אחזקת דירה    

איך בוחרים פרקט לרצפה וכמה זה עולה?

pixabay

עולים על העץ – איך בוחרים פרקט לרצפה וכמה זה עולה?

ישראלים רבים מעדיפים היום רצפת פרקט בזכות המראה החמים והמעוצב שהיא מעניקה. אם גם אתם החלטתם להתחדש בה, אך מתלבטים באיזה סוג פרקט לבחור, כדאי שתכירו את סוגי הפרקטים הקיימים בשוק, מה ההבדלים ביניהם, מה טווח המחירים ומה יכול להתאים לצרכים שלכם.

ישנם ארבעה סוגי פרקט עיקריים: פרקט למינציה, פרקט טבעי (גושני, מעץ מלא), פרקט רב-שכבתי ופרקט פולימרי. כדאי להתאים את סוג הפרקט לסגנון העיצוב, לתקציב ולרמת התחזוקה הרצויה. גם למדינה המייצרת יש חשיבות: פרקט מתוצרת אירופית נחשב לאיכותי יותר מבחינת העבודה וגם טיב החומר גבוה במיוחד. בלגיה ושוויץ למשל, הן מדינות המתמחות בייצור פרקטים.

פרקט למינציה (פרקט סינתטי)

זהו הסוג הזול ביותר ולכן הוא גם פופולארי יחסית. כיום יש פרקטים שמדמים עץ בצורה מושלמת ונותנים תחושה תלת-ממדית של עץ. הוא מגיע בלוחות באורך וברוחב הדומה לזה של פרקט עץ גושני. פרקטים סינתטיים עם פאזה היקפית מעניקים מראה אותנטי יותר, ועדיין זולים יותר וקלים לתחזוקה. אולם יש פרקטים מלמינציה שיהיו יקרים יחסים, משום שרזולוציית ההדפס שלהם גבוהה יותר ולכן גם דומה יותר למקור.

מה החסרונות של פרקט למינציה? הוא הרבה פחות עמיד במים, ובמגע קל עם מים הוא מתנפח. לכן, לרוב הוא יתאים לריצוף של חדרי ילדים – שנרצה להחליף כל כמה שנים. היתרונות שלו הם שנעים לדרוך עליו ברגליים יחפות, ההתקנה שלו קלה ומהירה והוא יכול גם לעלות רק כשליש מעלות של פרקט מעץ מלא.

פרקט עץ טבעי (גושני)

פרקט מעץ טבעי הוא למעשה לוחות של עץ טבעי. זה 'הדבר האמיתי' והטבעי ביותר במראה ובתחושה. הוא משדר איכות ויוקרה ולכן נחשב להשקעה טובה לטווח ארוך. בנוסף, המדרך שלו פחות מרעיש משל יתר הפרקטים, כך שאם אינכם רוצים למשל להעיר את התינוק, הוא הבחירה הטובה בשבילכם.

החסרונות שלו הם מחירו ורגישותו. הוא היקר ביותר מבין כל סוגי הפרקט ורגיש לנזקי לחות ושמש ישירה ומשתנה בהתאם לתנאי מזג-האוויר. הוא מתאים למי שאין לו מגבלה תקציבית ואשר מתכוון להשקיע בתחזוקה. הסיבה למחיר היא גם חומרי הגלם שהם טבעיים ולכן יקרים הרבה יותר מהחומר הסינתטי. גם עלות ההתקנה שלו יקרה יותר בשל מורכבותה.

התחזוקה של פרקט מעץ טבעי אינה זולה אמנם, אבל ניתן לחדש אותו מספר רב יחסית של פעמים. בכל פעם שרוצים לרענן את מראה הפרקט משייפים את השכבה העליונה ומשמנים את הפרקט – בשונה מפרקט רב-שכבתי שהוא דק יותר ולכן לא ניתן לשייף אותו יותר מפעמיים ומפרקט למינציה שלא ניתן לחדש כלל.

פרקט רב-שכבתי

ניתן למצוא כיום פרקטים רב שכבתיים במספר שכבות משתנה. הוא יכול להיות דו-שכבתי, תלת-שכבתי ורב-שכבתי. שכבת העץ העליונה היא שכבת עץ אמיתית שמעניקה את המראה את הטקסטורה ואת המגע של עץ מלא.

מתחת לשכבת העץ המלא ישנן שכבות של MDF בשתי וערב. ככל שמספר השכבות גדול יותר, איכות הפרקט עולה, כי במקרה של התכווצות או התנפחות הוא יהיה יציב יותר.

ובכל זאת, לרוב ההבדלים בכמות השכבות לא מעידים בהכרח על איכות המוצר, אלא דווקא החברה המייצרת. לכן חשוב לבדוק מהי מדינת הייצור ומהו הדגם האיכותי ביותר שקיים לכל חברה.

