חדשות    

איך הרגולציה האירופית בענף הרכב משפיעה על הרגולציה בישראל

בישראל רק נכנסו תקנות המזמהים האירופיות, ועכשיו אנחנו מתבשרים על תקנות חדשות. איך זה ישפיע על שוק הרכב בישראל?

עם כניסת תקנות המזהמים החדשות ובעקבותיהן השינוי בהטבות המס, ברור ששוק הרכב הישראלי מושפע באופן ניכר וישיר משינויי רגולציה בעולם, ובעיקר באירופה.

לישראל לכאורה רגולציה משלה ושיטה משלה להטלת מיסוי על מכוניות, אך מה שמניע את השינויים הם התיקונים באירופה. כך למשל רכבים חדשים בישראל התייקרו בשל תקנות המס הירוק החדשות, שהן מותאמות לתקינה האירופית.

כיום לעומת זאת כל יצרן רכב שמשווק מכוניות באירופה, יש רף שהוא משקל הפחמן הדו־חמצני שמותר למכונית אחת לפלוט.

רף פליטות המזהמים מחושב לפי מספר המכוניות המחולק בשיעור הפליטה הממוצע. שיעור הפליטה הממוצע הנוכחי כבר נחשב למחמיר מאוד, לאחר שבשנה שעברה נכנס לתוקף תקן חדש של פליטת מזהמים שנקרא WLTP – אשר מודד לראשונה את פליטת המזהמים של המכוניות בתנאי אמת ולא בנסיעה במעבדה סגורה.

האיחוד האירופי החליט, כי ממוצע פליטת המזהמים של מכוניות נוסעים, העומד היום על 130 גרם לק"מ, חייב לרדת בפרק הזמן שהוגדר ל־95 גרם לק"מ. אלא שמהלך כזה ידרוש מיצרני הרכב לשלב בתוך שנה וחצי טכנולוגיות הנעה היברידיות בחלק ניכר מן הרכבים וגם לעודד הנעה חשמלית.

החמרת התקינה בתחום זיהום האוויר תיצור השלכות על ישראל, והן יושפעו כבר בעוד שנה וחצי. למשל שיעור מס הקנייה שיוטל על המכוניות שיגיעו לכאן, שיהיו נקיות יותר – יירד מאוד.

אבל שוב נחזור לאותה בעיה, של שינוי הנוסחה לחישוב המס הירוק. כך יבואני הרכב ימצאו עצמם שוב במצב שבו הם ייאלצו לייבא דגמים נקיים יותר, ובמקביל גם לייקר את המכוניות שיגיעו ארצה.

בעיה אחרת היא חוסר מלאי שככל הנראה, יצמצם עוד את היקף שוק הרכב הישראלי. כבר כיום יבואנים מתלוננים על מחסור במכוניות חשמליות ובמכוניות היברידיות המיוצרות לשוק הרכב הישראלי. המחסור צפוי להחמיר לקראת 2021.

מערכות בטיחות חובה

נוסף לשינויים בתקנת המזהמים הארגון צפוי להפוך כמה מערכות בטיחות לאביזרי חובה במכוניות חדשות שישווקו במדינות האיחוד. אלו כוללים מערכת לזיהוי עייפות נהג, מערכת לזיהוי שכרות, מערכת לזיהוי שימוש בטלפון סלולרי ועוד. יצרני הרכב יצטכרו להיערך כבר כעת. והם יצטרכו לעשות זאת ללא מקורות למימון הפיתוח.

פחות הטבות מס

 כשמערכות אלה יגיעו גם לארץ, הן יגרמו לשינוי המיסוי הקיים. רשות המסים תצטרך להתחשב בקיומן ולהטמיע אותן לרשימת המערכות שזכאיות להטבות מס.

אבל בישראל, כמו בישראל, הטבות המס על אביזרי בטיחות מתבטלות מהר כי אלו הופכים לנפוצים. כלומר,  כאשר התקנת המערכות האלה תהיה חובה, הטבת המס תבוטל בהדרגה. כך מערכות בטיחות שכיום מקבלות הטבות מס – למשל בקרת סטייה מנתיב ואחרות – עשויות לאבד את ההטבה שלהן. התוצאה של התהליך תהיה התייקרות נוספת של המכוניות.

תקנות מסי הרכב החדשות – מי ירוויח, מי יפסיד, מי יישאר ללא שינוי

תקנות המזהמים החדשות ייקרו את כלי הרכב יותר מהצפוי