זכויות עובדים    קרנות פנסיה    

איך לשמור על זכויות הפנסיה שלכם בחל"ת

FREEPIK
מעודכן ל-10/2020

 כתוצאה מהפסקת התשלומים אל תכניות לביטוח פנסיוני בחל"ת עלולות להיפגע זכויות הפנסיה של העובדים. עם זאת, תכניות לביטוח פנסיוני כוללות סעיף המאפשר לעובדים לשמור על רצף זכויות גם בתקופת החל"ת וכן מוצעים 3 חודשים חינם לכיסוי ביטוח מנהלים

בשל משבר הקורונה, מאות אלפי עובדים הוצאו לחופשה ללא תשלום. עקב הפסקת התשלומים לביטוחים הפנסיוניים, עלולות להיפגע זכויות הפנסיה של העובדים. עם זאת בזכות סעיף מיוחד בתוכניות הפנסיה עובדים יוכלו לשמור על רצף זכויות גם בתקופת החל"ת (חופשה ללא תשלום)

רן קלי, יו"ר דירקטוריון קבוצת קלי סוכנות לביטוח ושיווק השקעות, מסביר ל"הון" כיצד להפעיל את המנגנון שימנע פגיעה בזכויות העובדים

למעשה, מרגע שהמעסיק מפסיק לשלם משכורת חודשית לעובד, הוא גם מפסיק להפקיד תשלומים שוטפים אל תכנית הפנסיה של העובד. מאותו רגע, לא יצטברו עוד סכומים נוספים לטובת חיסכון לגיל פרישה לגמלאות. מעבר לכך, אף לא ישולמו דמי ביטוח, לרכישת כיסוי למקרה מוות ואובדן כושר עבודה. עם זאת, תכניות הביטוח הפנסיוני כוללות מנגנון ייחודי, המאפשר לעובדים להגן על זכויותיהם גם בתקופת חל"ת.

רן קלי, יו"ר דירקטוריון קבוצת קלי, מסביר כי מנגנון זה מכונה הסדר ריסק זמני. "הכוונה להסדר לתקופה קצובה, שבמהלכה מותיר החוסך את תכנית הפנסיה שלו על 'גחלת קטנה', ומשלם עלות מצומצמת בלבד, הדרושה לשמירת הכיסוי הביטוחי למקרה מוות ונכות ברמתם ערב היציאה לחל"ת".

הפעלת הסדר הריסק

לפי קלי, הפעלת הריסק תלויה בתכנית הביטוח הפנסיוני של כל עובד. בקרנות פנסיה חדשות (שתחילתן לאחר חודש 1/1995), קיים הסדר ריסק מובנה, לתקופה קצובה בת 5 חודשים, בתשלום עלות הכיסוי הביטוחי מתוך החיסכון הצבור בקרן על שם העובד. ההסדר יופעל אוטומטית, עם קבלת הודעה בקרן בדבר יציאת העובד לחל"ת. בתום 5 חודשים, יש לפנות אל קרן הפנסיה באופן יזום, להארכת תקופת הביטוח בתשלום.

3 חודשי כיסוי ביטוח מנהלים חינם

"בפוליסות ביטוח מנהלים, אין במקרים רבים הסדר אוטומטי לשמירת זכויות, ועל כן נדרש לפנות אל חברת הביטוח או אל סוכן הביטוח בבקשה להפעיל הסדר ריסק זמני בתשלום ע"ח המבוטח", אומרקלי.

"לאור הנסיבות יוצאות הדופן של משבר הקורונה, ניאותו כל חברות הביטוח הגדולות בישראל להקל על ציבור המבוטחים – גם ברמת ההוצאה הכספית, וגם בתהליך העבודה התפעולי, והודיעו כי יעניקו למבוטחים בביטוחי מנהלים באמצעותן, 3 חודשי כיסוי ביטוחי בחינם. המדובר בבשורה צרכנית של ממש ובהטבה משמעותית ללקוחות 'ברגע האמת', שכן עלות הביטוח במהלך 3 החודשים הראשונים, תכוסה על ידי חברת הביטוח, ולא תקוזז מתוך צבירת החיסכון של העובד".

חופשה ללא תשלום בעקבות הקורונה – מה צריך לדעת

מחקר של מכון אהרן: מרוויחים מעט מדי מפרישים לפנסיה יותר מדי

מצטרפת לרשות שדות התעופה: התאחדות המלונות מוציאה את עובדיה לחופשה ללא תשלום