חדשות    

אושרה ייצוגית נגד בנקים כי פרעו צ'קים דחויים מוקדם מהמועד

אושרה ייצוגית נגד בנק הפועלים, בנק לאומי, והבנק הבינלאומי הראשון, ולפיה אלה פרעו צ'קים דחויים לפני המועד. לפי הטענה הבנקים לא בודקים את התאריך הנקוב לפירעון צ'ק, ואלו מכבדים צ'קים לפני המועד הנקוב בצ'ק. על פי פקודת השטרות, צ'ק שנושא תאריך מאוחר ליום הוצאתו (דחוי), לא ניתן יהיה לקבל אותו אלא מהתאריך הרשום בו. אז יש להחזיר את הצ'ק. הבנקים, לפי הטוענים, גם עברו על חובת זהירות שבה מחויבים הבנקים.

סכום הפיצוי המבוקש הוא כ-191 מיליון שקל (מהם יותר מ-80 מיליון מפועלים ולאומי, וכ-25 מיליון מהבינלאומי הראשון). סכום זה התבסס על נתוני בנק ישראל, ועל סמך הערכת המבקשים בדבר כמות הצ'קים הדחויים כפול שבע שנים לאחור, השווה לכ-2.9 מקרים של צ'קים דחויים שנפרעו טרם זמנם.

לטענת הבנקים לא הייתה עילה אישית, כלומר התובעים לא מעורבים בנושא התביעה ומכאן אי אפשר להגיש ייצוגית. בנוסף הועלו טענות שלפיהן פירעון מוקדם של צ'ק הוא עניין אישי המחייב בדיקה של כל מקרה לגופו כך שאין כאן שאלה משותפת לכל חברי הקבוצה, שכלל לא ברור אם קיימת כזאת, ואף לא נגרם נזק.

עם זאת, השופטת שוכנעה כי הבנקים פרעו במקרים מסוימים צ'קים שטרם הגיע מועד פירעונם – גם הבנקים לא דחו את הטענה.  עוד לדבריה המבקשים דווקא הוכיחו ברמה מספקת אפשרות של נזק ושל קשר סיבתי בינו לבין הפרת חובת הבנקים לכאורה, שלא לפרוע צ'קים לפני מועד פירעונם.

"טענת המשיבים כי יש לקיים חקירה פרטנית לגבי כל צ'ק, הינה מסוג הטענות שעשויות להשפיע על גודל הקבוצה, זהותה והפיצוי אשר יינתן לכל אחד מחברי הקבוצה, ואין בה כדי להוביל לדחיית בקשת האישור", כתבה.

כמו כן השופטת שוכנעה שקיימת לכל אחד מהמבקשים עילה אישית להיכלל בקבוצה. הודעה בדבר אישור הבקשה תפורסם בשני עיתונים יומיים. בשלב זה המשיבים חויבו לשלם למבקשים הוצאות ושכר טרחת בסך 15 אלף שקל.

תביעה ייצוגית – מה זה, איך מגישים, כמה עולה ומה הסיכוי לזכות

חניה חינם בשרונה לשעתיים בעקבות תביעה ייצוגית

פשרה בייצוגית: בית ספר וול סטריט ישלם כ-10 מיליון שקל לתלמידים