קריירה    

איך למצוא עבודה – שירות התעסוקה מדריך

מעודכן ל-03/2019

​​​​שירות התעסוקה הישראלי נולד בעקבות חתימה של מדינת ישראל על ​אמנה בינלאומית המחייבת את המדינות החתומות​ עליה להקים שירות תעסוקה ממלכתי שיעניק שירותי השמה ללא תשלום הן עבור העובדים והן עבור המעסיקים​​

למרות שיעור האבטלה הנמוך, השירות ​מטפל בכ-400,000 מחפשי עבודה מדי שנה, באמצעות 71 לשכות התעסו​קה הפרוסות ברחבי הארץ.

:שירות התעסוקה עוזר במטרות הבאות

​סיוע במציאת משרות

באתר שירות התעסוקה אפשר למצוא משרות בתחומים שונים על פי תחום, תפקיד, אזור וכן באמצעות חיפוש חופשי. כמו כן יש אפשרות לסוכן חכם המזהה את ההגדרות שלכם ותחומי העיסוק ושולח לכם התראות כשיש משרה רלוונטית/

התחומים מגוונים מאוד ואפשר למצוא בהם גם אבטחה, גרפיקה, ביוטכנולוגיה, ביטוח, הוראה, וכן היייטק, מדיה ובידור ועוד תחומים רבים נוספים.

​ביצוע ​מבחן תעסוקה

הכוונה לאבחון תעסוקתי המאפשר לכם למצוא כיוון לקריירה, ללימודים או להסבה מקצועית. בתוצאות כ-10,000 מקצועות לימוד וכ-600 הצעות מקצוע. האבחון המקוון בחינם. הייעוץ הפרונטלי גם מסביר על החסמים המונעים מכם לגבש את כיוון הקריירה הרצוי לכם. אך לא חייבים להיות דורש עבודה לקבל את השירות.

הפניה להכשרות מקצועיות​

בשירות התעסוקה מציעים הכשרות מקצועיות שמטרתן להקנות מקצוע שיאפשר קידום תעסוקתי ואישי ויקדם את סיכויי דורש העבודה למצוא עבודה בתחום שבו הוכשר. יועצי ההשמה של שירות התעסוקה מציעים לדורשי העבודה קורסים במגוון נושאים.

ההכשרות המקצ​ועיות מתקיימות במגוון ענפי הכשרה המקבילים לענפי התעסוקה במשק: בניין וסביבה, דפוס צילום והפקה, הארחה, חשמל ואלקטרוניקה, טקסטיל, מחשבים, מנהל, שרטוט, מטפלות, טיפוח חן, מכונות, עץ ורהיטים, רכב, תחבורה ועוד.

הלימודים נמשכים עד שנה ומתקיימים במוסדות המוכרים על ידי האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה, הרווחה והשירותיים החברתיים.

ההכשרות מתקיימות 5 ימים בשבוע, ברוב שעות היום. פתיחת הקורסים מותנית במספר מועמדים מתאימים ובתהליכים ארגוניים ותקציביים.

מועדי פתיחת ההכשרות משוערים וניתנים לשינוי.

מי שמעוניין בהסבה מקצועית יהיה זכאי להכשרה אם אין למקצועו דרישה במשק או אם זקוק לעדכון מקצועי או אם מצבו הבריאותי אינו מאפשר לו לעבוד במקצוע.

לפני תחילת הקורס יש לשמור על קשר רציף עם מוסד הלימודים, ולהמשיך להתייצב בלשכה.  אין זה אומר שהלימודים במקום עבודה. ואם מוצעת עבודה עדיין צריכים לגשת אליה.

ההכשרות המקצועיות מותנות בתשלום אגרה חודשית סמלית או בשכר לימוד כפי שנקבע לכל קורס. תשלום זה ייקבע על ידי האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה, הרווחה והשירותיים החברתיים.

זכאות לקצבאות בזמן ההכשרה

בדיקת זכאות לקצבת אבטלה, הבטחת הכנסה או לדמי קיום במהלך הקורס היא באחריות הדורש בלבד. לבירור נושא זה, יש לפנות אל המוסד לביטוח לאומי.

