קריירה    

איך אפשר למצוא עבודה בכל גיל – מגיל העשרה עד הפנסיה

pixabay
מעודכן ל-10/2020

יש המון תקופות בחיים שקשה למצוא בהן עבודה, לפעמים התנאים סביבתיים כמו מצב המשק ומספר המשרות המוצעות בשוק. ולפעמים הבעיה היא בהיעדר ניסיון, בהכשרה, במיומנויות או בגיל. בעוד שאת הראשונים אפשר לפתור עם הזמן. גיל הוא לא פונקציה שתלויה בנו.

המתקשים בעיקר למצוא עבודה הם עובדים בגילי העשרה וצעירים חסרי ניסיון ומבוגרים, ומגיל 40 קשה יותר למצוא עבודה. אך כמובן שיש גם תחומים שבהם קשה יותר למצוא עבודה בהתאם לגיל. במדריך זה נתמקד במציאת עבודה בכל גיל.

איך למצוא עבודה בגיל העשרה

לרוב בני הנוער מחפשים עבודות בחופשות, אך מגיל 16 יש גם מי שבוחר לעבוד במקום ללמוד. גיל ההעסקה המינימלי לבני נוער הוא 15 שנים במהלך שנת הלימודים ו-14 במהלך חופשות לימודים רשמיות.

בתקופת לימודים ניתן להעסיק נער לאחר שעות הלימודים אם מלאו לו 15 שנה ובלבד שנמסרה למעביד הודעה ממוסד החינוך שבו הנער לומד בדבר שעות הלימודים של הנער מאותו מוסד. הנער יידרש לתעודת זהות ולאישור רפואי ולא יוכל לעבוד בעבודות בעלות סיכון נפשי או בריאותי.

אסור להעסיק בני נוער יותר מ-8 שעות ביום ויותר מ-40 שעות בשבוע. בנוסף, אין להעסיק בני נוער מתחת לגיל 16 לאחר השעה 20:00 ובני נוער בגילאי 16-18 לאחר השעה 22:00. עבודת נוער לא תחל לפני השעה 6:00 בבוקר וגם אין להעסיק בני נוער ביום המנוחה השבועית (נער יהודי – בשבת, נער שאינו יהודי על פי יום המנוחה השבועי של דתו). כמו כן אסור להעסיק בני נוער בשעות הלילה ,משמונה בערב עד שמונה בבוקר עד גיל 16 ומעשר בערב עד שש בוקר מעל גיל 16. עם זאת, יש עבודות שבהן יש היתרים

כאמור, העבודות לבני הנוער הן בעיקר בקיץ. בתקופת הלימודים בני נוער משתלבים בעבודות משולבות יותר מבחינה גילית. הסיבה שבקיץ יש יותר דרישה לבני נוער היא שיש יותר פעילות עסקית ולכאן נדרשים גם בני נוער שיוכלו לעבוד יותר שעות בחופשות, סיבה אחרת שהרבה עובדים יוצאים לחופשה ובני הנוער מחליפים אותם.

האופציות הנפוצות והכדאיות הן רשתות גדולות של מזון מהיר וביגוד. היתרון של הרשתות הגדולות הוא שהן מאוד מסודרות וככה לא תיתקעו עם נוכלים. כיוון שהן עובדות עם בני נוער ועובדים רבים, הן מקפידות על דיני העבודה. גם דרך המציאה היא קלה, פונים לסניפים הפרוסים ברחבי העיר והארץ ופשוט שואלים. אחרי שתשאלו מספיק פעמים תמצאו משהו.

מי שיש לו ניסיון בהדרכה, למשל בתנועות נוער, יוכל להשתלב מצוין בקייטנות. אפשר גם לעבור קורס מד"צים במתנ"ס. מי שסיים קורס מד"צ סיכויים רבים שיזומן לבד. מי שלא יצטרך לפנות בעצמו. אפשר גם בחברות שמארגנות קייטנוות.

בחופשים גם יש ירידי תעסוקה לבני נוער, הרוב מאורגנים על ילדי הרשויות המקומיות. אפשר גם לבדוק עם ההורים או בלשכת התעסוקה. בני נוער רבים גם מוצאים את עבודתם כמלצרים או יחצנים. בעוד שבמלצרות רק צריך לגשת למנהל או בעלים, ליח"צ צריך קשרים. וכך גם לעבודות כתיבה שגם שכרן נמוך אך מאפשרות דריסת רגל בתעשייה.

