חדשות    

אזורים ובניין עברה על חוק המכר, תוסיף 63 אלף שקל לפיצוי שכבר שילמה

 אומנם החברה כבר פיצתה רוכשי דירה ב-37 אלף שקל, אך השופטת קבעה שהפיצוי לא בהתאם לחוק המכר וחייבה להסויף לפיצוי עוד 63 אלף שקל

"אזורים בנין" תחויב להוסיף 63 אלף שקל לפיצויים של כ-37 אלף שקל שכבר שילמה לרוכשי דירה בפרויקט במוצא עלית, בשל איחור של 7.5 חודשים במסירתה. על פי השופטת, המערכת ההסכמית בין הרוכשים לבין חברת הבנייה לא תואמת את הוראות חוק המכר, שנקבעו במטרה להעניק לרוכשי דירות הגנה צרכנית רחבה.

בהסכם המכר נקבע שהדירה תימסר לרוכש והוריו (כמיופי כוח) ביוני 2016 אך בפועל היא נמסרה רק חצי שנה לאחר מכן. החברה אמנם שילמה להם פיצויים של 36,677 שקל ומימנה אירוח של חודש בבית מלון לאחר חתימה על הסכם ויתור על כל טענות בנושא, אך בדיעבד התברר לרוכשים שהפיצוי היה נמוך בהרבה מהקבוע בחוק המכר, ולכן הם תבעו .

השופטת אמרה כי המקרה הנוכחי מדגים את הבעייתיות העומדת בפני רוכשים שמוחתמים על הסכמים בעל כורחם כיוון שהנכס היקר ביותר עבורם נמצא בידי הקבלן.

במקרה הנוכחי, הוסיפה, דחיית מועד המסירה באופן גורף בהסכם השינויים, שהוא בעצם חוזה אחיד שנוסח על ידי הנתבעת, לא עמדה בדרישות הפסיקה המחייבות פירוט מסודר של כל שינוי ומועד הדחייה עבורו. היא ציינה שהנתבעת לא הוכיחה שהשינויים שביקשו התובעים, ולטענתם הסתכמו בהריסת קיר, הצדיקה דחייה של כל 13 השבועות שצוינו בהסכם כרף עליון.

התבעת טענה שהתנהגות הרשות המקומית היא הסיבה לעיכוב. על כך אמרה שעיכובים של רשות מקומית הם "סיכון שגרתי הידוע לכל העוסק בתחום", והיה על הנתבעת להעריך זאת מראש.

"פרשנות לפיה כל עיכוב של רשות מקומית אינה בשליטתו של הקבלן והוא אינו נושא בסיכון לתוצאות עיכוב זה, מביאה למצב שבו הרוכש הוא שנושא בעלויות", כתבה.

בפסק הדין נקבע שהחברה לא הוכיחה שמגיע לה פטור מפיצוי מלא בגין איחור במסירה לפי הוראות חוק המכר. עוד צוין כי אין תוקף להסכם ויתור שקובע פיצוי נמוך מזה שקבוע בחוק, במיוחד כשההסכם נחתם כתנאי לקבלת הדירה ובמצב שהרוכשים היו לחוצים.

בהתאם לחוק המכר, קבעה השופטת, הפיצוי שהגיע לתובעים עמד על 97,650 שקל. לפיכך, אזורים חויבה לשלם לתובעים עוד 60,973 שקל בתוספת הפרשי ריבית והצמדה מיום המסירה ועד לתשלום. בנוסף חויבה הנתבעת בהחזר הוצאות משפט ובשכר טרחת עו"ד של 7,200 שקל.

 

 

חוק המכר – איך להבטיח את כספי רוכשי הדירות

התעשייה האווירית על רכישת אירונאוטיקס: המכרז היה מוטה לטובת רפאל

ערבות חוק מכר: כל מה שחשוב לדעת