חינוך פיננסי    

איך לבנות תקציב למשפחה

מעודכן ל-06/2019

כולם יודעים שלא משנה מה המטרה שלכם, עסק הכנסה אישית או למשפחה, הדרך הטובה להגיע לאיזון כלכלי היא בניית תקציב, אבל למי יש כוח כל היום לעסוק במעקבים ובתוכניות? המחיר כבד: אנחנו לא נפטרים מהרגלים מזיקים שעולים לנו בחשבון.

בכל מקרה אין דרך אחת נכונה ליישם את תוכנית התקציב, כל עוד העקרונות נשמרים. בחרו מודל מיש שיתאים להתנהלות המשפחתית היומיומית. אומנם תחילה המעקב דורש זמן, אבל לאחר שמגלים את ההוצאות המיותרות זה קל יותר.  כמה עקרונות ברזל לעשות את זה נכון:

 

רשמו כל הוצאה

ההוצאות שאליהן אנחנו פחות שמים לב הן דווקא ההוצאות הקטנות, כמו ארוחה בחוץ, קנייה בקניון, חניה ועוד. אך גם הכסף הקטן מצטבר לסכומים גדולים. .כשכותבים את ההוצאות הגדולות מתחילים מהסכומים הגדולים והקבועים. לאחר מכן ממשיכים להוצאות המשתנות: חשבונות חשמל, מים, גז,  דלק, מזון, בילויים. אל תוותרו על רישום של אף הוצאה, אפילו לא השולית ביותר. בדקו אם הסכום שהגעתם אליו שווה לסכום שיצא באותו החודש מחשבון הבנק. אם הוא לא שווה, סימן שהתיעוד לא היה מדויק. נסו שוב.

אם יש לכם הוצאות גדולות בחודש מסוים על דברים שאמורים לשמש אתכם למספר חודשים — כמו תשלומים מראש או קנייה לכל השנה — רשמו אותן, וציינו ליד ההוצאה הזאת אחת לכמה זמן אתם מוציאים אותה, וחלקו את הסכום כך שישקף את ההוצאה החודשית.

בניית התקציב עצמו

עכשיו כשאתם יודעים מהן ההוצאות,כתבו  את ההכנסות – ומטרת העל היא שההוצאות לא יעברו את ההכנסות. איך נמנעים מזה במשפה? תחילה כל אחד מבני הבית מקצץ בהוצאות שלו. לשם כך יש לבנות סדר עדיפויות.  על מה חשוב לכל אחד להוציא ועל חשבון מה.
עבור כל הוצאה שנשארה יש להקצות סכום חודשי שאותו לא עוברים, כמובן שיש להתחשב גם בהכנסה הפנויה.
חפשו איפה אפשר לחסוך: אולי תמצאו מותגים זולים יותר, מוצרים במבצע. חלק אחר מההוצאות ידרוש ממש עבודה על מנת להפחית אותן: בדקו את הספקים והצעות ממתחרים, בדקו גם ביטוחים כפולים. על כל הוצאה בדקו אלטרנטיבה
מה עושים אם זה לא עובד

אם זה לא עובד, ובאמצע החודש אתם רואים שהוצאות בסעיף מסוים גבוהות בהרבה מההערכה בתקציב, ואי אפשר להפחית, עברו על התקציב שוב והפחיתו הוצאות מקטגוריות אחרות, כדי להתאים טוב יותר את התקציב לצרכים וליכולות שלכם.

חריגה תקציבית

אם יש הוצאות גבוהות לא מתוכננות או חריגה מהשגרה לבילוי כמו יום הולדת, טיפול רפואי, זה לא נורא.  ההתמדה לאורך זמן בשמירה על התקציב משתלמת — והיא הדרך היחידה שבה תהיו בשליטה על ההוצאות, גם אם קרתה חריגה קטנה. חרגתם? אפשר להחליט או לצמצם החודש בהוצאה אחרת, או בחודש הבא. חריגה קטנה מדי פעם זה לא נורא

חיסכון

הבעיה העיקרית בחיסכון היא כשאנחנו במינוס. במקרה זה צריך לצמצם את ההוצאות אף יותר עד שמגיעים לאיזון  כשתגיעו לאיזון החלו לחסוך. עדיף גם לחסוך בהתחלה בסכומים קטנים, חסכו קרן אחת לחירום, וקרן אחת להוצאות כמו חופשות וכד'.כללו את החיסכון בסעיף ההוצאות.

 

עוד:

כדאי להיעזר בדוחות שקיבלתם מהבנק, חברות כרטיסי האשראי

וחברות הביטוח (או באתרי האינטרנט) וכן בתלושי השכר האחרונים.

• עצמאים, הקפידו להפריד בין הוצאות העסק להוצאות הבית.

מחשבון תקציב חודשי