מדריכי צרכנות    

איך בוחרים חוגים לילדים וכמה זה עולה?

pixabay
מעודכן ל-04/2019

בלט, התעמלות קרקע ואולי שחייה? איך בוחרים את החוג האולטימטיבי, מה צריך לבדוק לפני שנרשמים ומי בוחר – הילד או ההורים

זה מתחיל בשאלות של הורים בקבוצת הוואטסאפ של הגן, ולפתע אתם מבינים שהפעוט הגיע לגיל שאפשר להתחיל. הלחץ החברתי עושה את שלו וגורם לכם לרוץ מיד לטלפון או למחשב ולעשות תחקיר עומק. הרי לא ייתכן שרק הילד שלכם יישאר מאחור.
אבל לפני שאתם לוקחים עוד משכנתה, רק כדי להבטיח שהבלרינה שלכם תכבוש את העולם או שהמתעמל הפרטי שאתם מטפחים יביא את הזהב באולימפיאדה, האם עצרתם לרגע לחשוב – האם חוגים הם באמת חשובים כל כך? מה היתרונות שילדכם מרוויחים מהם, ומה כדאי לבדוק לפני שנרשמים?

חוגים אכן תורמים לילדים במובנים רבים: הם מלמדים אותם לעמוד בכללים, לכבד את הזולת, להיות סבלניים יותר ולפתח אינטראקציות חברתיות, תכונות משמעותיות ביותר בעידן שבו שולטים המסכים.
הילדים של היום זוכים לשפע רב בכל התחומים, הרבה יותר ממה שהיה קיים כשאנחנו ההורים היינו בגילם. כך גם בחוגים – ההיצע הוא אינסופי, אבל הם יודעים בדיוק מה הם רוצים (בדרך כלל את מה שהחברים הולכים אליו) ואפילו מבטיחים להתמיד (אבל פעמים רבות מתקשים לעמוד בהבטחה). אז איך בוחרים מתוך כל המגוון הזה – כדורסל? שחייה? קיר טיפוס? אמנויות לחימה? איך נדע מה יגרום לילד שלנו ללכת בהנאה וגם להתמיד?

איך להתאים חוגים לילדים שלכם?
נכון, חשוב להתחשב בדעת הילד וגם כדאי שילך עם החברים, אבל לפני שאתם רושמים אותו אוטומטית לאותו חוג מחשבים לילדים או חוג אנגלית כמו שכולם עושים, נסו לגוון ולבדוק גם אופציות אחרות – אולי כאלה ששמות דגש על תנועה ויצירתיות יותר מאשר על ישיבה ולמידה. יש כיום שלל סדנאות לילדים וחוגי העשרה שיכולים לתת לילד שלכם עולם שלם של חוויות.
עם החוגים הפופולאריים ביותר נמנים: חוג בישול לילדים, חוג קפוארה, ציור, יצירה, דרמה, חוג צילום לילדים וכמובן ג'ודו. למרות שחוגי ציור ויצירה נשמעים לכם חוגים שמבוססים על ישיבה, הרי שלרוב מדובר דווקא בחוגים אקטיביים למדי והם גם מפעילים את הדמיון והיצירתיות – דברים שמערכת החינוך הפורמאלי מזניחה תדירות. בשוק קיימים גם חוגים מיוחדים, כגון חוגי ליצנות, יצירת מיניאטורות וכדומה, אבל אותם קשה יותר למצוא.

אפשרו לילד בחירה (מוגבלת):
אם הגעתם למסקנה שחוג ציור זה מה שהוא צריך, אבל כל מה שהוא אוהב לעשות זה להפעיל את הגוף ולהוציא אנרגיות, לא בטוח שהוא ייהנה בחוג כזה ויתמיד בו. לכן כדאי שתתנו לילד לבחור מתוך שתי אופציות נתונות, מהו החוג שהוא מעדיף. אל תשכחו שמטרת החוג היא להביא לידי ביטוי כישורים ותחביבים שלו, שיגרמו לו להנאה בשורה התחתונה.

לכו יחד לשיעור ניסיון:
בשיעור הראשון חשוב שההורה יהיה נוכח, על מנת לבחון את רמת החוג, כישורי המדריך, הדרך שבה החוג מועבר ותגובת הילד לסיטואציה. חשוב לדבר עם הילד על הניסיון שחווה ולענות על שאלות או בעיות שבהן נתקל.

שמשו בעצמכם מודל ראוי לילד:
אם הבילוי המועדף עליכם הוא רביצה מול הטלוויזיה, אל תתפלאו אם הילד שלכם לא יביע עניין בחוגים. כדאי לבצע פעילות גופנית יחד עם הילד או בלעדיו, כדי להעביר לו את המסר שפעילות מחוץ לבית זה משהו שהוא חלק משגרת חיים בריאה ומהנה. נצלו את הזמן המשפחתי לרכיבה משותפת על אופניים, לטיול או למשחק פעיל משותף בגן השעשועים.

