חינוך פיננסי    

איך יודעים כשבא משבר

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-08/2019

העולם חווה כמה משברים גדולים, מהשפל הגדול עד הסאבפריים. באמצע היו משברים כלכליים מתונים יותר. אף שלכל משבר סיבות ואופי מיוחד משלו יש כמה דברים משותפים לכל סביבה לפני משבר, ובהם עליית מחירי הנכסים, הצטברות חובות, גירעונות בחשבון השוטף ודפוסי צמיחה. יש כמה הבדלים בין המשברים השונים. כך למשל בעוד המשברים ההיסטוריים נבעו מהליך ליברליזציה מואץ של כלכלות שלא היו מוכנות לכך,  כמו במדינות מזרח אירופה לאחר התפוררות ברית המועצוזת זה לא היה המקרה של משבר הסאבפריים, שנבע מהלוואות יתרות ללויים חסרי יכולת החזר והביא לקריסת חברות נדל"ן ובנקים. בשנות השבעים המשבר נבע מחוב של המדינות המתפתחות ליצואניות הנפט, חוב שלא עמדו בו.

בעניין הצמיחה בועות פיננסיות נוטות להתפתח בזמני צמיחה. כשהפעילות הפיננסית בלתי מוגבלת, ואנשים מניחים שהם יוכלו לעמוד בהחזרים, הם לא מביאים בחשבון תקופות זעזוע וכך שהצמיחה היא זמנית. על פי הכלכלן סטיב קין, כדי למנוע משבר יש לשמור על יחס של חוב כחצי מהתוצר.

מה ההבדל בין משבר למצב גרוע

הרבה מהקשיים לחזות משבר נובעים מהקושי להבין שמדובר בכניסה למשבר ולא לאירוע גרוע וחולף. במשברים פיננסים חברות גדולות נופלות ומשפיעות בתוך כך על חברות אחרות, על מדינת המוצא ולעיתים גם על כלכלת מדינות אחרות. כך למשל הקשר ההדוק בין הנדל"ן, הבנקים והמדינה הוביל למשבר בכל העולם.

איך מזהים משבר עסקי או אישי

בדומה למשבר של מדינה, גם כאן אם החובות תופחים והגירעון מתמשך והרווח לפני הוצאות תפעולבעסק  ממשיך לרדת, זהו סימן ודאי למשבר. כך גם קיטון בהכנסות או במספר הלקוחות אם מדובר בעסק. אם דוחים עוד ועוד תשלומים הן לרשויות והן לספקים במקרה של עסק, מדובר במבשר משבר. כך גם לקיח ת אשראי יקר. כל אלו יחידיו מסמנים גידול של החובות וקיטון בהכנסות. בנוסף, צמיחה מהירה מדי בעסק כשהוא לא ערוך לכך עלולה לייקר הוצאות ולהוביל לטעויות חשבונאיות ולנפילה כואבת.

איך יוצאים ממשבר

אם במשברים עולמיים, המדינות נוקטות שלל פעולות כדי לשנות את האווירה הציבורית, כמו הלאמה של חברות פרטיות, יצירת מקומות עבודה, תמיכה פיננסית של מדינות חזקות, במשבר עסקי או אישי האחריות נופלת לרוב רק עלינו. במקרה כזה צריך לדעת מה היקף החובות שלכם, ולתעדף אותם – חובות גבוהים ואלו שצוברים ריבית גבוהה יותר יתועדפו ראשונים. כך נעדיף להחזיר קודם את ההלוואה הראשונה. אם יש ערבים הדבר תלוי ביכולת הכלכלית שלהם, והיחסים עמם, כלומר תלוי אם נרצה להיפטר מהלוואה שמקשה גם על הקרובים אלינו או שננצל את הערבות לתמיכה. כך גם חובות עם סנקציה גדולה יותר יתועדפו ראשונים. עדיין מתקשים? אין ברירה אלא להגדיל את ההכנסה או לבקש תמיכה.

ריצ'רד פזנה – המשקיע שיצא מהמשבר

ג'ון פולסון – להרוויח 4 מיליארד דולר ממשבר

הונג קונג צונחת עקב המשבר עם סין