איך למצוא עבודה לפני גיל 15

כאמור, הגיל המינימלי לעבודה הוא 15 בתקופת לימודים ו-14 רק בחופשות. זה לא אומר שהם לא יכולים למצוא עבודה בעבודות פחות פיזיות ופחות מאורגנות, כמו בבייביסיטר, דוג סיטר, חלוקת עלונים (עם היתר) ועוד. אפשר גם באישור ההורים לנסות להופיע בהצגות, תוכניות, סרטים ופרסומות. ילדים עם חוש עסקי יכולים לנסות מזלם במכירות

איך למצוא עבודה אחרי הצבא

למי שיוצא מהצבא יש כמה אפשרויות, עבודה מועדפת, עבודה זמנית לפני לימודים, עבודה המתחילה את הקריירה, עבודה עצמאית ועוד. עבודה זמנית כמובן היא עבודה קצרה שמיועדת לחסוך כסף, למשל לטיול או ללימודים. עבודות אלו קל יותר למצוא ולרוב כוללות אבטחה, סקרים ומלצרות. עבודות כאלה כאמור נמצא בפנייה למקום או בלוחות המודעות. עבודות עם אופק קרייריסטי אפשר לעשות דרך קורסים שונים, למשל בענף ההייטק ויש גם קורסים שונים, חלקם דרך משרד התעסוקה, כמו כמו בניית ציפורניים,  צלילה, איפור, מסגור ועוד. אפשר גם  לפנות לכיוון התואר ולאט לאט להתחיל בעבודות בתחום. אפשר גם לבחור אחת מהעבודות המוגדרות כמועדפת ולחסוך כסף.

איך למצוא עבודה כסטונדט

גם סטודנטים הם בתחילת הקריירה שלהם והרבה פעמים הם חסרי ניסיון. עם זאת,  בתחומים מבוקשים הם יכולים למצוא עבודה  בירידי תעסוקה אבל צריך להגיע עם קו"ח מוכנים ובמראה מייצג. אפשר גם לחפש עבודה במאגרים המיועדים לתחום. אפשר גם לברר אצל עובדים במקומות שונים אם מחפשים וכן לבדוק איפה חברים הולכים להתראיין, לפתח רשת נטוורקינג ענפה  וגם לחפש איפה שלא מחפשים. הרבה משרות כלל לא מגיעות לפרסום. בכל מקרה אנחנו ממליצים לתכנן לטווח ארוך כבר בשלב זה את מסלול הקריירה.

איך למצוא עבודה אחרי גיל 45

בגיל מבוגר הסיבה לחוסר מציאת העובדה היא הפוכה. אם בתחילת הקריירה אנחנו נעדרי ניסיון, בשלב זה, באמצע הקריירה כבר יש לנו ניסיון רב המשתקף גם בציפיות השכר שלנו. מעסיקים גם חוששים שהעובד יראה בתפקיד לא הולם לכישוריו ולא יישאר הרבה זמן בתפקיד.

לכן יש צורך להתפשר ואפילו לחפש גם עסקים קטנים.  את הגיל לא חייבים לכתוב בתחילת קורות החיים. אפשר בסוף, בפרטים אישיים. אל תזלזלו במראיין צעיר, התאימו את ציפיות השכר לתפקיד ולא לניסיונכם. הדרך הכי טובה היא לספר לאנשים שאתם מחפשים עבודה ולפרט ככל הניתן.

החשש העיקרי של מעסיקים הוא שמבוגרים לא ישתלבו בסביבה צעירה. לכן השתדלו להיות מעודנים, להכיר את החברה ולהתעניין בה ובאווירה. גם הרבה מבוגרים לא נעזרים ברשתות החברתיות, וחבל.

גם אל תתייאשו. אם אתם לא מבינים למה בעבר מצאתם עבודה כה מהר, למבוגרים לוקח חצי שנה למצוא עבודה לעומת צעירים. שקלו הכשרות והסבות  אם המיומניויות שלכם או הקריירה שלכם כבר לא נדרשים.

איך למצוא עבודה בגיל הזהב

למרות שאתם כבר קרובים לפנסיה או בפנסיה, הרבה רוצים לחזור למעגל העבודה, בין אם כי הפנסיה לא מספקת ובין אם כי הם חייבים להיות בסביבת עבודה. הדרך הכי טובה למצוא היא כמובן להשתלב בארגון שבו השתלבתם בעבר. אבל זה לא סוף העולם, אפשר למצוא עבודה בענף, בעיקר בעסקים קטנים. בכל מקרה על אף הניסיון הרב שלכם אל תתרברבו בו מדי והדגישו שאתם באים ללמוד. יש אתרים המיועדים בדיוק לגילכם, כך שאינכם צריכים להתחרות בצעירים.

איך למצוא עבודה באמצעות מכרזים

איך למצוא עבודה – שירות התעסוקה מדריך

איך אפשר להרוויח כסף מבלוג?