התחדשות עירונית    מדריכי דירה ומשכנתא    

איך לבחור יזם בתמ"א 38

 

מעודכן ל-05/2019

דיירי הבניין הסכימו, צריך תמ"א 38 בבניין, אבל עכשיו צריך להגיע לעוד החלטות, כמו איך בוחרים יזם? הנה עצה מרכזית לבחירת יזם. קודם כול פרויקט תמ"א 38 הוא פרויקט לטווח ארוך, ולכן חשוב לבדוק ככל הניתן מי היזם שאיתו תצטרכו לתקשר לאורך תקופה ארוכה.

מחפשים יזם באזור שלכם

כך למשל אם אתם גרים ברמת גן,, חפשו יזם שביצע הרבה פרויקטים ברמת גן. אם היזם ביצע הרבה פרוקיטים בבת ים, ואתם גרים בבת ים, מדובר ביזם שיכול להתאים לכם. במיוחד אם אתם גרים בתל אביב. תל אביב שונה בכמה היבטים מערים אחרות, למשל מי התהום בתל אביב בעומק רדוד יותר. אבל איך זה משפיע על התמ"א?  עלויות הביסוס בה יהיו גבוהות פי 3-5 מבכל עיר אחרת. גם עלויות הבנייה בתל אביב גבוהות יותר. יזם שלא מביא זאת בחשבון יוביל לפרויקט תקוע עם קושי בגיוס העלויות. זה עלול לגרום להפסד של מאות אלפי שקלים ואפילו להפסד של יותר ממיליון שקל לדירה עצמה. המשמעות של כך שהדיירים חיים באתר בנייה ולא יודעים מתי הסיוט יסתיים.

כך לדוגמה אנחנו יכולים לראות מיזמים בתל אביב זה לצד זה, בעוד אחד תקוע שנים ואף נמצאים בהליכים משפטיים, המיזם לצדו כבר מבוצע או קרוב להליכי סיום אף שהחל אחרי המיזם התקוע. במקרה אחר בפרויקט שתקוע 11 שנים היתר הבנייה פג והבניין עדיין בשלב השלד ורוב הדירות אינן ראויות למגורים. לא לדבר על דיירי הקרקע שדירותיהם נהרסו כליל כדי לחזק את הבניין. בסוף הם ייצאו מזה אבל ההליך עלול לקחת עשר שנים, לא לדבר על הנזק הנפשי.

הנזק לכל דייר כולל את אובדן שכר הדירה, קושי לגייס שוכרים, הוצאות משפטיות ועוד, ווודאי אובדן התשואה.  עם אובדן הזמן שהושקע בפרויקט אנחנו מדברים על הפסד של מאות אלפי שקלים לכל דייר.  בסוף הם ייצאו מזה, אבל מדובר בהליכים שעשויים לקחת עשר שנים, לא לדבר על הכסף שהפסידו

מה נחשב יזם מנוסה ואמין?

יזם מנוסה ואמין הוא יזם שעשה לפחות חמישה פרויקטים מוצלחים באזור שלכם שהסתיימו בזמן. אתם לא אמורים לתת ליזם להתגלח על הזקן שלכם, לא משנה כמה ההצעה שלו נשמעת אטרקטיבית בהתחלה. יזם לא מנוסה כאמור עשוי לגרום לכם לא רק להפסד הכסף, אלא גם לכאבי ראש והליכים משפטיים. זה לא שווה את זה.

מהם המסים והוצאות התשלום בתמא 38

מה הרוב הדרוש לתמא 38 ומי יכול להתנגד

האם שוכרים זכאים לפיצוי בתמא 38?