יתרונות: פרקט זה זול משמעותית מפרקט מעץ מלא, הוא עמיד יותר ונוח יותר לתחזוקה. במקרה של שריטות או כתמים ניתן לשייף רק את השכבה העליונה שלו ואין צורך להחליף את כל הפרקט.

פרקט לחדרי אמבטיה – טיק או פולימרי

הרעיון של פרקט בחדר האמבטיה יכול להישמע מוזר אולי, אולם כיום גם בתחום זה יש התקדמות משמעותית. אם תרצו עץ טבעי תוכלו לבחור בעץ מסוג טיק. הוא יקר במיוחד, אבל יעמוד בכמות המים של חדר רטוב כמו חדר האמבטיה והוא יכול להיות מותקן גם בתחתית המקלחון עצמו. העלויות שלו גבוהות במיוחד, אך למי שאין מגבלת תקציב הוא יכול להיות פתרון מעולה ויוקרתי. הפתרון הזול יותר הוא פרקט פולימרי שהוא פרקט סינתטי עמיד למים ובעל רמת שחיקה גבוהה. הוא עשוי מ-PVC איכותי וכולל ציפוי מונע החלקה.

כמה זה יעלה לכם?

פרקט מעץ מלא – טווח המחירים עבור פרקט איכותי מעץ גושני מתחיל ב-250 שקל למ"ר ויכול להגיע ל-400 שקל למ"ר ויותר (כולל מע"מ). לדוגמה: חדר בגודל ממוצע של 4*3 מטר = 12 מ"ר –  התחשיב הנמוך יהיה 12*250=3,000 שקל והתחשיב הגבוה יהיה 12*400=4800 שקל. הכול תלוי באיכות העץ ובכושר המיקוח שלכם.

פרקט עץ שמורכב משכבות – המחירים נעים בממוצע בין 180 שקל למ"ר עבור פרקט רב-שכבתי ותלת שכבתי ועד 350 שקל למ"ר עבור פרקט דו-שכבתי. פרקט רב-שכבתי או תלת-שכבתי בחדר בגודל ממוצע של 12 מ"ר, יעלה 12*180=2,160 שקל. במקרה של פרקט דו-שכבתי המחיר יהיה 12*350= 4,200.

פרקט למינציה – טווח המחירים עבור פרקט למינציה טוב מתחיל ב-60 שקל למ"ר ויכול להגיע ל-150 שקל למ"ר עבור פרקט למינציה איכותי ביותר. פרקט למינציה בחדר בגודל ממוצע של 12 מ"ר יעלה לכל הפחות 12*60=720 שקל והתחשיב הגבוה יהיה 12*400= 1800 שקל. הפער נובע מאיכות פרקט הלמינציה.

שימו לב: פירוט המחירים כאן נוגע רק לעלות החומר – ולא כולל עלות התקנה בידי מתקין מקצועי.

אביזרים נלווים להתקנת פרקטים:

התקנה של פרקט מצריכה גם את שלושת האביזרים הבאים:

פאנלים – הפאנלים יוצרים את החיבור בין הסיומת של רצפת הפרקט לקיר. עלות ממוצעת של פאנלים, נעה בין 10 ל-20 שקל למטר עבור פרקט למינציה ובין 20 ל-25 שקל למטר עבור פרקט עץ.

ספים – הספים הם למעשה קטע ההמשך של הפרקט, שמונח מתחת לדלת. טווח המחירים לספים נע בין 25 שקל למטר עבור פרקט למינציה ועד 35 שקל למטר עבור פרקט עץ.

ספוג בידוד – למניעת רעש החריקה שנוצר בעת דריכה על פרקט. עלות ממוצעת עבור מטר רבוע 45-40 שקל. אין צורך בספוג בידוד עבור פרקט מעץ מלא שמותקן ישירות על גבי הרצפה.

אם תבחרו להזמין מתקין מקצועי לא תצטרכו לשלם עבור אביזרים אלה, מכיוון שעלות הציוד נכללת במחיר ההתקנה. ליתר ביטחון ודאו זאת עם המתקין.

עלות התקנה בידי מתקין מקצועי:

מחיר ממוצע להתקנת פרקט למינציה (התקנה צפה) – 50-35 שקל למ"ר.

מחיר ממוצע להתקנת פרקט עץ באמצעות הדבקה – 90-60 שקל למ"ר.

מחיר ממוצע להתקנת פרקט עץ באמצעות מסמור –120-100 שקל למ"ר.

עוד כתבות בנושא:

איך לבחור ריצוף לבית?