חיסכון במשאבים שלנו.  זה מלמד לא רק לחסוך אלא גם עוזר לקיימות ולשמירת הסביבה.

שמירה על משאבים נובעת מהפחתת צריכה, שימוש חוזר ומיחזור. בהפחחת הצריכה  חלה גם הפחתה של המשאבים שלא מתכלים. שימוש חוזר הוא שימוש רב פעמי שגם מונע מאתנו שימוש במוצרים לא מתכלים כמו מוצרים חד-פעמיים וגם אנו חוסכים כספית. מיחזור, כולנו יודעים, הוא הפיכת מוצר חדש ממוצר ישן. ילדים לומדים בעיקר מדוגמה אישית וממה שרואים סביבם, ואם אתם לא תחסכו במשאבים בעצמכם, גם הילדים לא יפנימו. מתי להתחיל? ככל המוקדם, לפני שמתקבעים הרגלים ודפוסי חשיבה.

למדו דרך מעשים

בכל בית יש חפצים שאפשר לעשות בהם שימוש חוזר וחומרי יצירה כמו גביעי יוגורט, קרטונים של חלב ועוד יכולים לשמש אותנו. למשל קופסאות יכולות להיות שטח אחסון, בגדים ישנים יכולים לשמש לתחפושות ועוד.

מיחזור מלמדים באמצעות הקמת פינות בבית, שכל אחת מיועדת לפסולת נפרדת. רעיון טוב הוא לבצע תחרות שבה מי שאוסף יותר ויותר נכון. הילדים גם רואים היכן אתם משליכים את הפסולת. כמובן  שאסור להשליך פסולת על הרצפה וחייבים לאסוף לאחר כל אירוע. גם כאן אפשר להפוך את זה לתחרות – מי אוסף הכי מהר.

 פחות צריכה, חיסכון וסביבה פחות מזהמת 

קשה בעולמנו להימנע לגמרי ממותגים, קניונים וחנויות, אבל אז הילדים חושבים שצריכה פירושה בהכרח הנאה. יש הרבה בילויים פחות צרכניים, כמו ים, גינה, טיול בחיק הטבע או מוזיאונים וספריות.

חיסכון במים ובחשמל

חיסכון במים ובחשמל לא רק נכון יותר סביבתית, אלא גם עוזר לנו מאוד עם החשבונות. לכן למדו לסגור אורות כשלא נמצאים בחדר, לסגור מים כשהברז לא פועל, שימוש מדוד במכשירי הבית, לסגור חלונות כשהמזגן פועל ועוד.

העדיפו מוצרים רב פעמיים

אפשר להסביר לילדים על  החשיבות של מוצרים רב פעמיים על מוצרי אריזה או חדפ עמיים, להעדיף אריזות חיסכון וללמדם לא לבזבז מדי מהתכולה.

מידע

הסבירו להם על מקורות המידע השונים שבהם אפשר ללמוד על חיסכון הן במשאבים והן בכסף.

בכל מקרה, בלימוד על חיסכון במשאבים אתם לא מלמדים אותם רק על חיסכון בכסף, גם על אחריות, אישית וחברתית וגםי צירתיות ומרוויחים חוויה וזמן איכות עם הילדים.

מכורים להימורים – המדינה לוקחת אחריות; האוצר מקצה משאבים לאיתור וטיפול במכורים

האם בנייה ירוקה משתלמת לטווח הארוך?