למובטל שלומד בהכשרה מקצועית ישולמו דמי אבטלה בסכום השווה ל-70% מדמי האבטלה המגיעים לו לולא למד בהכשרה מקצועית ובניכוי התשלומים הניתנים לו בהכשרה המקצועית. עם זאת, נקבעו סוגי הכשרות מקצועיות שבהם ישולמו דמי אבטלה בשיעור מלא:

  • ריתוך לסוגיו ומסגרות
  • עיבוד שבבי ממוחשב לסוגיו
  • מבלטנות
  • מקצועות שלד, בנייה טובה ובנייה מתועשת
  • הפעלת מכונות ובניית כלים ותבניות – התמחויות במתכת או בפלסטיקה
  • טקסטיל – הפעלת מכונות אריגה, צביעה, אשפרה
  • בישול אתני
  • אוטוטרוניקה, מכונאות, חשמלאות והפעלת ציוד מכני הנדסי
  • מיכון חקלאי, ניהול עבודה בחקלאות
  • סייעות מאומנות
  • עובדי ייצור באלקטרוניקה

זכאי לדמי אבטלה המשתתף בהכשרה מקצועית יהיה זכאי לדמי אבטלה בזמן לימודיו לתקופה שלא עולה על מספר ימי האבטלה המרביים המגיעים לו.

ר​ישום ללשכה וראיון תעסוקתי

כשמגיעים ללשכת התעסוקה, צריך לגשת אל עמדת ההתייצבומט (המכשיר הביומטרי), הנמצאת בכניסה ללשכה, להקליד את מספר תעודת הזהות. בהתאם להצעות עבודה רלוונטיות עבורך תידרש לפנות למתאם ההשמה. מתאם ההשמה יערוך עמך ראיון היכרות ויתייחס לניסיון התעסוקתי שצברת, לכישורים, למיומנויות, מצב בריאותי, שאיפות מקצועיות ותכניות לעתיד. הראיון יאפשר למתאם ההשמה להתרשם ממך ולחפש עבורך משרה, בהתאם להגדרת עבודה מתאימה על פי החוק. ​נוסף על כך, פרטיך י​וכנסו למאגרי המידע הממוחשבים של שירות התעסוקה, כך שתוכל לקבל הצעות עבודה רבות ממעסיקים רשומים בשירות​​.​​

יש להביא:

  • תעודת מזהה בתוקף (תעודת זהות, דרכון, רישיון נהיגה).
  • אישורים ר​פואיים: במידה ויש לך מגבלות רפואיות אשר משפיעות על השתלבותך בעבודה, עליך לציין זאת בעת הרישום בלשכה ולהציג אישוריים רפואיים כשבוע לאחר מכן.
  • לבעלי מקצוע – תעודות מקצוע.
  • רישיון מקצועי – במקצועות רישוי.
  • תעודות המעידות על השכלה – לא חובה.
  • קורות חיים – רצוי

התייצבות

מתאם ההשמ​ה רשאי להזמין את דורש העבודה להתייצב יותר או פחות מפעם בשבוע לשם הפנייה לעבודה.

בכל הופעה חוזרת בלשכה מקבלים סיוע בחיפוש עבודה על פי דרישות החוק. במהלך הפגישה מתבצעת התאמה ממוחשבת בין נתונים מקצועיים, ובין מאגר המשרות המופיע במחשב.

  • נשים בהריון, החל מהחודש החמישי (מותנה באישור רפואי) צריכות להתייצב אחת לחודש.
    *על נשים הרשומות בהבטחת הכנסה החל מהשבוע ה-13 לפנות בנושא זה למוסד לביטוח לאומי.
  • דורשי עבודה החל מ​גיל 50 צריכים להתייצב אחת לחודש, אלא אם נמסר להם אחרת על ידי מתאם ההשמה.

דורשי עבודה המתייצבים פעם בחודש ולא יכלו להתייצב בשבוע שנקבע להם מסיבה מוצדקת כגון: אבל, מחלה, מילואים ו/או חופשה מרוכזת, עליהם להתייצב בלשכת התעסוקה במועד אחר באותו חודש. דורשי עבודה המתייצבים פעם בחודש שלא יתייצבו לפחות פעם אחת, ​זכאותם לגמלה עשויה להיפגע.​

רישום באינטרנט ללשכת התעסוקה – איך עושים את זה

תכניות לעידוד תעסוקה לאימהות יחידניות