5 חוגים מומלצים

שחייה
אם התמזל מזלכם למצוא בריכה בקרבת הבית, השחייה היא אופציה מצוינת עבור הילד. היא מערבת את כל שרירי הגוף ומאפשרת עבודה סימטרית; היא תורמת לקואורדינציה – באמצעות תיאום עי-יד ויד-רגל ולנשימה נכונה; ובנוסף, היא משפרת גמישות ותורמת לסיבולת לב ריאה. השחייה מומלצת במיוחד לילדים שאינם יודעים להתמודד עם אתגרים תחרותיים, מאחר שהיא מאפשרת תחרות של הילד מול עצמו, כאשר בכל פעם הילד שובר שיא חדש של עצמו והעניין תורם לביטחונו העצמי.
• למי זה מתאים?
לילדים מגיל 6, או אפילו לילדים בני 5 בעלי יכולות מוטוריות גבוהות, כחוג הכנה לשחייה.
• כמה עולה?
150-250 שקל לחודש

אמנויות לחימה
אומנויות הלחימה השונות (ג'ודו, קרטה, קפוארה) משפרות את היכולת הפיזית של הילד, הקואורדינציה ושיווי המשקל, והן גם תורמות רבות לאופן שבו הילד מתמקד ומתרכז. פעילות מסוג זה דורשת תכנון אסטרטגי ופירוק משימה לשלבים; והיא מקנה לילד ערכים של כבוד הדדי, משמעת ויכולת שליטה עצמית.
• למי זה מתאים? כבר מגיל 4.5-5 – למתמודדים עם בעיות קשב וריכוז, לסובלים מבעיות בקואורדינציה ההתפתחותית או לילדים הזקוקים לחיזוק הביטחון העצמי. בנוסף, השליטה בגוף תוך כדי הוצאת אנרגיות מאפשרת לילדים שסובלים מעודף אגרסיות לתעל את האנרגיה למקום חיובי.
• כמה עולה?
חוג ג'ודו – 125-175 שקל לחודש
חוג אגרוף תאילנדי – 150-250 שקל לחודש
חוג טאקוונדו – 150-230 שקל לחודש
חוג נינג'יטסו – 150-230 שקל לחודש
חוג קארטה – 100-180 שקל לחודש
חוג קפוארה – 150-180 שקל לחודש

חוג קונג פו – 100-150 שקל לחודש

משחקי כדור
העמידה בכללים ובזמנים, האינטראקציה החברתית הרבה, הספורט הגופני המתפרץ שכולל ראייה מרחבית, תכנון תנועה וסבולת לב ריאה – כולם יתרונות מובהקים של חוגי הכדור. כמו כן, חוגים כאלה מאפשרים להיכנס לעולם "הגדולים", להזדהות עם קבוצה, לצפות במשחקים יחד עם ההורה ולפתח תחביב לחיים.

• למי זה מתאים?
כדורסל מתאים לילדים מגיל 6 וכדורגל מגיל 5. לילדים שנוטים להיות פחות פעילים, למכורים למחשב או לטלוויזיה, או לכאלה שאוהבים משחקי מגרש באופן כללי.
• כמה עולה?
חוג כדורגל לילדים – 100-150 שקל לחודש
חוג כדורעף לילדים – 100-150 שקל לחודש
חוג כדורסל לילדים – 100-150 שקל לחודש
חוג כדוריד לילדים – 100-150 שקל לחודש

התעמלות קרקע
חוגי התעמלות הקרקע והמכשירים משפרים את הכוח, הגמישות, המשמעת והסבלנות. כמו כן משתפרים גם היציבה, המודעות לגוף, שיווי המשקל והגמישות. האלמנטים המורכבים הנדרשים לביצוע מערבים קבוצות שרירים שונות, והמוסיקה מסייעת בפיתוח הקשב, הקצב והתנועה.
למי זה מתאים? כבר מגיל 5. מומלץ גם לסובלים מבעיות קואורדינציה.
• כמה עולה?
150-200 שקל לחודש

קיר טיפוס
חוג שאינו נפוץ אך יתרונותיו רבים: הטיפוס מאפשר עבודה על קואורדינציה ותכנון תנועה, חיזוק חגורת הכתפיים, האגן והרגליים. בנוסף, ההתמודדות עם הגובה משפרת את הביטחון העצמי של הילד.
למי זה מתאים? לילדים מגיל 6, לסובלים מרפיון של חגורת הכתפיים ולילדים הסובלים מפחד גבהים, כטיפול משלים ומסייע.

בייביסיטר, מנקה, מטפל סיעודי – כל השאלות והתשובות על העסקת עובד במשק בית

כמה עולה מינוי לחדר כושר? איך בוחרים ומה קורה אם רוצים לבטל?

גוגל מביאה לישראל את האפליקציה שעוקבת אחרי הילדים